بالا رفتن درگیری‌ها میان ایران و اسرائیل؛ آیا همه چیز تحت کنترل است؟

    کد خبر :896672
ایران و اسرائیل

تحولات و خبرها در روزهای گذشته حکایت از بالا رفتن سطح درگیری‌ها میان ایران و اسرائیل دارد. به نظر می‌رسد این اوج‌گیری را باید در ارتباط با افزایش احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین تحلیل کرد.

«بازتاب»؛ آرش صفار- مقام‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند که ماه گذشته، دو پهپاد ایرانی که قرار بوده است اهدافی در مناطق تحت کنترل تل‌آویو را هدف قرار دهند، بر فراز عارق توسط نیروهای آمریکایی منهدم شده‌اند.

پیش‌تر نیز مقام‌های تل‌آویو اعلام کرده بودند که دو جنگنده اف 35 اسرائیل دو پهپاد ایرانی را پیش از ورود به حریم هوایی سرزمین‌های اشغال منهدم کرده‌اند.

چند روز پیش، سپاه پاسداران با 12 موشک بالستیک، اهدافی در نزدیکی اربیل در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داد؛ برخی این اهداف را یک مرکز اطلاعاتی وابسته به موساد و برخی آن را یک مرکز آموزشی وابسته به اسرائیل دانسته‌اند.

ظاهرا عملیات سپاه پاسداران در پاسخ به حمله اسرائیل به یک سایت پهپادی ایران در کرمانشاه انجام گرفته است.

در آخرین عملیات نیروهای اسرائیلی علیه سوریه، دو کادر سپاه پاسداران به شهادت رسیدند؛ همچنین در روزهای اخیر موضوع هک شدن برخی از سیستم‌های کامپیوتری اسرائیل توسط هکرهای وابسته به ایران منتش شده است.

با توجه به این تحولات، شاهد اوج‌گیری حملات ایران و اسرائیل علیه یکدیگر هستیم؛ هر چند این درگیری‌ها در سال‌های اخیر در جریان بوده است. مجموعه‌ای از اقدامات دو طرف علیه کشتی‌های طرف دیگر و اقدامات خرابکارانه علیه برخی مراکز استراتژیک در سال‌های اخیر انجام شده است.

به نظر می‌رسد اوج‌گیری درگیری‌های ایران و اسرائیل را باید در راستای افزایش احتمال احیای توافق هسته‌ای بررسی کرد.

تل‌آویو بر این باور است که احیای توافق هسته‌ای نشان‌دهنده این است که ایالات‌متحده از اراده کافی برای مقابله با ایران برخوردار نیست؛ بنابراین تل‌آویو که پیش‌تر نیز اعلام کرده است که هر گونه توافق میان ایران و قدرت‌های بزرگ را محدودیتی برای خود نمی‌بیند، باید به تنهایی کارزار علیه ایران را به پیش ببرد.

از سوی دیگر، ایران تلاش دارد با ایجاد یک معادله «این در مقابل آن»، هزینه اقدامات اسرائیل را بالا ببرد و در سطح منطقه این موضوع را ثابت کند که ایران از اراده و توان لازم برای پاسخ‌دهی برخوردار است.

اینکه این چرخه حمله و پاسخ تا کجا ادامه خواهد یافت مشخص نیست؛ نکته این است که در این گونه چرخه‌ها، هر چند دوطرف تمایلی به گذار از یک آستانه مشخص نداشته باشند، همواره امکان از کنترل خارج شدن شرایط وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید