بانک دی ارزش آفرین خواهد ماند

    کد خبر :751228

هجمه هایی که در چند وقت گذشته در مورد یکی از بانکهای خصوصی کشور شکل گرفته این سؤال را ایجاد می نماید که آیا در بیان حقیقت به روشنگری تمام موارد پرداخته شده و یا تکه هایی از آن در اختیار افکار عمومی قرار گرفته؟ به تعبیر دیگر آیا بیان منصفانه از واقعیت روی داده یا نیات دیگری در کار بوده است؟

واقعیت اینجاست که بانک های کشور آزادی عملی کمی در نظام اقتصادی کشور دارند این موضوع بر کسی پوشیده نیست. تنها نگاهی به سطح مطالبات بانکها از دولتهای مختلف و نحوه تسویه آنها به خوبی گویای این موضوع است که گاهاً برخی از اتفاقات جدا از اراده ای که برای اعتلای یک مجموعه اقتصادی پیاده سازی می شود رخ می دهد که نتایج آن همیشه خروجی مناسبی ندارد. اما با این همه نباید از این مسئله غافل شد که در گیر و دار همه حاشیه هایی که برای بازارهای مختلف اتفاق افتاد هنوز بانکهای کشور مطمئن ترین محل برای سپرده هائیست که می تواند در بخشی از نظام تولیدی و اشتغال کشور به کار بسته شود.

با این توضیح به بررسی رویکرد بانک دی در جدیدترین وضعیت آن می پردازیم تا ببینیم که حال این روزهای بانک دی چگونه است؟

جدا شدن از ماده 141 قانون تجارت با همه سختی هایی که امکان داشت برای این بانک ممکن شد مسئله ای که گهگاه بزرگترین بخشهای اقتصادی کشور را تا مدتها درگیر می کند اما برات کریمی و مجموعه مدیران بانک دی موفق به تحقق آن شدند.

سه ماهه 99 به روایت آمار سه ماهه خوبی در ارزیابی بانک دی محسوب می شود چرا که در این بازه زمانی در مجموع 34 درصد از میزان بدهی های این بانک به بانک مرکزی ، صندوق توسعه ملی و سایر بانکها و مؤسسات اعتباری کاهش یافت.

در بخش دیگری از ماجرا که نشان از اعتماد مردم به مجموعه بانک دی دارد رشد 85 درصدی منابع سپرده های ارزان قیمت را مشاهده می کنیم. در پایان سال 98 مجموع سپرده های مشتریان این بانک به 14.252 میلیارد ریال می رسید که در سه ماهه 99 این میزان به 26.428 میلیارد ریال افزایش یافت.

 

به صفر رسیدن هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک دی از دیگر نکات قابل تأمل در نظام بانکی است که با وجود ارائه تسهیلات به بخشهای مختلف طی سه ماه این میزان به صفر رسیده که قطع یقین برای تحقق آن تلاش شبانه روزی احتیاج بود.

در پایان سال 98 میزان درآمدهای عملیاتی بانک 4.662 میلیارد ریال بود که در سه ماه سال جاری با رشد 566 درصدی به بیش از 31.045 میلیارد ریال رسید. لازم به ذکر است که درآمدهای عملیاتی جزو درآمدهای اصلی و تأثیرگذار بانکها هستند و این جهش نوید روزهای خوبی را برای بانک دی خواهد داد.

اگر بنا به بررسی سودسازی در بورس باشد تنها نگاهی به روند سودسازی بانک دی گویاست که در روزهای بد این روزهای بازار سرمایه و در شرایطی که شاخص بانکها دچار افت هستند و نوسان شدیدی را پشت سر می گذارند بانک دی در بازه سه ماهه فعالیت در بازار بورس 38.77% سود محقق کرد. این مسئله برای بازه های 6 ، 9 و 12 ماهه به ترتیب 675.39% ، 1.340% و 1080% است.

با استناد به آمار و ارقام و با تکیه بر مستندات موجود می توان گفت نه تنها سهامداران بانک دی در بازار بورس بلکه سپرده گذاران آن نیز با تکیه بر واقعیات موجود می تواند اعتماد خود را نسبت به دی افزایش دهند و ضریب اطمینان خود را بیشتر کنند.

کاهش زیانهای بانک و تثبیت سود خالص 30.412 میلیارد ریالی بانک از فروردین تا پایان خرداد سال جاری سبب خواهد شد تا حاشیه امنی برای پشتوانه نقدینگی بانک تقویت شود و همچنین برای بهبود کفایت سرمایه نیز نقطه قابل اتکایی خواهد بود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید