بررسی قیمت خودرو در سال 1401؛ قیمت خودرو در سال جاری چقدر افزایش می‌یابد؟

    کد خبر :898420
بازار خودرو

بازار خودرو در سال 1400 تحت تاثیر نرخ دلار و تورم انتظاری با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شد، در سالجاری هم انتظار می رود علاوه بر چالش های زیادی که این صنعت با آن روبرو باشد، قیمت خودرو با رشد 40 درصدی همراه شود.

«بازتاب»؛ زهره علامی- تجربه نشان داده است که قیمت خودرو به نرخ دلار وابسته است برهمین اساس با توجه به افزایش قیمت دلار از بهار تا پاییز سال گذشته، قیمت خودرو هم گرانی بی سابقه ای را تجربه کرد اما در زمستان و همگام با افت نرخ دلار از شدت افزایش قیمت خودرو کاسته شد و حتی قیمت برخی خودروها بین 2 تا 5 درصد کاهش یافت.

اما در سالجاری با توجه به موانع متعددی که صنعت خودرو با آن روبرو است از جمله تأمین برق و گاز، افزایش قیمت فولاد و … انتظار می رود که این صنعت چالش های بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشد، بنابراین قیمت خودرو هم افزایش می یابد.

در این میان امیرحسین کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد حوزه خودرو درباره وضعیت این حوزه در سال 1400 به بازتاب می گوید: درحالی که قیمت ها در سال گذشته افزایش یافت، رکود عجیبی هم از ابتدای سال بر بازار حکمفرما بود.

کاکایی می افزاید: بازار خودرو در شش ماهه ابتدایی سال تحت تاثیر برگزاری انتخابات بود و پس از آن در نیمه دوم با وعده و وعیدهایی برای بهبود بازار گذشت که آن ها هم عملیاتی نشد.

او ادامه می دهد: اگرچه بازار خودرو با رکود عمیقی در سال گذشته روبرو بود اما قیمت ها نوسان داشت یعنی در مقطعی افزایشی و در زمانی کاهشی بود اما به طور متوسط قیمت خودرو در سال 1400 متناسب با تورم کشور، رشد کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، در سال گذشته واقعیت های اقتصادی با وعده های سیاسی ترکیب شد، البته این سیاست ها(وعده ها) از نظر رفتاری بر بازار اثرگذار است اما به طول بازه زمانی آن ها بستگی دارد.

این تحلیلگر بازار خودرو اظهار می کند: سال 1400 اقتصاد رفتاری و اقتصاد کلاسیک با هم ترکیب شدند، برطبق اقتصاد رفتاری، مردم طبق عقلانیت عمل نمی کنند بلکه براساس احساسات تصمیم می گیرند و برهمین اساس نوسان را در بازار دیدیم، البته عقلانیت اقتصادی هم عمل کرد و قیمت ها افزایش یافت.

بازار خودرو در سالجاری

با توجه به رکود شدید بازار خودرو در سال1400، سوال این است که این بازار در سالجاری با چه شرایطی روبرو خواهد بود؟کاکایی می گوید: وضعیت در سالجاری پیچیده تر است، از شش ماه پیش تاکنون اعلام شده که برجام به نتیجه می رسد و مردم منتظر مانده اند اما همچنان نتایج مذاکرات مشخص نیست، واقعیت این است که بالاخره باید تکلیف گفت و گوها مشخص شود و مردم اقدام به تصمیم گیری کنند بنابراین از فروردین و اردیبهشت ماه امسال شاهد وقوع تحرکاتی از سوی مردم خواهیم بود.

این استاد دانشگاه بیان می کند: از سویی دیگر وزیر صنعت هم وعده داده که قیمت خودرو 15 درصد کاهش می یابد و تولید 50 درصد افزایش می یابد اما چالش های بسیاری برای رسیدن به این وعده ها وجود دارد.

او اظهار می کند: وعده وزیر در شرایطی است که باکمبود برق و گاز روبرو هستیم، در سال گذشته برای تولید 1 میلیون خودرو با چالش انرژی مواجه شدیم و امسال علی القاعده این مشکل بزرگتر و شرایط سخت تر می شود.

به گفته کاکایی، پیش بینی می شود که به دلیل کمبود گاز و برق، به طور متوسط یک ماه مفید از صنعت گرفته شود و 11 ماه باقی می ماند.

این استاد دانشگاه اضافه می کند: در سال گذشته قرار بود که 1 میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو تولید شود که وزیر صنعت گفت که 100 هزار دستگاه دیگر هم اضافه تولید می شود و رقم به 1350 هزار دستگاه رسید اما این اتفاق رخ نداد و یکی از دلایل آن کمبود برق بود که در سالجاری وضعیت بدتر می شود چون مشکلی حل نشده است.

او ادامه می دهد: درصورتی که وعده های رییس جمهور از جمله افزایش مسکن، عملیاتی شود، این رشد نیازمند تولید بیشتر فولاد است بنابراین مصرف برق و گاز در صنعت افزایش می یابد و به تبع آن موانع برای تولید خودرو بیشتر می شود.

کاکایی درباره قیمت خودرو در سال آینده می گوید: انتظار می رود که در مجموع قیمت خودرو در سال 1401 رشد کند و مینیمم آن 40 درصد است.

دسته بندی خودروها

به گفته این کارشناس ارشد حوزه خودرو، می توانیم خودرو در سه دسته تقسیم بندی می شود، در بخش اول خودروهای خیلی لوکس (7، 8 میلیاردی) هستند که قیمت آن ها در سالجاری افزایش می یابد چون وارداتشان ممنوع است.

او اضافه می کند: دسته دیگر مربوط به خودروهای وارداتی است که قیمت آنها از 600، 700 میلیون تومان شروع شده و تا 2 میلیارد تومان می رسد، درواقع قیمت این خودروها بین 20 تا 40 هزار دلار است.

این استاد دانشگاه بیان می کند: ادعا شده که در سال جدید 70 تا 100 هزار خودرو وارد می شود که این موضوع می تواند به کاهش قیمت خودرو در محدوده قیمتی دسته دوم منجر شود، ضمن اینکه همزمان 200 هزار دستگاه خودروی سی کی دی(Completely Knocked-Down (قطعات کاملاً منفصل) هم تولید می شود.

به گفته این تحلیلگر بازار خودرو، اضافه شدن 200 هزار دستگاه خودروی سی کی دی به همراه 70 تا 100 هزار خودروی وارداتی باعث می شود که رقمی بین 270 تا 300 هزار خودروی جدید در سالجاری داشته باشیم.

کاکایی ادامه می دهد: بنابراین در این محدوده یعنی دسته دوم، عرضه خودرو افزایش می یابد و قیمت بازار هم منطقا کاهش می یابد اما با توجه به اینکه این گروه از خودروها، مشتری چندانی ندارند و درآمد مردم افزایش نیافته است شاهد رکود در این گروه خواهیم بود.

او با اشاره به شرایط این دسته از خودروها در سالجاری می گوید: البته قیمت خودرو های این گروه در نهایت افزایشی می شود چون قیمت خودرو در دنیا افزایشی است و انتظار می رود که نزدیک به 10 درصد قیمت این نوع از خودروها رشد کند، چون قیمت گاز، نفت و فولاد به شدت افزایشی است.

این استاد دانشگاه اظهار می کند: پیش بینی می شود که قیمت خودرو حدود 40 درصد افزایش یابد اما اگر جنگ اوکراین و روسیه پایان یابد حداقل 10 درصد رشد می کند، البته دولت می تواند خودروی دست دوم وارد کند چون قیمت خودروی نو در حال افزایش است.

کاکایی با اشاره به اینکه اولویت های بسیاری برای استفاده از منابع مالی کشور وجود دارد، می گوید: وقتی قرار است 200 تا 300 هزار خودرو وارد کنیم که به طور متوسط هر کدام 20 هزار دلار باشند، یعنی 6 میلیارد دلار برای تأمین این میزان خودرو نیازمندیم که با بودجه بندی مجلس شورای اسلامی هماهنگ نیست.

این تحلیلگر بازار خودرو ادامه می دهد: یکی دیگر از موانع پیش روی تولید خودرو در سالجاری، مربوط به سازمان ملی استاندارد می شود، این سازمان می خواهد استانداردها را افزایش دهد و از یورو 5 به یورو 6 ارتقا دهد و این درحالی است که بنزین نداریم بنابراین به نظر می رسد که وعده افزایش تولید 50 درصدی امکان پذیر نشود.

او معتقد است که تمام پیش بینی های ذکر شده مربوط به زمانی است که مذاکرات به نتیجه برسد و وزیر صمت هم به وعده هایش عمل کند اما اگر مذاکرات وین بی نتیجه بماند و وعده ها عملی نشود، قیمت ارز افزایش می یابد و تولید با چالش های بسیار جدی تری از جمله نقدینگی، تورم و تکنولوژی روبرو می شود.

درواقع انتظار می رود که حتی در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین قیمت خودرو در سالجاری افزایشی باشد و صنعت خودرو هم با چالش های متعددی از جمله تأمین گاز و برق دست و پنجه نرم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید