بازار سرمایه در انتظار روزهای خوب/ فقط افراد آشنا با بورس، سرمایه گذاری کنند

    کد خبر :767848

اگرچه بازار سرمایه رونق ماه های ابتدایی سال را ندارد اما شاخص بازار نسبت به چند هفته گذشته، بهبود یافته و پیش بینی می شود که در روزهای آتی روند مناسبی را سپری کند. این خلاصه گفته هایی است که یکی از فعالان بازار سرمایه و آشنا به این حوزه بر آن تأکید دارد.

بازتاب، زهره علامی؛ دیروز (هفدهم آذر 99) در جریان معاملات بازار سرمایه، شاخص بورس با افت 10هزار و 512 واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و 512هزار و 971 واحدی ایستاد اما ثبت این رقم در شرایطی است که پیش از این شاخص بازار سرمایه به یک میلیون و 200 واحد رسیده بود اما کم کم بازار خود را پیدا کرد و حالا کارشناسان بورس، از آمدن روزهای بهتر برای بازار خبر می دهند.

در این میان علیرضا قارداشی، مدرس دانشگاه و فعال بازار سرمایه درباره شرایط کلی بورس در هفته های اخیر به «بازتاب» می گوید: از دو دیدگاه می توان، بازار سرمایه را در این وضعیت بررسی کرد؛ از دیدگاه تکنیکال، پس از اینکه شاخص توانست از مرز 2 میلیون و 100 هزار واحد عبور کند، نزول سریع و تندی را تجربه کرد و به شاخص 1 میلیون و 200 هزار واحد رسید.

قارداشی می افزاید: بازار سرمایه و سازمان بورس و اوراق بهادار، چنین اصلاح شاخصی را تجربه نکرده بود یعنی تاکنون به این سرعت شاهد افت شاخص در بازار نبودیم و بورس در وضعیتی قرار گرفته بود که سهم ها نسبت به قبل ریزش کرده بود و می توانست شرایط خوبی از نظر تکنیکالی باشد.

او می افزاید: دوم از دیدگاه بنیادی و فاندی هم با توجه به اینکه بسیاری از شرکت ها دلار محور هستند و صادرات دارند، زمانی که صادرات آنها با دلار گرانتر انجام می شود، سود شرکت ها هم افزایش می یابد و به تبع آن وضعیت فاندی آنها هم بهبود می یابد.

به گفته این استاد دانشگاه، بعضی از شرکت های داخلی( ازجمله شرکت های غذایی، دارویی، زراعت و … ) هم افزایش نرخ در محصولات داشتند که می توانست به وضعیت بنیادی آنها کمک کند بنابراین وضعیت شرکت ها حتی آنهایی که محصولاتشان در داخل مصرف می شد هم از نظر بنیادی بهبود یافت که امتیاز بزرگی محسوب می شود.

قارداشی اظهار می کند: طی هفته های اخیر شاخص بورس از 1 میلیون و 200 واحد به یک میلیون و 520 هزار واحد رسید و تا حدودی ریزش قبلی را پوشش داد؛ درواقع بخش قابل توجهی از اصلاح و ریزش شاخص بورس جبران شده و پیش بینی می شود که در روزهای آینده هم شاهد بهبود شرایط باشیم چون از لحاظ تکنیکال و بنیادی وضعیت سهام ها خوب است بنابراین می توانیم شاهد رشد باشیم.

این فعال بازار سرمایه درباره میزان افزایش شاخص بورس در آینده می گوید: احتمال عبور از مرز 2 میلیون واحد بسیار کم است اما انتظار می رود که وضعیت در هفته های آتی مطلوب شود، اما این رشد شبیه اتفاقی که در ابتدای سال 99 رخ داد نخواهد بود، در آن زمان افزایش واحد بورس برق آسا انجام شد و هم در قیمت سهام و هم در شاخص کل شاهد رشد بودیم.

ورود تازه کارها ممنوع

اگرچه روزهای خوبی پیش روی بازار سرمایه است اما این به معنای چراغ سبز برای ورود افراد ناآشنا به بازار سرمایه نیست و پیشنهاد می شود که در شرایط کنونی فقط افرادی که باالفبای بورس آشنا هستند، اقدام به سرمایه گذاری کنند، قارداشی با اشاره به این موضوع گفت: سرمایه گذاری مردم منوط به دو حالت است، افرادی که آموزش دیده اند و با مفاهیم اولیه بازار سرمایه آشنا هستند و می توانند وضعیت شرکت های بورسی را بررسی کند و سپس سهام خریداری کنند، سرمایه گذاری در بازار سرمایه به آنها توصیه می شود.

او ادامه می دهد: اما افرادی که تازه می خواهند وارد بورس شوند و تجربه خاصی ندارند، ممکن است به علت عدم آگاهی از سهام ها و صنایع موجود در بازار سرمایه، سهام درستی را خریداری نکنند بنابراین نمی توان خرید سهام را به افراد آموزش ندیده پیشنهاد کرد، البته به طور کلی خرید سهام برای افرادی که آموزش ندیده اند در هیچ شرایطی مطلوب نیست.

تخصیص ارز دولتی به شرکتها

در شرایطی که برخی کارشناسان خواهان مداخله حمایتی دولت در بازار، برای جلوگیری از زیان سهام‌داران خرد هستند، قارداشی در این باره می گوید: حمایت دولت از بازار سرمایه وابسته به گره شرکت هاست، برخی شرکت ها مشکلات بنیادی و اساسی دارند و تعدادی دیگر واردکننده مواد اولیه هستندکه با تخصیص ارز دولتی، روند تولیدات این شرکت ها بهبود می یابد و می توانند مواد اولیه را به طور ثابت وارد کنند.

این استاد دانشگاه اضافه می کند: بخش دیگر از حمایت دولت مربوط به سرمایه در گردش شرکت ها می شود، تعدادی از شرکت های بورسی، سرمایه در گردش چندانی ندارند و اگر دولت بتواند روندهای بازار را تسهیل کند تا از این طریق شاهد افزایش آورده های نقدی شرکت ها باشیم، این آورده ها به عنوان سرمایه در گردش وارد شرکت ها می شود و کمک شایانی به آنها می کند.

او با اشاره به اینکه حمایت دولت به معنای خرید برخی سهام ها نیست، می گوید: همین که دولت به وضعیت شرکت ها کمک کند تا سودآوری آنها بهترشود یا معافیت های مالیاتی آن ها افزایش یابد، شرکت ها می توانند روند بهتری داشته باشند و قاعدتا سرمایه گذاری میان مدت در شرکت هایی که روند سودآوری آنها رو به رشد است، انتخاب مناسبی است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. احمد قلی زاده گفت:

    تحلیل های این استا بسیار دقیق و درست بوده ان شالله افرادی چون ایشون در سیستم فعال باشند

دیدگاهتان را بنویسید