بحرانی تازه در عرصه سیاسی آمریکا/ پای داماد ترامپ هم به میان آمد

    کد خبر :24833

انتشار خبر دیدار داماد رئیس جمهور آمریکا در دسامبر گذشته با سفیر روسیه در واشنگتن و درخواست وی برای تعیین یک رابط دیپلماتیک برای برقراری ارتباط مخفیانه میان مسکو و واشنگتن، به بحرانی تازه در عرصه سیاسی آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش بازتاب روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در حالی پس از سفر 9 روزه خارجی به کشور بازگشت که باید با تهدید سیاسی و حقوقی در حال رشدی مقابله کند. منابع آگاه گزارش داده اند که «جارد کوشنر» داماد و مشاور وی در دسامبر گذشته در دیدار با سفیر روسیه در واشنگتن خواستار تعیین یک رابط دیپلماتیک برای برقراری ارتباط مخفیانه میان مسکو و واشنگتن شده بود.

همان طور که ترامپ به سفری پایان داده که موفق ترین دستاورد دوران ریاست جمهوری اش در نظر گرفته می شود، او در حال بازگشت به بحرانی است که تنها در غیاب او رشد کرده است. کاخ سفید سفر ریاست جمهوری به ایالت «آیووا» در روزهای آینده را لغو کرده و تیم حقوقی را تقویت می کند تا با رسوایی که زمانی دستورکار ترامپ را به خطر انداخته بود و اکنون خانواده اش را هم تهدید می کند، مقابله کند.

تیم حقوقی خصوصی ترامپ به ریاست «مارک کاسوویتز» وکیل وی در شهر «نیویورک»، برای ملاقات در شهر «واشنگتن» آماده می شوند، تا پاسخگوی سوالات جدیدی در مورد ارتباط بین کوشنر و نمایندگان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه باشند. ترامپ ممکن است امروز با کاسوویتز دیدار کند، و دستیاران وی یک سری از وکلای برجسته با تجربه واشنگتن را برای انجام تحقیقات سیاسی استخدام کرده اند به این امید که آنها ممکن است به تیم حقوقی بپیوندند.

کوشنر، که توقف های ترامپ در خاورمیانه را در نخستین سفر خارجی وی سازماندهی کرده بود چند روز زودتر به واشنگتن بازگشته است. اما به گفته منابع نزدیک به کوشنر، او قصد ندارد از سمت خود به عنوان مشاور ارشد کناره گیری کند و یا وظایف خود را تقلیل دهد.

با این حال، نشانه هایی وجود دارد که او از مبارزه بی وقفه و آسیبی که به شهرت او وارد شده، خسته شده است. او به دوستانش گفته است که او و «ایوانکا ترامپ» همسرش بدون تعهد بلند مدت به ترامپ کمک می کنند و هر شش ماه بررسی می کنند که آیا به زندگی خصوصی در نیویورک بازگردند یا خیر.

مشکلات کوشنر تنها یک جنبه از بحران است. «رینس پریباس» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و «استفان بانون» استراتژیست ارشد رئیس جمهور نیز سفر با ترامپ را نیمه کاره رها کردند و برای مقابله با خشم سیاسی مرتبط با تحقیقات روسیه و تصمیم رئیس جمهور برای برکناری «جیمز کامی» رئیس اف بی آی کار خود را آغاز کردند.

کاخ سفید در تلاش بود تا دریابد چگونه به گزارش ها در مورد اینکه کوشنر در دسامبر گذشته با «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در مورد ایجاد یک کانال مخفی سخن گفته بود، پاسخ دهد. اولین بار واشنگتن پست روز جمعه در این خصوص گزارش داد، و سه نفر نیز در تماس با نیویورک تایمز آن را تایید کردند.

این گفت و گوها در برج ترامپ و در جلسه ای که «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق ترامپ هم حضور داشت، صورت گرفت. معلوم نیست که چه کسی برای اولین بار پیشنهاد ایجاد کانال ارتباطی محرمانه را داده است، اما ایده گفت و گوی مستقیم با یک مقام نظامی روسیه از سوی فلین مطرح شد. این کانال هرگز ایجاد نشد.

همان طور که گزارش ها فاش کرده، کوشنر و خانم ترامپ همچنین از «دونالد مک گان» مشاور حقوقی کاخ سفید خواسته اند تا علنا اعلام کند که او موضوع بحث نبوده است؛ درخواستی که از سوی مک گان رد شد. مک گان که از زمانی که ترامپ توصیه های وی را برای به تاخیر انداختن اخراج کامی نادیده گرفته، به طور فزاینده ای در نقش خود مضطرب بوده است، گفت او فردی نبوده که چنین بیانیه ای صادر کرده باشد. وکیل خصوصی کوشنر در عوض بیانیه ای صادر کرده است.

ملانیا و کوشنر به طور خصوصی در مورد آنچه بی عدالتی در مورد بررسی دقیق اقدامات خود می بینند، شکایت کرده اند. او به جای آنکه مسئولیت کاری را که کرده بپذیرد، توجه به خود را به عنوان بازتابی از روش های دیپلماتیک غیر متعارف پدر زن خود و بی تجربگی دولت رد کرده است. افراد نزدیک به کوشنر، که روز جمعه با پریباس ناهار صرف کردند، مصمم بودند که او خود را برای یک مبارزه طولانی و نه خروج از کاخ سفید آماده می کند.

گزارش ها در مورد کوشنر به سوژه غالب خبرنگاران در نشست پایانی سفر 9 روزه ترامپ در ایتالیا تبدیل شد، که در آن «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور و «گری دی کوهن» مشاور ارشد اقتصادی وی، به طور خاص از اظهار نظر در مورد کوشنر امتناع، و تلاش کردند اهمیت افشای این قضیه را کمرنگ جلوه دهند.

مک مستر گفت: « ایجاد راه های ارتباطی محرمانه امری معمول است. ما با شماری از کشورها خط ارتباطی محرمانه داریم. بنابراین، در کل آنچه که می توان درباره خطوط محرمانه گفت این است که به شما اجازه ارتباط محتاطانه را می دهد. با این حساب، این مسئله شما را با هیچ محتوا، مکالمه و یا موضوع نگران کننده ای روبرو نمی کند و ما هم از این بابت نگران نیستیم.»

به گفته برخی منابع که خواسته اند ناشناس بمانند، در پشت صحنه مشاوران ترامپ برای ایجاد یک عملیات کنترل بحران در کاخ سفید برای جدا کردن تحقیقات روسیه از رسوایی های مربوط به دولت تلاش می کنند.

مشاوران کاخ سفید در تلاش اند تا تیمی را خارج از تیم حقوقی ترامپ تشکیل دهند که امیدوارند شامل وکلایی چون «پل کلمنت»، «تئودور اولسون» و یا «برندان سالیوان» باشند و قرار است آنها را به زودی به ترامپ معرفی کنند. وکلای بیشتری نیز می توانند برای کمک به مک گان در کاخ سفید استخدام شوند.

برای این رویکرد در اتاق جنگی که توسط «بیل کلینتون» در دوره ریاست جمهوری اش برای تحقیقات متعدد از جمله در مورد رابطه اش با «مونیکا لوینسکی» استفاده می شد، تصمیم گیری شد. کلینتون یک تیم حقوقی خصوصی را حفظ کرد و مسئولیت پاسخ دهی به سوالات در مورد تحقیقات را به دفتر جداگانه ای داد.

بر اساس سناریوی موجود، «شون اسپایسر» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در حد امکان کنفرانس های خبری خود را کاهش خواهد داد تا از رویارویی با خبرنگاران جلوگیری به عمل آید؛ در حالی که ترامپ فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط مستقیم با حامیان اصلی خود از طریق کارزارهای تبلیغاتی، حضور در رسانه های اجتماعی مانند فیلم زنده در فیس بوک ، و مصاحبه با سازمان های خبری دوست داشته باشد.

وکلای رئیس جمهور که دارای بیش از 30 میلیون طرفدار در توییتر است، به او گفته اند که پست های خود را محدود کند. آنها این گونه استدلال می کنند که هر یک از این پست ها می تواند به عنوان مدرکی علیه وی استفاده شود.

در میان کسانی که مصمم به محدود کردن دسترسی ترامپ به رسانه های خبری هستند، کوشنر قرار دارد، که از عملیات مطبوعاتی کاخ سفید انتقاد کرده و به دنبال به حاشیه کشاندن اسپایسر است. کوشنر نیز حامی ایجاد یک تیم واکنش سریع برای مقابله با گزارش هایی مانند آنهایی است که در روز جمعه ظهور کرد.

به گفته سه منبع آگاه، «دونالد جونیور» و «اریک» پسران ترامپ که در حال حاضر چرخ تجارت خانواده را می گردانند، از عدم وجود یک سیستم پشتیبانی امن و یا عملیات موثر برای مبارزه با موجی از گزارش های منفی ناامید شده اند. واشنگتن پست گزارش داد پسران ترامپ روز پنجشنبه در مقر کمیته ملی حزب جمهوری خواه حاضر شدند.

استراتژیست های جمهوری خواه می گویند: برای ترامپ حیاتی بود که  بر روی پیشبرد دستور کاری قانونی متمرکز شود تا به رای دهندگان نشان دهد دولت می تواند سیاست خود را تغییر دهد و نگرانی قانونگذاران را در مورد مشکلات رئیس جمهور در مواجهه با شانس پیروزی مجدد کاهش دهد.

«ریچ گالن» مشاور ارشد «نیوت گینگریچ» در زمانی که او سخنگوی کنگره بود، گفت: «چیزی که نیاز به انجام آن است انجام اصلاحات در برخی زمینه مانند مالیات، خدمات درمانی و عمل به وعده های متعهد شده است.

با این حال ترامپ همچنان در برابر اصلاحات مقاومت می کند.

«جوئل جانسون» که زمانی مشاور ارشد کلینتون بود، گفت که گزینه های سنتی موجود برای یک رئیس جمهور در محاصره ای که از سفر خارجی بازگشته، ایراد یک سخنرانی بزرگ، اخراج برخی کارکنان و قرار گرفتن در مسیر درست است. اما مشخص نیست که ترامپ بتواند این امور را به طور موثر انجام دهد.»

جانسون گفت: «شما همیشه به دنبال یک دکمه تنظیم مجدد هستید و اینکه چگونه ما می توانیم اوضاع را تغییر دهیم. ما نمی دانیم آنها کجا خواهند رفت.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید