با اعضای کابینه موقت امارت اسلامی طالبان بیشتر آشنا شوید

    کد خبر :843756
با توجه به وعده های پی درپی طالبان درباره تشکیل دولت فراگیر و ادعای تغییر رویکرد این گروه و افزایش روحیه پذیرش سایر گروه ها و اقوام در قالب دولت جدید افغانستان، همگان چشم به کابینه و دولت جدید طالبان دوخته بودند که پس از گذشت 20 روز طالبان ترکیب دولت موقت خود را اعلام کرد. 

با توجه به وعده های پی درپی طالبان درباره تشکیل دولت فراگیر و ادعای تغییر رویکرد این گروه و افزایش روحیه پذیرش سایر گروه ها و اقوام در قالب دولت جدید افغانستان، همگان چشم به کابینه و دولت جدید طالبان دوخته بودند که پس از گذشت 20 روز طالبان ترکیب دولت موقت خود را اعلام کرد.

«بازتاب» سعادت شریفی پور – برای درک بهتر ادعای طالبان درباره فراگیر بودن دولت آتی افغانستان، اقدام به بررسی سوابق و وابستگی های گزینه های معرفی شده از سوی طالبان برای تصدی مسئولیت در دولت موقت کرده است که حاصل این بررسی نشان می دهد:

کابینه ای سرشار از افراد سرشناس در لیست سیاه سازمان ملل متحد، متهم به جنایت جنگی، متهم به قتل عالم شیعیان و به شهادت رساندن دیپلمات های ایرانی در مزارشریف و خالی از زنان، شیعیان، اقوام ( هزاره، بلوچ، سید و ترکمن) و به طور کلی غیرطالب است، دولت فراگیر طالبانی تنها توانسته است گروه های مختلف طالبان را در خود جای دهد.

ملامحمدحسن آخوند؛ رئیس دولت طالبان:

او از قندهار، خاستگاه اصلی طالبان و جزو گروه موسسان است که در ۲۰ سال گذشته به عنوان رئیس شورای رهبری کار کرده، وی از قوم پشتون و شاخه درانی است و نسب خانوادگی او به احمدشاه درانی، بنیانگذار افغانستان مدرن برمی‌گردد و در بین طالبان طرفداران زیادی دارد، بیشتر در بین افراد این گروه وجهه مذهبی دارد.

محمد حسن آخوند در حکومت قبلی طالبان، در دهه ۹۰ میلادی، سمت وزارت خارجه را بر عهده داشت. بعد از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱، تاکنون محمد حسن آخوند رئیس شورای رهبری گروه طالبان بوده است.

گفته می‌شود که نخست وزیر جدید افغانستان تحصیلات رسمی ندارد و فقط در مدارس دینی در پاکستان تحصیل کرده است.

با توجه به وعده های پی درپی طالبان درباره تشکیل دولت فراگیر و ادعای تغییر رویکرد این گروه و افزایش روحیه پذیرش سایر گروه ها و اقوام در قالب دولت جدید افغانستان، همگان چشم به کابینه و دولت جدید طالبان دوخته بودند که پس از گذشت 20 روز طالبان ترکیب دولت موقت خود را اعلام کرد. 

او70 سال سن دارد و به دلیل اینکه ریاست شورای رهبری گروه طالبان را در دست داشته، در امور نظامی هم تاثیرگذار است. او در میان گروه طالبان از احترام زیادی برخوردار است.

ملاعبدالغنی برادر؛ معاون رییس دولت در کابینه موقت:

وی از قندهار و یکی از چهار نفر موسس اصلی این گروه است که در سال ۱۹۹۴ با ملامحمدعمر گروه طالبان را تأسیس کردند. ملابرادر در سال ۱۳۴۷ در ولایت ارزگان متولد و در قندهار بزرگ شده است. ملابرادر نیز درس دینی خوانده  و از قوم پوپلزی یکی از قبایل قندهار می باشد که پیش از این نیز در پست های معاونت ملامحمدعمر و معاونت وزارت دفاع طالبان کار کرده است، همچنین به عنوان معاون سیاسی ملاهبت الله مشغول بوده است.

ملابرادر مدتی در زندان دستگاه اطلاعات نظامی پاکستان (آی اس آی) بسر می برد و حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان برای رهایی وی از زندان تلاش های زیادی کرد زیرا باورها بر این بود که ملابرادر یک شخص میانه‌رو و صلح طلب است.

وی پس از آزادی از زندان نظامیان پاکستان به ریاست دفتر قطر برای مذاکره با آمریکایی‌ها منصوب شد و در این مدت ضمن امضای توافقنامه صلح با زلمی خلیل‌زاد به  کشورهای منطقه سفرهای زیادی کرده است.

اکنون ملابرادر بعنوان معاون ملامحمدحسن آخوند یا معاون رئیس دولت در کابینه موقت گماشته شده است.

عبدالسلام حنفی؛ معاون دوم رییس دولت در کابینه موقت:

مولوی عبدالسلام حنفی (علی مردان قلی) عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر و مذاکره کننده ارشد این گروه در یک دهه گذشته بوده است که از قوم ازبک است و نقش پل ارتباطی مهمی بین طالبان و ازبک‌های افغانستان و برخی کشورهای ترک‌تبار آسیاب مرکزی ایفا کرده است.

عبدالسلام حنفی حدود ۵۲ سال پیش در ولسوالی درزاب در ولایت شمالی فاریاب به دنیا آمده است.

وی مانند هزاران کودک دیگر افغانستان و رهبران طالبان در مدرسه حقانیه که ملامحمد عمر و جلال الدین حقانی نیز در آن درس خوانده بودند، درس دینی خوانده است.

عبدالسلام حنفی اکنون بعنوان معاون دوم ملامحمدحسن رئیس دولت گروه طالبان منصوب شده و تنها ازبکی است که در دولت موقت طالبان مشاهده می شود.

ملامحمد یعقوب؛ سرپرست وزارت دفاع:

محمد یعقوب، پسر ملا عمر، موسس و رهبر طالبان است که گفته می شود در سال ۱۳۷۰ متولد شده  و در کراچی پاکستان در علوم دینی تحصیل کرده است.

نام ملایعقوب پس از انتشار خبر مرگ ملاعمر در سال ۱۳۹۴ در رسانه ها منتشر شد و نخستین بار به رسانه ها گفت که پدرش ملا عمر به مرگ طبیعی از دنیا رفته و با این سخنان خود گمانه زنی‌ها در باره کشته شدن ملاعمر را پایان داد.

ملایعقوب در ۱۳۹۵ پس از انتخاب هبت‌الله آخوندزاده به رهبری طالبان به عنوان مسئول کمیته نظامی در ۱۵ ولایت افغانستان تعیین شد و همچنین به عنوان عضو شورای تصمیم گیری طالبان شناخته شد.

وی در سال ۱۳۹۹ در سمت رهبر کمیسیون نظامی طالبان معرفی شد، جایگاهی که او را مسئول عملیات نظامی این گروه ساخت.

سراج الدین حقانی؛ سرپرست وزارت داخله:

سراج الدین حقانی پسر جلال الدین حقانی رهبر شبکه حقانی است. براساس گزارش ها، او در سال ۱۳۵۲ متولد شده و رهبری تندروترین شاخه گروه طالبان را برعهده دارد.

وی پسر جلال الدین حقانی یکی از رهبران شناخته شده مجاهدین در جنگ علیه شوروی سابق می باشد و از قوم غلجایی است.

وی در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد و برای دستگیری و کشتن وی ۵ میلیون دلار جایزه تعیین شده است که شب گذشته این جایزه از طرف ایالات متحده دو برابر شد و اکنون علاوه بر رهبری شبکه حقانی بعنوان معاون ملاهبت الله نیز ایفای وظیفه می کند.

امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه:

امیرخان متقی از جمله شخصیت‌های مهم طالبان و مسئول اداره امور در شورای وزیران بوده و در دوره حاکمیت قبلی این گروه بعنوان وزیر اطلاعات و فرهنگ نیز انجام وظیفه کرده است.

وی در تحکیم قدرت نظامی و سیاسی طالبان در سراسر کشور نقش مهمی داشته است.

در سال ۱۹۹۷ پس از سقوط مزارشریف، متقی رهبری نیروهای طالبان را در منطقه شمال برعهده گرفت و در تصرف استان قندوز نقش داشت.

متقی پیش از این بعنوان رئیس ارشاد و تبلیغ طالبان کار می کرد و اکنون سرپرست وزارت خارجه طالبان شده است.

شیرمحمدعباس استانکزی؛ معاون وزارت خارج:

شیرمحمد عباس استانکزی، متولد ۱۳۳۸ در ولایت لوگر، در شرق افغانستان است که از دانشکده نظامی کابل فارغ التحصیل شده و در آکادمی نظامی دهرادون هند نیز دوره تکمیلی نظامی را گذرانده است.

شیرمحمد عباس استانکزی در دوران حکومت طالبان، معاون وزیر امور خارجه و مدتی نیز معاون وزیر بهداشت بوده است.

وی در تیم مذاکره کننده طالبان در دوحه از افراد مطرح بوده و زمانی هم ریاست این گروه را برعهده داشت.

برخی منابع در افغانستان هم بارها تصاویر وی را در کنار محمداشرف غنی و زلمی خلیل‌زاد منتشر کرده و از آنها بعنوان هم کلاسی‌های دانشگاه آمریکایی بیروت نام برده اند.

عباس استانکزی بعنوان معاون وزارت خارجه در دولت سرپرست گروه طالبان منصوب شده است.

«به جز شیر محمد عباس استانکزی همه اعضای کابینه دارای تحصیلات مذهبی هستند»

عبدالحکیم حقانی؛ سرپرست وزارت دادگستری:

عبدالحکیم حقانی متولد سال ۱۳۳۶ در استان قندهار و از پشتون‌های درانی و از قوم اسحاق‌زی است و گفته شده که وی از دوستان نزدیک ملا عمر، رهبر پیشین این گروه است و در تشکیل گروه طالبان هم نقش مهمی داشته است.

نام عبدالحکیم حقانی پس از اتتخاب وی بعنوان رئیس تیم مذاکره کننده طالبان با هیأت کابل، رسانه ای شد و ریاست این هیأت را در دوحه برعهده گرفت، او در سمت قاضی القضات طالبان انجام وظیفه می کرده است.

خیرالله خیرخواه؛ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ:

خیرالله خیرخواه، ۵۳ ساله، از قبیله پوپلزی ولایت جنوبی قندهار است، وی عضو طالبان و والی دوره حاکمیت قبلی این گروه در هرات است، همچنین او به عنوان وزیر امور داخله کار کرده است  او یکی از 5 زندانی بود که در سال 2014 با سرباز آمریکایی معاوضه شد.

خیرخواه  در سال  ۲۰۱۱ بدست آمریکایی اسیر شده و مدتی را در بازداشتگاه گوانتانامو سپری کرده است و در سال ۲۰۱۴ آزاد شد.

قاری فصیح الدین؛ فرمانده ارتش:

وی از تاجیک های بدخشان و یکی از مهمترین فرماندهان جنگی گروه طالبان است و در دوره های گذشته به عنوان استاندار خودخوانده طالبان انجام وظیفه کرده است.

در حمله به ولایت پنجشیر وی فرماندهی نیروهای طالبان را برعهده داشت و خبر کشته شدنش نیز منتشر شد اما ذبیح الله مجاهد آن را تکذیب کرد.

وی از قوم تاجیک است که  در کابینه جدید گروه طالبان مشاهده می شود و به عنوان فرمانده ارتش طالبان انجام وظیفه خواهد کرد. او همواره به عنوان خطرناک ترین والی طالبان شناخته می شد.

عبدالحق وثیق؛ سرپرست امنیت ملی :

وی  ۴۸ ساله و در ولسوالی خوگیانی ولایت غزنی افغانستان زاده شده است. او در دوره قبلی حاکمیت گروه طالبان بعنوان معاون استخبارات این گروه ایفای وظیفه می کرد و پس از ساقط شدن حاکمیت این گروه در حمله آمریکا از استان غزنی دستگیر و به گوانتانامو منتقل شد.

وثیق  در مدرسه دینی ضیاءالمدارس کویته پاکستان آموزش دیده و پس از تصرف کابل توسط گروه طالبان در ۱۳۷۵، با قاری احمدالله رئیس دستگاه استخبارات قبلی طالبان ارتباط کاری پیدا کرد و به زودی معاونش شد.

وثیق ارتباط مستقیم با ملا محمدعمر رهبر طالبان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار داشت. از وثیق به عنوان کسی نام برده شده که در کانون تلاش‌های طالبان برای اتحاد گروه‌های تندرو اسلامی و هماهنگی آنها با طالبان قرار داشته است، او نیز در سال 2014 در جمع 5 زندانی طالبان که با سرباز آمریکایی معاوضه شده اند، بوده است.

ملافاضل مظلوم؛ معاون سرپرست وزارت دفاع:

محمدفاضل مظلوم  حدود ۵۰ ساله از قبیله کاکر از پشتون‌های استان ارزگان در جنوب افغانستان است. او در سال ۱۹۶۸ متولد شد. علوم دینی را در مدارس پاکستان فراگرفته و در جریان جنگ افغان‌ها علیه شوروی سابق از افراد رده پایین به حساب می‌آمد. اما در میانه‌های دهه ۹۰ میلادی به جنش طالبان پیوست و در سمت‌های مختلف کار کرد.

از او به‌عنوان عضو ارتباطی طالبان با القاعده و وابستگان منطقه‌ای آن مانند جنبش اسلامی ازبکستان و شورشیان چچیی یاد می شود و براساس گزارش‌های منابع آمریکایی ملافاضل فرماندهی دست کم یک هزار جنگجوی خارجی عمدتا ازبک را نیز به عهده داشته است.

دو اتفاق خبرسازی که در دوران حضور او در شمال رخ داد شهادت ۱۰ دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی در مزارشریف و قتل عام شیعیان افغانستان در این منطقه به دست طالبان بود، برخی منابع او را مسئول مستقیم این دو فاجعه می دانند.

سازمان ملل ملا فاضل را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده و مسئول کشتار هزاران نفر از هزاره‌های مزار شریف در سال ۱۹۹۸ می‌داند.

ملا فاضل در سمت‌های معاون وزارت دفاع، رئیس ستاد ارتش و فرماندهی نظامی طالبان کار کرد، اما در زمان شکست این گروه، در نوامبر ۲۰۰۱ به ژنرال عبدالرشید دوستم از رهبران اتحاد شمال تسلیم شد و دوستم وی را به آمریکایی‌ها تحویل داد و راهی گوانتانامو شد، در سال 2014 به عنوان یک نفر از جمع 5 نفره طالبان با سرباز آمریکایی معاوضه شد.

نورالله نوری؛ سرپرست وزارت امور مرزی و قبایل:

نورالله نوری ۵۰ ساله ساکن اصلی ولایت زابل افغانستان، در زمان حمله نظامی آمریکا به افغانستان در پاییز ۲۰۰۱ فرمانده نظامی طالبان در استان بلخ بود.

وی در دوره قبلی حاکمیت طالبان به عنوان والی بلخ و لغمان کار کرده است.

نوری به اتهام دست داشتن در کشتار دسته‌جمعی در شهر مزار شریف در ۱۳۷۷، وارد فهرست سیاه سازمان ملل نیز شده است. وی در نوامبر ۲۰۰۱ همراه با ملا فاضل مظلوم به ژنرال دوستم تسلیم شد و دوستم آنها را به آمریکایی‌ها تحویل داد، او نیز به گوانتانامو منتقل شد و به عنوان یک نفر از جمع 5 نفره طالبان که با سرباز آمریکایی در سال 2014 مبادله شدند، آزاد شد.

قاری دین‌محمد حنیف؛ سرپرست وزارت اقتصاد:

دین محمد حنیف، از قوم تاجیک است و در سال ۱۳۴۲ در ولسوالی یفتل بالای ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان متولد شده است. او آموزش‌های ابتدایی دینی را در زادگاه و تحصیلاتش را در همین حوزه در مدارس پیشاور پاکستان فرا گرفته است.

وی پس از تصرف کابل توسط طالبان در نخست وزیری به عنوان مسئول امور برنامه‌ریزی و سپس به عنوان وزیر تحصیلات عالی کار کرد.پس از سقوط طالبان او به عنوان مسئول نظامی طالبان در بدخشان و عضو کمیسیون سیاسی طالبان نیز ایفای وظیفه کرده است.

آقای حنیف عضو رهبری طالبان است و پس از ایجاد دفتر سیاسی طالبان در قطر در سال ۲۰۱۳، به عنوان عضو این دفتر تعیین شد و در حال حاضر به عنوان مسؤل اداره روابط با کشورهای آسیای میانه در دفتر سیاسی طالبان در قطر کار می‌کند.

دین محمد حنیف پس از حمله آمریکا مسئولیت نیروهای طالبان در بدخشان را به عهده داشت و در سال ۲۰۰۴ میلادی نیز به عنوان عضو کمیسیون سیاسی و شورای رهبری طالبان تعیین شد.

شیخ مولوي نور الله منیر – وزیر معارف:

وی در اولین اظهارنظر خود اعلام کرد مدرک کارشناسی ارشد و دکتری بی ارزش است، ملا و طالب از همه آن ها بالاتر هستند.

مولوي نور محمد ثاقب – حج او اوقاف:

نور محمد ثاقب عنوان «استاد کل» را برای طالبان دارد. از او در میان جنگجویان طالبان به عنوان مفتی اعظم یاد می‌شود. آقای ثاقب سابقه دور و درازی در دستور و اجرای «احکام اسلامی» طالبانی داشته است.

مولوی ثاقب تقریباً ۶۲ سال پیش در شهرستان بگرامی یا ده سبز استان کابل به دنیا آمد. هرچند سال و محل دقیق تولد او روشن نیست، اما بگرامی و ده سبز فاصله زیادی از هم ندارد.

نورمحمد ثاقب از تبار پشتون احمدزی است که وابستگی قومی به محمد اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان دارد.

تحصیلات او نیز در مدارس دینی پاکستان و در سطحی بالا صورت گرفته است. مولوی ثاقب در ترویج اندیشه طالبان و کمک به سربازگیری برای ملامحمد عمر در آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی نقش مهمی داشت. او به عضویت گروه تازه تاسیس طالبان درآمد و از ابتدا در تشکیلات قضایی طالبان به عنوان قاضی عرض اندام کرد.

او از طالبان نسل اول و به شدت مورد اعتماد رهبری طالبان است. مولوی نورمحمد ثاقب نامش همچنان در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار دارد.

ملا عبدالمنان عمري – فواید عامه وزیر:

ملا عبدالمنان عمری، اهل ولسوالی میوند ولایت قندهار در جنوب افغانستان است. او تحصیلات دینی دارد و در پاکستان زندگی می‌کند. آقای عمری برادر بزرگ ملامحمد عمر، رهبر پیشین گروه طالبان است. او در سال ۱۳۹۵ ضمن عضویت در شورای رهبری گروه طالبان، مسئول کمیته دعوت و ارشاد این گروه تعیین شد.

آقای عمری همچنین مسئولیت کمیسیون جلوگیری از تلفات غیرنظامیان گروه طالبان را بر عهده داشته است و یکی از اعضای تیم مذاکره کننده طالبان در قطر بوده است.

ملا عبداللطیف منصور – آب برق وزارت:

ملا عبدالطیف منصور، ۵۵ ساله از ولسوالی زرمت ولایت پکتیا در جنوب شرق افغانستان است. او تحصیلات دینی دارد. آقای منصور در زمان حاکمیت طالبان به عنوان والی پکتیا، معاون والی قندهار و شهردار این ولایت کار کرده است. همچنین سمت هایی مانند: دبیر شورای کویته و وزیر زراعت طالبان را در کارنامه خود دارد.

پس از سقوط طالبان او به عنوان مسئول نظامی این گروه در ولایت پکتیا گماشته شد. علاوه بر این او به عنوان مسئول نظامی طالبان در ولایت‌های لوگر و ننگرهار نیز کار کرده است.

او پیش از پیوستن به دفتر طالبان در قطر به عنوان رئیس دفتر رهبری این گروه و مسئول کمیسیون زراعت/ کشاورزی کار می‎کرد.

عبدالباقي حقاني – تحصیلات عالي وزارت:

او در اولین صحبت های خود اعلام کرده است که باید کلاس های درس دختران و پسران در دانشگاه از یکدیگر جدا شود.

خلیل الرحمن حقاني – وزارت مهاجرین:

خلیل الرحمان حقانی، که آمریکا به اتهام ارتباط با شبکه القاعده برای دستگیری او جایزه تعیین کرده است، روز جمعه (20 آگست) در مسجد پل خشتی کابل مورد استقبال گرم هوادارانش قرار گرفت.

آمریکا و سازمان ملل متحد نام خلیل الرحمان حقانی را در فهرست تروریستی خود دارند و او تحریم کرده اند.

خلیل الرحمان حقانی یکی از رهبران شبکه حقانی است که بنا بر گزارش ها، وظیفه تامین امنیت کابل را بر عهده را پس از حضور طالبان در کابل بر عهده داشته است.

آمریکا در سال 2012 شبکه حقانی را غیر قانونی و یک گروه تروریستی اعلام کرد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین پنج میلیون دلار برای دریافت اطلاعات در مورد هر یک از چهار عضو ارشد شبکه حقانی، عزیز حقانی، خلیل الرحمن حقانی، یحیی حقانی و عبدالرووف ذاکر اعلام کرد.

حاجي محمد ادرس – بانک مرکزی افغانستان:

اطلاعات کمی در مورد ادریس، اهل ولایت جوزجان افغانستان وجود دارد، اما خود طالبان می گویند که او تحصیلات ندارد. با این حال، ادریس مدت ها رئیس کمیسیون اقتصادی طالبان بوده است. او از نزدیکان اختر محمد منصور، رهبر سابق طالبان است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت که حاجی محمد ادریس برای “سازماندهی مسائل بانک های بسته شده و حل مشکلات اقتصادی” منصوب شده است. مجاهد افزود: “افرادی در جهان هستند که شناخته شده نیستند، اما موقعیت های مهمی دارند و کارهای بزرگی انجام می دهند. حاجی ادریس یکی از آنهاست. او حتی تحصیلات دینی هم ندارد، اما متخصص مسائل مالی است.”

ذبیح الله مجاهد – معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ:

ذبیح الله مجاهد سال ها به عنوان سخنگوی گروه طالبان انجام وظیفه کرده است، به زبان های فارسی، پشتون و انگلیسی مسلط است.

همچنین سایر اعضای اعلام شده کابینه موقت طالبان شامل:

مولوي احمد جان احمدي – اداره امور، ملا محمد فاضل اخوند – معاون وزارت دفاع، مولوي نور جلال – معاون وزارت داخله، ملا تاج میر جواد – معاون  اول ریاست عمومی استخبارات، ملا رحمت الله نجیب – معاون اداري ریاست عمومی استخبارات، ملا عبدالحق – معاون وزارت داخله در بخش مبارزه با مواد مخدر، ملا هدایت الله بدري – وزارت دارایی، یونس اخوندزاده – توسعه روستایی، شیخ محمد خالد – دعوت و ارشاد – امر بالمعروف ونهی عن المنکر، ملا محمد عیس اخوند – معادن و نفت، حمید الله اخوندزاده – وزارت هوانوردي، نجیب الله حقاني – وزارت مخابرات، است.

در نهایت کابینه موقت اعلامی از سوی طالبان دارای مشخصه های کلی ذیل است:

  • شامل 14 مقام از مقامات اولین حکومت طالبان است.
  • شامل 12 مقام از نسل دوم طالبان است.
  • 4 عضو دولت از زندانیان سابق گوانتانامو هستند ( همگی در سال 2014 با سرباز آمریکایی معاوضه شده اند).
  • دست کم 14 نفر از 33 عضو کابینه (از جمله نخست‌وزیر) در لیست سیاه تروریسم سازمان ملل هستند.
  • وزیر کشور در لیست فراری‌های FBI است (با جایزه‌ای 5 میلیون دلاری که دیروز به 10 میلیون افزایش یافت).
  • همگی اعضاء غیر از 3 نفر از قوم «پشتون» هستند ( دو نفر تاجیک و یک نفر ازبک).
  • برای وزارت بهداشت مقامی معرفی نشده است.
  • وزارت زنان حذف شده است. هیچ خانمی هم در کابینه نیست.
  • وزارت امر به معروف و نهی از منکر اضافه شده است.
  • در کابینه هیچ فرد هزاره، ترکمن، سید و بلوچی وجود ندارد، شیعیان و زنان در کابینه نادیده گرفته شده اند.
  • به لحاظ جغرافیایی بیشترین سهم را در کابینه ولایت های جنوبی مانند: قندهار و هلمند داشته اند و در رتبه های بعد خوست و پکتیا قرار دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید