برای استفاده از ضدآفتاب این ۱۰ نکته را به یاد داشته باشید

  • آرشیو
  • شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ ۱۴:۰۶
    کد خبر :822177
برای استفاده از ضدآفتاب این ۱۰ نکته را به یاد داشته باشید

درباره زمان استفاده از کرم ضد آفتاب توصیه‌های مختلفی وجود دارد؛ اما اینکه کدام توصیه‌ها علمی هستند و دلیل آن‌ها چیست، موردی است که برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از آسیب باید جدی گرفت. در این مقاله ۱۰ نکته طلایی درباره خرید ضد آفتاب و زمان مناسب استفاده از آن را به شما آموزش می‌دهیم که بهترین مراقبت را از شما به عمل خواهند آورد.

۱. وجود UVB و UVA به صورت هم‌زمان ضروری است

نور خورشید حاوی دو اشعه مضر است که یکی فرابنفش A یا UVA است و دیگری فرا بنفش B یا UVB نام دارد. اشعه UVA می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پوست را بالا ببرد و اشعه UVB منجر به آسیب پوست و آفتاب سوختگی می‌شود؛ بنابراین برای خرید ضد آفتاب باید توجه داشته باشید که این محصول باید جلوی آسیب هر دو اشعه را بگیرد. همچنین دقت داشته باشید که وجود زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکساید در یک کرم ضد آفتاب ضروری است؛ چون می‌تواند هر دو اشعه مضر برای پوست را بلوکه کرده و بالاترین محافظت را از پوست شما به عمل آورد.

۲. بهترین میزان اس پی اف چقدر است؟

اس پی اف مخفف Sun Protection Factor یا فاکتور مراقبت در برابر خورشید است. میزان این فاکتور در کرم ضد آفتاب شما باید همیشه بالا ۳۰ باشد تا بتواند نور خورشید را منعکس کرده و از پوست دور کند؛ بنابراین انواع کرم پودر‌ها یا کرم‌هایی که اس پی اف پایین‌تر دارند، از پوست شما در برابر اشعه‌های نور خورشید مراقبت نخواهند کرد.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که استفاده از یک کرم ضد آفتاب با اس پی اف بالا، مثل اس پی اف ۵۰ نباید به شما امنیت خاطر بیش از حد بدهد و کاری کند که برای مثال برای مدت طولانی در معرض آفتاب بمانید. حتی با وجود اس پی اف زیاد هم‌چنان باید از خودتان مراقبت لازم را داشته باشید.

نکته دیگری که خوب است از آن آگاه باشید این است در حالی که یک کرم ضد آفتاب با اس پی اف ۳۰ می‌تواند ۹۷ درصد اشعه خورشید را دفع کند، یک کرم دیگر با اس پی اف ۵۰ تنها ۹۸ درصد از این اشعه را بلوکه خواهد کرد؛ بنابراین چه اس پی اف ۳۰ و چه ۵۰ باید به خاطر داشته باشید که همیشه مقدار کافی از کرم را استفاده کنید و داشتن اس پی اف بالاتر بهانه‌ای برای زدن مقدار کمتر کرم نیست.

۳. صرفه جویی نکنید

درست است که هزینه تهیه لوازم بهداشتی و آرایشی بالا رفته است؛ اما در مورد مواردی مثل کرم ضد آفتاب نباید صرفه جویی کرد؛ بنابراین هر بار که قصد بیرون رفتن از خانه را دارید، باید حدود ۲۸ گرم کرم ضد آفتاب را برای هر بخش از بدن که در معرض آفتاب است، مورد استفاده قرار دهید و گوش، گردن، پا‌ها و پشت گردن را بپوشانید. این میزان تقریبا به اندازه یک توپ گلف است و می‌تواند مراقبت خوبی از پوست شما به عمل آورد.

۴. استفاده از کرم ضد آفتاب در چه فصلی ضروری است؟

کرم ضد آفتاب برای استفاده در تمام فصل‌ها ضروری است و بعضی پیشنهاد می‌کنند حتی موقعی که در منزل هستید هم خوب است از این کرم استفاده کنید؛ بنابراین بهانه‌هایی مثل اینکه زمستان است و هوا ابری است و خورشید پشت ابرهاست، نباید در برنامه مراقبت از پوست شما قرار بگیرند. اگر در خانه از کرم ضد آفتاب استفاده نمی‌کنید، هر بار که قصد بیرون رفتن دارید؛ حتی برای مدت کوتاه، باید کرم بزنید و سپس از خانه خارج شوید.

۵. چرا باید از نیم ساعت قبل کرم زد؟

اگر موقع خرید ضد آفتاب به نوشته‌های روی جعبه دقت کنید، معمولا یک جمله به عنوان توصیه ثابت روی تمام جعبه‎ها نوشته شده است: «نیم ساعت قبل از خروج از منزل کرم بزنید.»

دلیل این توصیه بسیار مهم این است که پوست شما برای جذب کرم ضد آفتاب به حدود نیم ساعت زمان نیاز دارد تا بتواند در برابر نور خورشید از خودش محافظت کند؛ بنابراین اگر کرم ضد آفتاب می‌زنید و بلافاصله از خانه خارج می‌شوید، هیچ لطفی در حق خودتان نخواهید کرد.

۶. قواعد تجدید کرم را بدانید

احتمالا شما هم شنیده‌اید که باید در طول روز کرم ضد آفتاب را تجدید کرد. اما قواعد این کار از محصولی به محصول دیگر و از شرایطی به شرایط دیگر متفاوت است:

در شرایط معمولی کرم ضد آفتاب شما باید هر دو ساعت یکبار تجدید شود تا بتواند از پوست شما محافظت لازم را به عمل آورد. دقت داشته باشید که قانون استفاده از کرم به اندازه یک توپ گلف یا ۲۸ گرم همچنان پا برجاست.

اگر از اسپری ضد آفتاب استفاده می‌کنید، باید هر یک ساعت الی یک ساعت و نیم کرم‌تان را تجدید کنید؛ چون اسپری ضد آفتاب راحت‌تر پاک می‌شود.

بلافاصله بعد از شنا کردن، عرق کردن و ماندن زیر برف و باران، کرم ضد آفتاب از بین رفته و باید دوباره تجدید شود.

۷. به تاریخ محصول دقت کنید

موقع خرید ضد آفتاب حتما به تاریخ نوشته شده روی محصول دقت کنید. درست است که معمولا روی بسته بندی درج می‌شود که بهترین زمان مصرف محصول شش ماه یا یک سال بعد از باز کردن بسته است؛ اما اگر تاریخ انقضای محصول نزدیک باشد، عملا خاصیت آن کاهش پیدا کرده و ممکن است به شش ماه هم نرسد.

۸. از محصولات ایرانی استفاده کنید

در شرایطی که پیدا کردن محصولات بسیاری از برند‌های خارجی تقریبا ناممکن است و اگر هم پیدا شوند، قیمت‌های بالایی دارند؛ برای یک خرید به صرفه و اقتصادی بهتر است سراغ برند‌های معتبر ایرانی بروید. برند‌هایی مثل پریم، دکتر ژیلا، شون و … محصولات مراقبتی مناسبی دارند که با توجه به آب و هوای ایران و نوع پوست ایرانی‌ها طراحی شده و عملا مراقبت بهتری به عمل خواهد آورد. ضمن اینکه دسترسی به نوع محصولات تعریف شده برای انواع پوست در مورد برند‌های ایرانی، عملا آسان‌تر از محصولات خارجی است.

۹. از بالم لب استفاده کنید

یکی از نقاطی که به راحتی در معرض آفتاب قرار می‌گیرد و معمولا کسی سراغ محصول تعریف شده برای محافظت از آن نمی‌رود، لب‌هاست. لب‌ها هم درست مثل سایر نقاط صورت در معرض اشعه‌های خورشید قرار دارند و همین مسئله می‌تواند منجر به آسیب دیدن‌شان شود؛ بنابراین ضروری است که برای محافظت از لب‌ها حتما از بالم لبی استفاده کرد که حداقل اس پی اف ۳۰ را در خود داشته باشد. اگر میزان اس پی اف بالاتر بود، مشکلی به وجود نمی‌آید؛ اما سراغ گزینه‌های با اس پی اف پایین‌تر نروید.

۱۰. در کنار خرید ضد آفتاب چه روش‌های دیگری وجود دارد؟

خرید ضد آفتاب و استفاده از آن برای هر شخصی کاملا الزامی است؛ اما واقعیت این است که تنها استفاده از این محصول نمی‌تواند منجر به محافظت کامل از پوست شما در برابر نور خورشید شود و شما برای محافظت کامل به انجام دادن کار‌های دیگری هم نیاز دارید. بعضی از این موارد را در ادامه معرفی می‌کنیم.

خرید عینک آفتابی درست

خرید عینک آفتابی یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که هم برای محافظت از بینایی و هم برای مراقبت از پوست حساس دور چشم باید انجام دهید. نکته اساسی این است که عینک آفتابی شما باید ضد اشعه UV باشد و این مسئله را باید موقع خرید چک کنید و از صحت آن مطمئن شوید. از طرف دیگر بهتر است شیشه‌های عینک کوچک نباشند تا بتوانند از ناحیه بیشتری مراقبت کنند. عینک‌هایی با شیشه‌های بزرگ می‌توانند برای شما ایده‌آل باشند.

کلاه آفتابی با لبه پهن

دقت داشته باشید که کارکرد کلاه آفتابی تاثیرگذاری صرف در استایل شما نیست؛ بلکه قرار است از پوست شما مراقبت کند؛ بنابراین اولا باید کلاهی را تهیه کنید که فیت سر شما باشد تا نور از منافذ کوچک و بزرگ راهی پیدا نکند. در مرحله دوم لبه کلاه باید بزرگ و پهن باشد تا بتواند از تمام نقاط صورت در برابر تابش نور خورشید محافظت کند.

بلوز آستین بلند

همان قدر که باید از پوست صورت و گردن در برابر آفتاب محافظت کرد، بقیه اعضای بدن هم نیاز به مراقبت دارند؛ بنابراین با پوشیدن بلوز آستین بلند، دستکش، شلوار بلند و کفش جلو بسته نهایت مراقبت را از پوست‌تان به عمل آورید.

ساعات اوج را بشناسید

معمولا اوج تابش نور خورشید از ساعت ۱۰ صبح الی چهار بعد از ظهر است. در این ساعات اگر کار ضروری دارید از فضای بسته نشوید و اگر به هر دلیلی مثل شغل‌تان باید بیرون بروید، حتما علاوه بر رعایت تمام نکات این مقاله، سعی کنید در نقاطی قرار بگیرید که سایه دارند.

منبع: انتخاب

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید