با این ترفندها سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

    کد خبر :962188
تقویت سیستم ایمنی

عادات روزانه ما کلید سیستم ایمنی سالم است. خواب یک ضرورت است، نه مزیت. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که هر شب ۸-۷ ساعت خواب با کیفیت داشته باشید.

 اگر گاهی اوقات در خوابیدن مشکل دارید، یک چرت کوتاه (کمتر از۳۰ دقیقه) می‌تواند به جبران بخشی از کمبود خواب کمک کند.

 برنامه خواب منظم داشته باشید

 انجام کارهای مربوطه قبل از خواب می‌تواند بدن را برای خواب آماده کند و کمک می‌کند تا به اندازه کافی بخوابید. با خاموش کردن چراغ‌ها قبل از خواب، ذهنتان را برای خواب آماده کنید، سپس بالش‌ بگذارید و پتو یا روانداز را پهن کنید تا آماده خواب شوید. ممکن است قبل خواب یک حمام گرم یا کمی چای بابونه لازم باشد تا آرام و آرام‌تر شوید.

ورزش منظم

ورزش منظم را بخشی از زندگی خود بدانید. زمان مناسب ۴۵-۳۰ دقیقه در روز را حداقل ۵ روز در هفته داشته باشید. احتمالاً روزهایی هم هست که نمی‌خواهید ورزش کنید، اما تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی برای سیستم ایمنی بدن مفید است. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، وزنه‌برداری یا ورزشی که دوست دارید را انجام دهید و هر روز زمانی آن را انجام دهید که مناسب باشد. و انجام آن موجب می‌شود تا ورزش به یک عادت سالم تبدیل شود.

رفتن به مکانی که دوست دارید

استرس روی سیستم ایمنی و توانایی فرد در مبارزه با بیماری تاثیر می‌گذارد. می‌توانید با انجام کاری که دوست دارید یا رفتن به جایی که آرامش می‌گیرید، استرس را کنترل کنید. به طور مثال، بیرون رفتن از خانه و رفتن به طبیعت می‌تواند شیوه‌ای عالی برای سکوت، نفس کشیدن و حفظ مجدد تعادل باشد.

هوشیار باشید

بسیاری از ما فکر می‌کنیم که باید همیشه مشغول به کاری باشیم، اما این طرز تفکر واقعاً درست نیست. انجام ندادن کار ممکن است سخت باشد، بنابراین باید دوباره یاد بگیرید تا به شیوه‌ای متفاوت فکر کنید. سعی کنید به زمانی‌هایی که هوشیاری بهتری دارید، آگاه باشید. وقتی فکری به ذهنتان می‌رسد، روی آن تمرکز کنید. برنامه‌هایی در گوشی همراه یا به شیوه‌های مختلف وجود دارد که می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

غذای سالم بخورید

رژیم غذایی سالم و متعادل، مواد مغذی لازم را به بدن می‌رساند تا به شکلی صحیح کار کند. برنامه غذایی باید شامل پروتئین در هر وعده غذایی باشد؛ مانند ماهی، مرغ، سویا یا لوبیا. انواع میوه‌ها و سبزیجات را نیز استفاده کنید. همچنین ضروری است از مصرف فست‌فود پرهیز کنید، زیرا می‌تواند موجب التهاب شود و سیستم ایمنی بدن را مختل کند.

منابع طبیعی مصرف کنید

اگر احساس می‌کنید ویتامینی در بدنتان کم است، نیازی به مصرف مکمل‌ها‌ برای تقویت سیستم ایمنی‌ نیست. به جای قرص ویتامین‌سی، چای با زنجبیل یا عسل را انتخاب کنید. با افزایش سن، توانایی بدن برای مبارزه با میکروب‌ها تا حدی کمتر می‌شود. اگر فکر می‌کنید که بیشتر اوقات دچار سرماخوردگی می‌شوید، سعی کنید مقدار روی بیشتری را در رژیم‌غذایی‌تان بگنجانید. این ویتامین را می‌توانید از غذاهایی مانند غذاهای دریایی و لوبیاها دریافت کنید.

واکسن بزنید

برای اطمینان از اینکه در تقویت سیستم ایمنی بدن، تمام تلاشتان را می‌کنید، مهم است که واکسیناسیون انجام دهید. همه بزرگسالان باید واکسن آنفولانزای سالانه، واکسن سه‌گانه(کزاز، سیاه‌سرفه و دیفتری) را در دوران نوجوانی دریافت کنند و هر ۱۰ سال یک بار واکسن تقویت‌کننده دوگانه (کزاز و دیفتری) را دریافت کنند. افراد بزرگسال بالای ۵۰ سال نیز به واکسن‌هایی نیاز دارند که از زونا، مننژیت و ذات‌الریه در امان باشند.

قدرت ارتباط با دیگران را دست کم نگیرید. معاشرت با افرادی که دوستشان دارید، می‌تواند استرس را کاهش دهد و به نوبه خود برای سیستم ایمنی بدن مفید است. ملاقات هفتگی با خانواده و دوستان می‌تواند در سلامت روحی و جسمی افراد معجزه کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید