ایران فینالیست کشتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ آمریکا

  • ورزشی
  • یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ۸:۴۳
    کد خبر :958841

تیم ملی کشتی آزاد ایران با غلبه با تیم منتخب جهان به فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ آمریکا رسید.

تیم ملی کشتی آزاد ایران که در اولین مسابقه خود در جام‌جهانی 2022 با نتیجه 9-یک از سد ژاپن گذشته بود، در دومین رقابت خود در آمریکا، موفق شد در مصافی نزدیک و بانتیجه 6-4 از سد تیم منتخب جهان بگذرد.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد تیم آزاد ایران در دو وزن اول که کشتی‌گیران کم تجربه و جوانی را در اختیار داشت، شکست خورد اما با رحمان عموزاد و امیرمحمد یزدانی کار را به تساوی کشاند و در ادامه کار در شرایطی برابر و پایاپای پیش رفت. یکی از شکست‌های غیرمنتظره تیم ملی در این مسابقه، در وزن 92 کیلوگرم اتفاق افتاد، جایی که انتظار می‌رفت امیرحسین فیروزپور مقابل حریف به برتری برسد که این اتفاق رخ نداد اما امیرعلی آذرپیرا با کشتی بسیار خوبی که مقابل تساکولوف گرفت، باعث شد شکست فیروزپور جبران شود. امیررضا معصومی نیز با رسیدن به آخرین برد، سند پیروزی شاگردان درستکار را در این مصاف امضا کرد.

با این پیروزی تیم ملی آزاد ایران به فینال جام‌جهانی رسید تا بامداد فردا (21 آذر) مقابل آمریکا قرار بگیرد.

وزن 57 کیلوگرم: در حالیکه ایران در دو وزن اول از کشتی‌گیران کم تجربه و جوان سود می‎برد، رضا مومنی مقابل زلیم‌خان آباکاروف (آلبانی) شکست خورد.

وزن 61 کیلوگرم: ابراهیم الهی هم مقابل گئورگی وانگلوف (بلغارستان) تن به شکست داد. این کشتی 5-یک به سود نماینده تیم منتخب جهان تمام شد تا آنها 2-صفر پیش بیافتند.

وزن 65 کیلوگرم: درحالیکه تیم منتخب جهان در این وزن اسماعیل موسکائف را هم در اختیار داشت، اما تاییربک ژوماشبک (قرقیزستان) نماینده این تیم مقابل رحمان عموزادی بود که سه ماه پیش در بلگراد صاحب مدال طلای قهرمانی جهان شد. قهرمان جهان با نتیجه 5-صفر حریفش را شکست داد.

وزن 70 کیلوگرم: امیرمحمد یزدانی نایب قهرمان جهان در سال 2021 که نتوانست در مسابقات جهانی 2022 روی تشک برود، در مصاف با ارنازار آکماتالیف (قرقیزستان) درحالیکه در یک دقیقه اول 6 امتیاز از حریف پیش افتاد، اما درخواست چلنج اشتباه از سوی کادرفنی ایران، یک امتیاز از آن آکماتالیف کرد. یزدانی که حریف ساده‌ای در پیش رو نداشت، در ادامه هرچند امتیازات خود را بیشتر کرد، اما اسیر کمرگیری کشتی‌گیر منتخب جهان شد و امتیاز از دست داد. این مسابقه با نتیجه 10-7 به سود امیرمحمد یزدانی تمام شد تا نتیجه تیمی 2-2 برابر شود.

وزن 74 کیلوگرم: محمدصادق فیروزپور نتوانست هیچ امتیازی از تاجمراز سالکازانوف (اسلوواکی) بگیرد و با نتیجه 9-صفر مغلوب حریف سرشناس روسی‌الاصل خود شد تا بار دیگر تیم ایران از حریف عقب بیافتد.

وزن 79 کیلوگرم: هرچند کادر فنی در این وزن علی سوادکوهی را هم در اختیار داشت که هم در لیگ برتر و هم مسابقه قبلی مقابل ژاپن نشان داد از آمادگی خوبی برخوردار است، اما در این مسابقه از محمد نخودی دارنده دو مدال نقره جهان مقابل ارسلان بوداژاپوف (قرقیزستان) استفاده کرد که البته نخودی هم کشتی خوبی مقابل حریف خود از منتخب جهان گرفت و در کمتر از دو دقیقه 12-2 و با امتیاز عالی حریفش را شکست داد تا بار دیگر دو تیم ایران و منتخب جهان در شرایط مساوی (3-3) قرار بگیرند.

وزن 86 کیلوگرم: علیرضا کریمی دارنده یک مدال نقره و دو برنز جهان که به نظر رفته رفته در وزن 86 کیلوگرم به جمع مدعیان اضافه می‌شود، بدون آنکه اجازه هیچ کاری را به حریف داده و امتیازی مقابل عظمت دولتبیکوف (قزاقستان) از دست بدهد، با نتیجه 4-صفر این کشتی‌گیر را شکست داد و بار دیگر تیم کشورمان از حریف به لحاظ تیمی پیشی گرفت.

وزن 92 کیلوگرم: درحالیکه در این وزن کادرفنی تیم ملی کامران قاسم‌پور را هم در اختیار داشت که حتی در شرایط ناآماده نیز اختلاف فاحشی مقابل رقبایش دارد، در این مسابقه حساس از امیرحسین فیروزپور استفاده کرد. از کشتی‌گیری که در دو سال اخیر در رقابت‌های زیادی در دو وزن 92 و 97 کیلوگرم شرکت کرده و مدال گرفته بود. او در مصاف با عثمان نورماگمدوف (آذربایجان) که سال گذشته در امیدهای جهان مغلوب این حریف شده بود، ابتدا 4 امتیاز از دست داد اما در همان تایم اول این امتیاز را جبران کرده و نتیجه 4-4 برابر شد. در تایم دوم هم کار از سوی دو کشتی‌گیر هجومی و نزدیک دنبال شد و کسب امتیاز از سوی هر کشتی‌گیری واکنش حریف را به دنبال داشت. فیروزپور نتوانست شکست قبلی‌اش مقابل نورماگمادوف را جبران کند و با نتیجه 10-10 مغلوب این حریف شد تا بار دیگر دو تیم مساوی (4-4) شوند.

وزن 97 کیلوگرم: باتوجه به جدال پایاپای دو تیم، مبارزه دو وزن بالا خیلی برای هر دو تیم اهمیت داشت که امیرعلی آذرپیرا قهرمان جوانان و امیدهای جهان با نتیجه 10-صفر بیتاربک تساکولوف (اسلواکی) را شکست داد تا سه امتیاز ارزشمند را از تیم ملی ایران کند.

وزن 125 کیلوگرم: امیررضا معصومی در آخرین کشتی مصاف تیم به تیم ایران و منتخب جهان درحالیکه حریفی باتجربه و قدرتمند را در پیش داشت، الکساندر خوتسیانیوسکی (اوکراین) را 12-صفر شکست داد تا تیم ایران فینالیست شود.

 تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید