بخشی از رفتار پرخطر عابرین پیاده مربوط به فضای شهری نامناسب است

    کد خبر :136539

مدیر رایو سلامت گفت: بخشی از رفتار پرخطر عابرین پیاده در خیابان مربوط به فضای شهری نامناسب است و بعضا شاهدیم فرد برای اینکه سریع‌تر به مقصد برسند، رفتار پرخطری انجام می دهد.
به گزارش مهر، دکتر شهرام رفیعی‌پور سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت و درمان در نشست هم اندیشی سوانح و تصادف رادیو سلامت گفت: با همکاری آموزش و پرورش، وزارت کار ، وزارت بهداشت و درمان و ناجا کمپینی برای پیشگیری عابران پیاده از تصادفات طراحی کرده ایم که به زودی اجرایی خواهد شد.

وی افزود: ایمنی میبایست تبدیل به تقاضا بشود و به مطالبه‌ی عمومی تبدیل شود.

وی همچنین تصریح کرد: این طرح در ابتدا به صورت پایلوت در یک شهر پیاده‌سازی شده و پس از بررسی های لازم در کل کشور انجام می‌شود.

رفیعی‌پور ادامه داد: تبلیغات رسانه‌ای در قالب پوستر و بیلبورد انجام شده و تیزرهایی با کمک سلبریتی ها از رسانه‌ها پخش خواهد شد. شعار کمپین «حادثه تقدیر نیست، تقصیر است» است. از سفیران سلامت که توسط وزارت بهداشت و درمان، آموزش‌های خوبی دیده اند که از آنها استفاده خواهیم کرد.

سرپرست دفتر آموزش سلامت اظهار کرد: در کشورهای دیگر از نماد آسفالت و خط کشی سفید پیاده استفاده شده که بسیار بر روی شهروندان اثربخش بوده، ما نیز از همین نمادها در تهیه بیلبوردها استفاده کردیم.

در ادامه نشست دکتر صدیقه اعتمادسعید مدیر رادیو سلامت گفت: آمار نشان می‌دهد که ۲۱درصد تلفات جانی در حوادث ترافیکی مربوط به عابرین پیاده است که اکثر این افراد تحصیلاتی در سطح متوسطه داشته اند.

وی افزود: افراد در خیابان تنها چیزی که برایشان مهم است رسیدن به مقصد است و توجه زیادی به اطرافشان ندارند. مخاطبین ما افراد متفاوتی هستند که باید تبلیغات آموزشی در حوزه پیشگیری از سوانح و تصادفات را برای همه‌ی سنین ساخته شود.

اعتمادسعید ادامه داد: بخشی از رفتار پرخطر عابرین پیاده در خیابان مربوط به فضای شهری نامناسب است و بعضا شاهدیم فرد برای اینکه سریع‌تر به مقصد برسند، رفتار پرخطری انجام می دهد.

مدیر رادیو سلامت اظهار کرد: عوارضی که در این حوادث پیش می‌آید گاهی تا چند نسل خانواده را درگیر می‌کند و بر روی اقتصاد خانواده و کشور تاثیر مستقیم دارد.

وی ادامه داد: سه عامل مرگ و میر مهم در کشور بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و تصادفات است. هر ۲ ساعت ۵نفر در کشور در این‌گونه حوادث جان خود را از دست می‌دهند.

مدیر رادیو سلامت درخصوص جشنواره سوانح و حوادث گفت: تاکنون حدود ۱۲۰ اثر به‌دست ما رسیده است که بیش از ۸۰درصد آن از تهران بوده است. اغلب این آثار در قالب مستند گزارشی هستند.

وی همچنین افزود: در جلساتی که با وزارت بهداشت و درمان داشتیم تصمیم بر این شد که این جشنواره در قالب کمپین‌های مختلف ادامه پیدا کند و موضوع سوانح و تصادفات را هم در حوزه‌ی مردمی و هم در حوزه‌ی سیاستگذاری تبدیل به مطالبه کنیم.

اعتمادسعید در پایان گفت: مهلت ارسال آثار اول آذر ماه است و از ابتدای آذر این آثار داوری می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید