برخورد با هیئت‌های عزاداری که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند / احتمال لغو مجوز

    کد خبر :734267

حجت‌الاسلام مصطفی جلالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی درباره برنامه‌های کنترلی و نظارتی این سازمان در زمینه برگزاری مراسم عزاداری محرم گفت: چند نکته مهم وجود دارد که ترکیب آن‌ها آنچه را قرار است اتفاق بیفتد مشخص می‌کند.

وی ادامه داد:‌ نخستین و مهم‌تر از همه اینکه سلامت مردم خط قرمز ماست. هیچ کاری که سلامت مردم را به خطر بیندازد عقلا، شرعا و اخلاقا مجاز نیست. نکته دوم اینکه شعائر اسلام مانند شعائر حسینی در محرم و صفر مانند دیگر بخش‌های زندگی است.

جلالی بیان کرد:‌ همان‌گونه که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند «باید یاد بگیریم با کرونا زندگی کنیم»، این نیز بخشی از حیات معنوی ماست و لذا باید بتوانیم با ظرافت‌ها و مهارت‌هایی، شعائر خود را در کنار کرونا حفظ کنیم.

وی گفت: باید از ظرفیت‌های خلاقانه شریعت استفاده کنیم تا شعائر کنار کرونا حفظ شوند، این خلاقیت‌ها مثال‌های متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند برگزاری مراسم‌ در محیط‌های سر باز باشد. خلاقیت دیگر این است که آیین‌ها را از داخل حسینه‌ها به مراسم‌های دسته‌روی در خیابان منتقل کنیم. دسته‌های منظمی که با رعایت فاصله اجتماعی در خیابان‌ها حرکت می‌کنند و شعائر حسینی را رقم می‌زنند.

به گزارش ایرنا، جلالی در این باره به برگزاری جلسه‌های مختلف سازمان تبلیغات اسلامی با وزارت بهداشت در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: تلاش می‌کنیم دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها را با ایده‌های خلاقانه اجرا کنیم و به نتایج خوبی نیز رسیده‌ایم. ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل جلسه داد و دستورالعملی که در تهیه پیش‌نویس آن کمک کرده بودیم، مصوب شده است و ابلاغ خواهد شد. با اجرای آن بدون اینکه ذره‌ای از دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی کوتاه بیاییم تلاش می‌کنیم یاد بگیریم که چگونه با کرونا زندگی کنیم.

یک ماه فرصت برای آگاهی‌بخشی

جلالی درباره چگونگی کنترل و نظارت در همه شهرها و روستاهای ایران گفت: این نکته که مردم مومن و معتقد ما فرهیختگی خود را در رعایت پروتکل‌ها نشان داده‌اند مسئله‌ای واضح است. شب‌های قدر که برگزار شد، وزیر بهداشت اعلام کرد که «مردم مومن، من را روسفید کردند آنقدر که این مراسم را خوب اجرا کردند». یک نکته مهم، همین ظرفیت‌های مردم است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر ضرورت افزایش آگاهی مردم توضیح داد: آگاهی‌بخشی به مردم از نکات اساسی در کاهش مشکلات در همه ابعاد اجتماعی است.کمتر از یک ‌ماه فرصت داریم تا آگاهی‌بخشی کرده و جلسه‌های مختلف با صداوسیما برگزار کنیم. اکنون به وسیله شبکه‌های اجتماعی با هیئت‌ها ارتباط داریم. همه آنها با ما نسبت ساختاری دارند و از ما مجوز می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در جلسه با سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس بسیج مستضعفین، مقرر شد زحمتی به بسیج دهیم تا بسیج هیئت‌ها را در امر سلامت همراهی کنند. فعالیت بسیج تا دل روستاها می‌رود و ما اینگونه امکان رعایت و اجرای دقیق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها را خواهیم داشت و خدمات بهداشتی به آنها می‌رسانیم.

لغو مجوز هیئت‌ها در صورت لزوم

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در هیچ بخشی نیاز به استفاده از نیروی قهری نشود و مردم فرهیخته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، افزود: به عنوان نهاد نظارتی بر هیئت‌ها، ظرفیت قهری داریم و می‌توانیم به آنها امر یا آنها را توبیخ کنیم. در بدترین حالت می‌توانیم مجوز هیئت را لغو کنیم و از نیروی انتظامی کمک بگیریم. اما مطمئنم که کار به اینجاها نخواهد کشید و مردم با فرهیختگی خود مساله را حل می‌کنند.

مناسک و شعائر محرم مهم و با اهمیت هستند و نمی‌شود از کنار آن به سادگی گذشت، اما از طرفی باید توجه داشت که رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه بارها تاکید کرده‌اند همه باید به مصوبه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا توجه کرده و آن را رعایت کنند. ایشان تصریح کردند: تدابیر ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت لازم‌الاجراست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید