بالاگرفتن دعواهای داخلی در اسرائیل با کلیدواژه برجام/ اسرائیلی ها از تبعات تک روی نتانیاهو در قبال ایران می ترسند؟

    کد خبر :775922

احتمال بازگشت آمریکا به برجام پس از آغاز به کار دولت بایدن موجب افزایش اختلاف میان مقام‌های اسرائیل در مورد چگونگی تنظیم سیاست تل‌آویو در این باره شده است. با توجه به قرار گرفتن اسرائیل در آستانه انتخابات، این اختلاف نظرها ممکن است محل رقابت‌های سیاسی داخلی قرار گیرد.

«بازتاب»؛آرش صفار– روزنامه «تایمز اسرائیل» از اختلاف نظر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و بنی گانتز، وزیر دفاع در مورد استراتژی اسرائیل در برخورد با بازگشت احتمالی بایدن به برجام خبر داده است.

بنا بر خبر این روزنامه، هفته گذشته مئیر بن شابات، مشاور امنیت ملی اسرائیل نامه‌ای را به بنی گانتز، گابی اشکنازی (وزیر خارجه)، آویو کوخاوی (فرمانده ستاد ارتش)، یوسی کوهن (رئیس موساد) و ران درمر (سفیر اسرائیل در واشنگتن) ارسال کرده است؛ در این نامه تأکید شده که این تنها دفتر نخست‌وزیر است که سیاست اسرائیل در مورد بازگشت احتمالی بایدن به توافق هسته‌ای با ایران را تعیین می‌کند.

متن نامه، به ادعای تایمز اسرائیل به این صورت تنظیم شده است: «دستورالعمل زیر از سوی نخست‌وزیر است: موضع حکومت اسرائیل در مورد توافق هسته‌ای ایران، تنها توسط نخست‌وزیر و بر پایه مشاوره با کارشناسان شورای امنیت ملی در دفتر نخست‌وزیر تنظیم می‌شود».

برجام

به ادعای مئیر بن شابات، این نامه با توجه مصاحبه سال 2018 «درور شالوم»، رئیس وقت بخش تحقیقات اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل نوشته شده است؛ شالوم در در این مصاحبه گفته بود که خروج ترامپ از توافق هسته‌‌ای ایران، ممکن است منجر به بهبود موقعیت استراتژیک اسرائیل نشود.

از سوی دیگر، به گفته مشاور امنیت ملی اسرائیل، نتانیاهو از اظهارات گانتز و سایر مقام‌های ارشد امنیتی در دیدار با مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، در مورد برجام ناراضی است و این اظهارات بسیار معتدل ارزیابی می‌کند.

تایمز اسرائیل ادعا کرده است که بنی گانتز از این نامه به شدت شوکه شده و در پاسخ به نامه دفتر نتایاهو نوشته است «موضوع امنیتی، به ویژه موضوع مربوط به ایران، امری یک نفره نیست»؛ گانتز بر این امر تأکید کرده است که علیرغم اینکه در نهایت نتانیاهو تصمیم‌گیرنده است، حق دور زدن نهادهای دفاعی و کابینه امنیتی را ندارد.

طبق گزارش این روزنامه، در سال‌های اخیر نتانیاهو ترجیح داده است که موضوعات امنیتی را صرفا از مسیر شورای امنیت ملی دنبال کند و وزارت دفاع و ارتش را به حاشیه براند؛ توافقنامه‌های اخیر عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی، موافقت با فروش جنگنده اف-35 به امارات توسط آمریکا و زیردریایی‌های نظامی به مصر از سوی آلمان از جمله این موضوعات بوده است.

اختلاف نظر میان گانتز و نتانیاهو در حالی افزایش یافته است که چندی پیش با به هم خوردن ائتلاف آن‌ها اسرائیل در آستانه چهارمین انتخابات طی دو سال قرار گرفته است و اکنون بسیاری از سیاست مداران اسرائیلی نگران تک روی های آتی نتانیاهو در برابر ایران و تبعات احتمالی آن هستند.

انتظار می رود به واسطه همین اختلافات در آینده نزدیک اسرائیلی ها در حوزه سیاست داخی این بار به دلیل اختلاف نظر در مورد برجام و واکنش نسبت به آن دچار اختلافاتی شوند که احتمال زیاد انتخابات آتی آنها را متأثر کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید