بازتاب سفر روحانی در رسانه های ترکمنستان

    کد خبر :251243

رسانه های ترکمنستان به نقل از قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهوری این کشور در مورد سفر روحانی به عشق آباد نوشتند: سفر امروز رییس جمهوری ایران به ترکمنستان صفحه جدیدی در تاریخ روابط دوکشور می گشاید .

به گزارش سایت رسمی ریاست جمهوری ترکمنستان، بردی محمداف در دیدار با دکتر روحانی،گفت: ترکمنستان به نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در سیاست بین المللی و منطقه ای احترام قائل است و از گام های مثبت دولت ایران در حل مسائل بین المللی حمایت می کند.
وی افزود: هر دو کشور سهم ارزنده ای برای تامین امنیت و صلح در منطقه و جهان ادا می کنند .
رئیس جمهوری ترکمنستان، تعامل و تلاش مشترک برای برقراری ثبات در افغانستان و مذاکرات سازنده برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را نمونه همکاری دو کشور عنوان کرد .
رئیس جمهوری ترکنستان در خصوص موضع یکسان سران دو کشور درباره مسائل مهم بین المللی و منطقه ای ابراز خرسندی و از حمایت جمهوری اسلامی ایران در خصوص سیاست خارجی بیطرفانه ترکمنستان ابراز قدردانی کرد .
خبرگزاری رسمی ‘ ترکمنستان امروز ‘ در گزارشی با عنوان ‘ طرح های مشترک موجب افزایش ظرفیت های ترانزیتی ترکمنستان و ایران می شود ‘ نوشت : در دیدار روسای جمهوری ترکمنستان و ایران همکاری در حوزه حمل و نقل و استفاده از ظرفیت های ترانزیتی دو کشور در کانون توجه قرار گرفت .
بر اساس این گزارش ، همکاری ترکمنستان و ایران در این حوزه بطور کامل مطابق با منافع ملی و منطقه ای است و رئیس جمهوری ترکمنستان اجرای طرح های حمل و نقل را نتیجه حسن همجواری و روابط برادرانه دو کشور عنوان کرد .
این گزارش افزود: موقعیت جغرافیایی مناسب ترکمنستان و ایران شرایط خوبی برای همکاری دو کشور در حوزه حمل و نقل ایجاد می کند .
این منبع خبری در گزارش دیگری بعنوان ‘ محافل کسب و کار ترکمنستان و ایران اولویت های همکاری را مشخص کردند ‘ به همایش اقتصادی برگزار شده در جریان سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به ترکمنستان اشاره کرد .
بنا به این گزارش ، موضوع عمده این همایش اقتصادی مشخص کردن عرصه های اصلی همکاری های اقتصادی و تجاری با توجه به برنامه ملی توسعه و همکاری های منطقه ای بود .
سایت ریاست جمهوری، در گزارشی باعنوان «تحرک جدیدی به روابط ترکمنستان و ایران بخشیده شد ‘ نوشت : توافقات حاصله در جریان سفر رییس جمهوری ایران به ترکمنستان تحرک جدی به همکاری های درازمدت دو کشور خواهد بخشید .
این منببع خبری با اشاره به اینکه روسای جمهوری ترکمنستان و ایران مسائل مهم بین المللی و منطقه ای را بررسی کردند افزود: درباره ادامه تعاملات در قالب نهادهای بین المللی معتبر از جمله سازمان ملل متحد ، سازمان همکاری اسلامی و نهادهای دیگر توافقات دوجانبه حاصل شد .
بنا به این گزارش، این همکاری از لحاظ مبارزه مشترک با چالش ها و تهدیدات جهان فعلی از اهمیت خاصی برخوردار است .
سایت رسمی ریاست جمهوری ترکمنستان توسعه دالان های ترانزیتی را از عرصه های فعالیت مشترک بین دو کشور عنوان کرد و بر اهمیت فعالیت دالان ریلی بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران تاکید کرد.
همچنین اعلام شد ، اسناد امضا شده در عشق آباد شرایط لازم برای توسعه همکاری های متقابل مفید ترکمنستان و ایران در حوزه های اقتصادی ، بازرگانی و فرهنگی فراهم خواهد کرد .
پایگاه خبری ‘ اخبار ترکمنستان ‘ در گزارش ‘ امنیت انرژی از عرصه های عمده همکاری ترکمنستان و ایران است ‘ نوشت : در مذاکرات قربانقلی بردی محمد اف و حسن روحانی روسای جمهوری ترکمنستان و ایران در عشق آباد اعلام شد که هر دو کشور از ذخایر غنی نفت و گاز طبیعی برخوردار هستند و بزرگترین تولید کنندگان این فرآورده درجهان هستند.
بنا به این گزارش، رئیس جمهوری ترکمنستان گفت : این مهم همکاری های دو کشور در راستای تامین امنیت انرژی را ایجاب می کند .
این گزارش افزود: در جریان مذاکرات انجام گرفته در عشق آباد رئیس جمهوری ترکمنستان علاقه مندی کشورش برای گسترش همکاری با ایران در بخش انرژی را اعلام کرد .
همچنین پایگاه خبری منطقه ای ‘ آسیای مرکزی ‘ در گزارشی باعنوان ‘ رئیس جمهوری ایران به عشق آباد سفر کرد ‘ نوشت : بردی محمداف در دیدار رو در روی با همتای ایرانی اعلام کرد که ترکمنستان این دیدار را گام مهمی برای گسترش همکاری های ثمربخش می داند .
بنا به این گزارش ، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز پایبندی ایران به رو ابط دوستی با کشورهای همسایه و ترکمنستان را اعلام و ابراز اطمینان کرد که مذاکرات فعلی در عشق آباد به تحقق ثمر بخش ظرفیت های موجود همکاری کمک خواهد کرد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید