ایده آموزش فراگیر مترقی است

    کد خبر :497452
آموزش فراگیر

معاون آموزش ابتدایی گفت: طراحی و مبنای فلسفی ایده آموزش فراگیر بسیار مترقی است و در دنیا نیز مدارس به این سمت حرکت می کنند اما برای اینکه به اهداف این طرح برسیم نیاز به زیرساخت هایی داریم.

چندی پیش پدر یک دانش‌آموز دارای اوتیسم ادعایی را مبنی بر حبس فرزندش در اتاق مدیر مدرسه به عنوان تنبیه مطرح کرده است. در ادامه این ادعا مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرده که طبق بررسی‌هایی انجام شده، آن دانش‌آموز که بیماری اوتیسم داشته، نزد مدیر و مشاور و در اتاق آنها بوده است و حبس نشده است.

همین مورد بحث آموزش فراگیر یا تلفیقی را که آموزش و پرورش بر آن تاکید دارد را وارد چالشی جدی کرده است و توجه به زیرساخت های این طرح را بیش از گذشته مورد توجه قرار داده است.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در حاشیه نشست خبری صبح امروز خود در پاسخ به مهر در خصوص این مورد گفت: طرح آموزش فراگیر، طرحی مترقی است و بنا به یک نگاه انسانی به کودکان با هر توانایی یا هر نوع ناتوانی که دارند در دنیا دنبال می شود. طبق این طرح باید به کودکان عادی یاد داد که چگونه با کسانی که دارای نیازهای خاص هستند در تعامل باشند چرا که در جامعه فردا همه ما قرار است کنار یکدیگر زندگی کنیم.

وی ادامه داد: طراحی و مبنای فلسفی ایده آموزش فراگیر بسیار مترقی است و در دنیا نیز مدارس به این سمت حرکت می کنند اما برای اینکه به اهداف این طرح برسیم نیاز به زیرساخت هایی داریم. از جمله این زیرساخت ها آگاه سازی والدین کودکان عادی و توانمندسازی مربیان مدارسی است که در این طرح شرکت می کنند.

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: ما جلسه ای با سازمان کودکان استثنایی و همچنین سازمان پژوهش در این خصوص داشته ایم. فلسفه این است که روی مهارت های ارتباطی و تعاملی کودکان با توانایی های غیر یکسان کار شود. در طرح فراگیر محیط اجتماعی هدف نهایی است اما آیا انتظار داشتن یک مدل تعامل برای همه دانش آموزان با هر توانایی درست و اصولی است؟ در واقع آیا ممکن است با این طرح ما کودکان با استثنایی را در معرض آسیب قرار نمی دهیم و یا چه باید بکنیم که چنین اتفاقی رخ ندهد. در معاونت آموزش ابتدایی ما بحث توانمندسازی معلمان را داشته ایم اما به نظر می رسد ما به تواند سازی دانش آموزان عادی و والدین آنها برای تعامل با این دانش آموزان نیز نیاز داریم و نباید این طرح را تک بعدی ببینیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید