درخواست جانشین دبیر مجمع در مرکز ارزیابی اجرای سیاست‌های کلی نظام

برای سنجش عیار ادعاها درباره FATF، گزارش کامل معاملات سوئیفتی پس از برجام منتشر شود

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ ۲۲:۴۱
    کد خبر :638964

گروه سیاسی بازتاب: در جریان مذاکرات هسته‌ای، تحریم سوئیفت به‌عنوان ام‌المصائب مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی قلمداد می‌شد؛ تا جایی که در ادبیات مقامات سیاسی دولت آقای روحانی و تیم مذاکره‌کننده، رفع تحریم سوئیفت هم‌تراز رفع تحریم صادرات نفت بود.

 

پس از اتمام تعهدات ایران در برجام و آغاز اجرای تعهدات غربی‌ها، یکی از اتفاقاتی که افتاد و تبلیغ شدیدی برایش شد، باز شدن سوئیفت بود؛ اما در کمال تعجب برجامیان، گشوده شدن معبر سوئیفت، به معنی امکان انجام مبادلات از طریق آن نبود. چه، ساختار تحریم‌ها و بسیاری از تحریم‌های آمریکا باقی‌مانده بود و واشنگتن به دلیل اشراف اطلاعاتی کاملی که بر مبادلات انجام‌شده از طریق سوئیفت داشت، طرف‌های تجاری ایران را تهدید می‌کرد که اگر با ایران معامله کنند، مطلع شده و آن‌ها را جریمه یا تحریم خواهند کرد.

 

می‌توان گفت سوئیفت مانند معبری بود که هم بسته بود، هم در سرتاسر آن، تک‌تیراندازان آمریکایی بدون اینکه نقطه کوری داشته باشند، کمین کرده بودند تا هر عبور و مروری را هدف قرار دهند. پس از برجام و ارائه امتیازات فراوان، هرچند درب این معبر باز شد، اما تک‌تیراندازان آمریکایی امکان تردد را به کسی ندادند. خوب است دولت گزارش معاملات انجام‌شده از طریق سوئیفت پس از برجام را منتشر کند تا مسئله برای همه روشن شود.

 

ماجرای FATF بی‌شباهت به داستان سوئیفت نیست. امروز در ادبیات برجامیان، FATF جای سوئیفت را گرفته است و از آن به‌عنوان ام‌المصائب مبادلات تجاری ایران یاد می‌شود؛ اما واقعیت این است که پذیرش الزامات FATF توسط ایران، تصویر دوربین‌های تک‌تیراندازان آمریکایی را که در معبر نظام بانکی بین‌المللی کمین کرده‌اند، شفاف‌تر خواهد کرد.

 

یادمان نرود، آمریکا به سبب توان رهگیری پول در نظام بانکی بین‌المللی، قدرت تحریم مالی را جایگزین قدرت نظامی خودکرده است؛ یعنی تحریم مالی را همسنگ حمله نظامی و کاراتر از آن می‌داند. این عرصه، عرصه قدرت و برتری آمریکاست. تلاش برای مقابله با دشمن در این میدان، یک خطای راهبردی است. باید قواعد جنگ را تغییر کرد. باید مسیر تجارت را عوض کرد.

 

اگر در عرصه نظامی می‌خواستیم با آمریکا وارد زورآزمایی متقارن شویم، هرگز موفق نمی‌شدیم. چنانکه در عرصه نظامی وارد نبرد نامتقارن شدیم و قدرت نظامی اول دنیا در برابر ما کارآمدی خود را از دست داد، در جنگ مالی نیز باید نامتقارن بجنگیم. شرایط و امکان این جنگ نامتقارن مالی کاملاً فراهم است؛ به شرطی که تفکر مقابله کلاسیک را از سر بیرون کنیم.

 

سید یاسر جبرائیلی – جانشین دبیر مجمع در مرکز ارزیابی اجرای سیاست‌های کلی نظام

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید