برخی آقازاده‌ها به دنبال گرفتن پول به اسم تولید موتور سیکلت برقی هستند

    کد خبر :673344

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت گفت: گرفتن وام برای توسعه و ارتقاء یک کسب و کار، ساده‌ترین مسیری است که صاحبان مشاغل می توانند طی کنند ولی روشهای میانبر همیشه باعث موفقیت نمی شود چراکه برای گرفتن وام، علاوه براینکه زمان و انرژی زیادی لازم است تزریق پول از خارج مجموعه باعث تبل شدن سیستم می شود.

ابوالفضل حجازی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص اظهارات اخیر وزیر نیرو در خصوص اعطای تسهیلات برای تولید موتور سیکلت برقی و برنامه دولت برای این وسیله نقلیه جهت کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف سوخت گفت: دولت 10 سال است که این بحث را مطرح می‌کند. آن زمان که تحریم نبودیم، بحران بودجه وجود نداشت، ارز کمتر از 4 هزار تومان بود و با 4 میلیون تومان می‌شد یک موتور سیکلت برقی تهیه کرد دولت هیچ اقدامی انجام نداد. به طور کلی این گونه صحبت‌ها زمان تشدید آلودگی هوا مطرح می‌شود و فقط جهت مانور رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: در بحث موتورهای برقی ابتدا باید دو اقدام صورت بگیرد اول آنکه زیرساخت‌های آن مهیا شود که مهمترین آن فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به استفاده از این موتورها است و دوم توجیه اقتصادی فعالیت در این حوزه است زیرا ما تولیدی در این حوزه نداریم و هم واردات آن هیچ توجیه اقتصادی ندارد و زیان‌آور است.

حجازی در خصوص علل زیان‌آور بودن آن گفت: قیمت باطری این موتورها 40 درصد ارزش کلی آن است و باطری آنها اگر استفاده نشود ظرف مدت یکسال فاسد خواهد شد. در پروسه واردات به دلیل طولانی بودن بوروکراسی‌های اداری و اخذ مجوزها نزدیک به 5 ماه این موتورها در گمرک می‌ماند از سوی دیگر 4 ماه نیز در مسیر حمل و نقل، انبار، تولید و فروش می‌ماند در نتیجه هر شخصی که این موتورها را وارد کرده متضرر شده است.

وی افزود: از سوی دیگر قیمت بالای باطری که 2 تا 4 میلیون تومان است، باعث شده کمتر شخصی تمایل به خرید آنها داشته باشد زیرا در کشور ما عمده افراد موتورسوار از قشر ضعیف هستند و با موتور روزی خود را کسب می‌کنند و این قیمت یعنی دو ماه حقوق خود را فقط برای خریدی باطری کنار بگذارند، ما این مسائل را نمی‌بینیم بعد یک مسئولی می‌آید، صحبت می‌کند بدون آنکه این موارد را در نظر بگیرد.

حجازی با اشاره به صحبت مقامات در خصوص تشویق مردم به خرید اینگونه موتورسیکلت‌ها گفت: وزیر نفت 4 سال پیش در زمان ارائه بودجه گفت ما منابعی را برای این کار مشخص کردیم، شهرداری‌ها هم اعلام کردند که بودجه‌ای برای استفاده از موتور سیکلت برقی در نظر گرفتند اما هیچ کدام از آنها تحقق پیدا نکرد، دو ماه پیش نیز آقای نهاوندیان در قم اعلام کردند از طرح تولید موتورهای برقی حمایت می‌کنند ابتدای سال هم وزیر صمت این حرف را زدند اما هیچ بودجه و راهکاری تخصیص داده نشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت با بیان اینکه این پروژه بدون حضور تولیدکنندگان باسابقه، عملیاتی نخواهد شد، گفت: چند سالی است برخی آقازاده‌ها به اسم تولیدکننده وارد این صنعت شده‌اند و فقط تسهیلات بانکی می‌گیرند و جالب اینکه آن را هم پس نمی‌دهند، الان هم به دنبال گرفتن پول به اسم تولید موتور سیکلت برقی هستند .

وی ادامه داد: من با 40 سال سابقه کار در این صنعت هیچگاه اراده‌ای در این خصوص ندیدم، اکنون یکسال است که 10 هزار موتور برقی توسط تولیدکنندگان وارد شده اما هیچ استقبال از آنها نشده و سرمایه‌های آنها در حال نابود شدن است. وضعیت امروز صنعت موتور سیکلت آنقدر بحرانی است که از 60 کارخانه فعال فقط 20 واحد آن هم با 5 درصد ظرفیت کار می‌کنند. اما 2-3 کارخانه متعلق به آقازاده‌ها که برخی از آنها کمتر از 20 سال سن دارند بدون هیچ محدویتی کار می‌کنند.

حجازی تصریح کرد: اکنون هم معلوم نیست چه منابعی را به این آقازاده‌ها بدهند که دارند زمینه‌سازی را انجام می‌دهند، نهایتا یکسال بعد مشخص می‌شود فلان آقازاده 100 میلیارد پول گرفته و پول را از کشور خارج کرده است. من به عنوان رئیس انجمن به دستگاه‌های نظارتی هشدار می‌دهم که این خط را دنبال کنند، فردا صنعت موتور سیکلت را محکوم نکنند که اینقدر تسهیلات گرفته ولی پول را خارج کرده یا مثل جریان واردات دارو به جای کالای اصلی، لوازم آرایشی وارد شده است.

حجازی افزود: دولت اگر می‌خواهد کاری انجام دهد با تولیدکنندگان واقعی و باسابقه مشورت کنند؛ ما نه پول می‌خواهیم نه تسهیلات، بلکه به خریداران به اندازه 10 میلیون تسهیلات بدهند از سوی دیگر آن تعداد کارخانه‌هایی که باقی مانده‌اند می‌توانند ظرف 6 ماه این موتورسیکلت‌ها را بومی‌سازی کنند و کل موتورهای فرسوده کشور را با موتورهای برقی تعویض کنند به شرطی که دولت تضمین بدهد که سالیانه برای 100 هزار از این دستگاه‌ها تسهیلات می‌دهد. در واقع این پول را به ما نمی‌دهند بلکه به مردم عادی پرداخت می‌کنند آنها نیز پول را بر می‌گردانند. این افراد متمول هستند که پول را می‌خورند و فردا به کانادا می‌روند.

وی در خصوص قیمت این مدل موتور سیکلت‌ها گفت: قیمت موتور سیکلت‌ها از 400 دلار تا 2 هزار دلار قیمت دارد و هزینه شارژ آنها برابر یا دوبار شارژ موبایل است و با پریز برق شهری شارژ می‌شود .ظرفیت فروش موتور 90 درصد کاهش پیدا کرده زیرا مشتری آن قشر ضعیف است و الان هم قدرت خرید آنها کاهش پیدا کرده و فقط تلاش می‌کنند که نیازهای اولیه را برطرف کنند، پس مجبور است با همان موتور قدیمی و فرسوده روزگار بگذراند و مدام آن را تعمیر کنند.

حجازی گفت: قیمت ریالی این موتور‌ها از 8 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 16 میلیون می‌رسد پس باید حداقل 10 میلیون تسهیلات داده شود و اگر کمتر باشد کسی استقبال نمی‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید