جدیدترین اخبار
28 شهریور 1399 ساعت 12:14 اقتصادی کد خبر :746836
یک کارشناس صنعت خودرو:

بازار خودرو را نمی توان در کوتاه مدت کنترل کرد

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: تجربه دو سال گذشته نشان داد نمی‌توان در کوتاه مدت بازار خودرو را کنترل کرد و بازار عملکرد خود را دارد، و تنها راه عملی توجه به تولید و افزایش عرضه در بلند مدت است.
امیرحسن کاکایی، با بیان این مطلب در خصوص تعیین سقف قیمت برای انواع خودرو اظهار داشت: این طرح در عمل اجرایی نیست و موجب می‌شود مالکان خودرو جدای از سقف قیمت‌های اعلام شده، بخشی از پول خود را جداگانه و غیر رسمی از خریدار دریافت کنند.

به گفته وی، اجرای اینگونه طرح‌های تعزیراتی در نهایت منجر به زندانی شدن تعدادی از هموطنان می‌شود، اما تجربه نشان داده که مشکلی را حل نمی‌کند.

دولت بر افزایش تولید خودرو متمرکز شود

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، با بیان اینکه قیمت گذاری‌های دستوری مانع افزایش و جهش تولید شده است، افزود: دولت بجای تمرکز بر قیمت‌های بازار، باید بر افزایش و جهش تولید تمرکز کند.

وی گفت: بزرگترین مشکل صنعت خودرو این است که طی دو سال گذشته به جای جذب سرمایه گذاران برای توسعه صنعت و داخلی سازی قطعات وارداتی، سیاست‌ها با قیمت گذاری دستوری بگونه‌ای اعمال شد که نه تنها سرمایه گذران جذب نشدند بلکه برخی سرمایه‌ها از صنعت خودروسازی خارج شد.

کاکایی با اشاره به کاهش 50 درصدی تولید دو خودروسازی بزرگ کشور اضافه کرد: ایران خودرو و سایپا حدود 2.5 سال گذشته و قبل تحریم ها، سالانه یک میلیون و 600 هزار خودرو تولید می‌کردند، اما اکنون آمار واقعی تولید به حدود 800 هزار خودرو رسیده که درپی افزایش آن به یک میلیون و 200 هزار خودرو هستند.

آزادسازی قیمت خودرو راه نجات این صنعت است

این کارشناس صنعت خودرو تنها راه نجات صنعت خودروسازی را آزادسازی قیمت‌ها دانست و افزود: خود مسئولان هم به این نتیجه رسیده اند، اما مشکل اینجا است که حاضر نیستند شجاعت به خرج بدهند، و مسئولیت دلخوری موقت مردم از افزایش قیمت را بپذیرند.

وی با اعلام اینکه عرضه خودرو در بورس هم نوعی آزاد سازی قیمت هاست، گفت: یکی از ویژگی‌های بازار سرمایه، شفافت است و متخصصان بورس معتقدند می‌توان در بازار سرمایه دست دلالان را کوتاهتر و قیمت‌ها را متعادل کرد، اما اصل موضوع این است که چه با آزاد سازی قیمت‌ها و چه با عرضه خودرو در بورس، باید به جای بازار، به رفع موانع و جهش تولید توجه شود.

حذف قیمت خودرو از سایت ها در بلندمدت به نفع هیچ کس نیست

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه کاش، نمایندگان ابتدای سال برای آزاد سازی یا عرضه خودرو در بورس تصمیم گیری می‌کردند، افزود: اکنون شش ماه سال گذشته و بعید است بتوان درشش ماه باقی مانده سال، میزان واقعی تولید را از 800 هزار دستگاه به یک میلیون و 600 هزار دستگاه رساند، اما می‌تواند سرمایه و زیرساخت لازم برای ایجاد جهش تولید و افزایش 100 درصدی تیراژ را مهیا کند.

دیگران می خوانند:
استقبال گسترده از طرح پیش فروش سایپا حتی با قیمت جدید

کاکایی گفت: ایجاد شفافیت به نفع همه است و می‌توان به ابزار‌هایی همچون بورس اعتماد کرد، اما حذف قیمت از سایت‌ها در بلند مدت به نفع هیچکس نیست و فقط ابهامات را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه ارزش پول ملی را تولید و صادرات تعیین می‌کند، ادامه داد: توجه به افزایش و جهش تولید می‌تواند علاوه بر ایجاد تعادل در بازار، ارزش پول ملی را نیز تقویت کند.

استاد دانشگاه علم وصنعت در خصوص علت افزایش قیمت خودرو‌ها در چند هفته گذشته هم گفت: اینکه خودرو در نگاه مردم به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده یک علت، و علت دیگر ریزش شاخص بورس از دو میلیون واحد به حدود یک میلیون و 600 هزار واحد، و بی اعتمادی و خروج بخشی از سرمایه مردمی از بورس علت اصلی افزایش تقاضا و قیمت در سایر بازار‌ها همچون ارز، مسکن و خودرو شد.

کاکایی در خصوص اینکه چرا با وجود افزایش تولید، قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا نمی‌کند، گفت: واقعیت این است که پیوستن خریداران خودرو برای حفظ سرمایه به خریداران واقعی خودرو برای مصرف، باعث شده اختلاف زیادی بین تقاضای خرید و عرضه واقعی خودرو باشد.

به گزارش پرشین خودرو،به گفته وی، واقعیت این است که بخشی از تولید روزانه خودروسازان هم به دلیل کسری برخی قطعات، تجاری و روانه بازار نمی‌شود.

Ad

روی خط خبر

  • روغن نباتی بدون تغییر قیمت در بازار توزیع می‌شود
  • این مرد یک شبه ٦ میلیار دلار از دست داد
  • هر نوع “صید ترال” ممنوع است/ ممنوعیت فقط مختص فانوس‌ماهی‌ها نیست
  • این دستاوردهای نظامی، قدرت ارتش ایران را چند برابر کرده است/ تصاویر
  • شمارش معکوس برای صعود دوباره بازار سهام
  • نخل طلای فیلم کوتاه به مصر رسید
  • جو بایدن: اگر فلوریدا هم آبی شود، کار تمام می‌شود
  • وزیر کار هم مبتلا شد
  • پرداخت حداقل دستمزد در اتحادیه اروپا اجباری شد
  • عرضه خودرو در بورس منتفی شد
  • سه کشته در حمله با چاقو به کلیسای نیس فرانسه/سر زن قربانی جدا شد
  • متوسط قیمت مسکن در 22 منطقه تهران اعلام شد / جدول
  • جدیدترین قیمت انواع طلا و سکه
  • آمریکا: تا زمان بازگشت ایران به میز مذاکره، کارزار فشار حداکثری ادامه دارد
  • کریم اکبری مبارکه بر اثر کرونا درگذشت
  • قیمت روز گوشی موبایل در ۸ آبان؛ از سامسونگ و هواوی تا اپل و شیائومی
  • منتظر گرمای بی‌سابقه پاییزی باشید
  • تقویت دیوار دفاعی ارتش در مرزهای شمال غربی / تصاویر
  • بالاترین خیانت به مردم از نظر روحانی / خبر خوش به مردم تهران
  • تاثیر مستقیم دلار بر قیمت آهن
  • روزانه 70 میلیون دلار در بازار متشکل ارزی عرضه شد
  • افشاگری پولیتیکو در مورد ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا
  • جشنواره کن برگزیدگان بخش «سینه‌فونداسیون» را معرفی کرد
  • یک هواپیما بالای میتینگ انتخابانی ترامپ رهگیری شد/ فیلم
  • آخرین وضعیت رقابت ترامپ و بایدن / نقشه
  • سقوط قیمت نفت به ۵ درصد رسید / نفت برنت ۳۹ دلاری شد
  • استقبال گسترده از طرح پیش فروش سایپا حتی با قیمت جدید
  • پیروزی قاطع جو بایدن 5 روز مانده به انتخابات آمریکا
  • قیمت دلار و دیگر ارزها در صرافی اعلام شد
  • ارزش مایکروسافت در بازار سهام به 1600 میلیارد دلار رسید
  • Ad