برخورد فرودگاه نجف با پروازهای ایرانی عجیب است

    کد خبر :133641

یک کارشناس صنعت هواپیمایی معتقد است در شرایطی که تقاضای قابل توجهی از سوی ایران برای سفر عتبات عالیات وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت که تهدید به توقف پروازها به نجف طرحی عملیاتی باشد.

علیرضا بحیرایی اظهار کرد: ارزیابی‌هایی که مسئولان فنی و هوایی ایران از فرودگاه نجف داشتند تماما نشان‌دهنده برخورد خاص مسئولان این فرودگاه با ایرلاین‌های ایرانی است. برای مثال آنها از بسیاری از پروازهای ایرانی برای سوخت‌گیری تنها وجه نقدی دریافت می‌کنند که این موضوع در بسیاری از فرودگاه‌های جهان مرسوم نیست.

به گزارش ایسنا، به گفته وی، مسائلی مانند افزایش نرخ خدمات هندلینگ هواپیما و افزایش نرخ سوخت در فرودگاه نجف نشان‌دهنده آن است که مسئولان این فرودگاه سر سازگاری با پروازهای ایرانی ندارند و نمی‌توان انتظار داشت در حالت عادی شکل برخوردهای آنها اصلاح شود.

این کارشناس صنعت هواپیمایی با بیان این که بهترین راه‌حل برای عبور از این شرایط مذاکره طرف‌های ایرانی با فرودگاه نجف است، تصریح کرد: تمام شرکت‌های هواپیمایی ایران باید به شکل واحد و از طریق یک نهاد رسمی مذاکرات خود را با مقامات عراقی انجام دهند تا شرایط این فرودگاه به حالت عادی بازگردد، زیرا نمی‌توان انتظار داشت که مذاکرات و فعالیت‌های فردی ایرلاین‌های ایرانی تاثیری در این فرآیند پیچیده بگذارد.

بحیرایی در پاسخ به این سوال که آیا امکان توقف پروازهای ایران به نجف وجود دارد، گفت: این موضوع با توجه به دو عامل امکان‌پذیر نیست؛ از یک سو تقاضا برای سفر به فرودگاه نجف در ایران بسیار بالاست و از سوی دیگر ایرلاین‌های ایرانی برای توقف فعالیت خود در یک خط پروازی باید هزینه جدید بدهند. از این رو حتی در کوتاه‌مدت نیز این تهدیدات ثمربخش شود، در بلندمدت نمی‌توان انتظار داشت تفاوتی در وضعیت پروازها در این فرودگاه به وجود بیاید.

فرودگاه نجف که چند ماه پیش با افزایش چهار برابری نرخ خدمات فرودگاهی برای ایرلاین‌های ایرانی مشکل‌ساز شده بود و کار را تا جایی ادامه داد که پروازهای ایران به این مقصد متوقف شدند، در طول هفته‌های گذشته و با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین نرخ سوخت هواپیماها را افزایش داده است و این موضوع برای شرکت‌های ایرانی مشکلات جدیدی به وجود آورده که نیاز به برطرف شدن دارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی چند روز قبل گفته بود: در صورتی که مذاکرات با فرودگاه نجف نتیجه‌بخش نشود و شرایط به همین منوال ادامه یابد، امکان آن وجود دارد که ایران بار دیگر پروازهای خود را متوقف کرده و از مقاصد جایگزین مانند بغداد و حتی بصره استفاده کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید