معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر خبر داد

ایجاد محدودیت‌های آبی برای دریاچه چیتگر به دلیل بدهی شهرداری

    کد خبر :370654

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر با اشاره به اینکه آب این دریاچه از محل رودخانه کن تامین می‌شود، گفت: دریاچه چیتگر مشکل کمبود و یا انتقال آب ندارد بلکه گاهی اوقات مشکلات اداری و مالی و پرداخت بدهی‌ها سبب می‌شود آبگیری از برنامه تعیین شده کمی فاصله بگیرد.

علی‌اکبر عفت‌منش در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه آورد سالانه رودخانه کن طبق آمار بلندمدت سازمان آب منطقه‌ای ۸۰ میلیون‌متر مکعب است، اظهار کرد: این آب با توجه به شرایط متداول سال آبی معمولا از اواخر شهریور ماه تا اواخر خرداد ماه در رودخانه جاری است و از خرداد ماه تا اوایل شهریور رودخانه خشک است.

وی با اشاره به اینکه سازمان آب منطقه‌ای سالانه ۵ میلیون متر مکعب آب از محل رودخانه کن به دریاچه چیتگر اختصاص داده است، تصریح کرد: با توجه به تبخیر سالانه دریاچه – که حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون متر مکعب در سال است – تاکنون از تمام ظرفیت آب اختصاص داده شده استفاده نکرده‌ایم و برداشت از رودخانه کمتر از ۲ درصد آورد سالانه آن بوده است چراکه طی مدت ۵ ساله که دریاچه آبگیری شده هیچ‌وقت بیشتر از ۲ میلیون متر مکعب آب از رودخانه کن برداشت نشده است.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر ادامه داد: ما در ۴ ماه دی، بهمن، اسفند و فروردین – که پر آب‌ترین شرایط رودخانه برقرار است – اجازه برداشت آب از رودخانه کن را داریم علاوه بر این در ماه‌هایی که آب برداشت می‌شود در پایین دست رودخانه به دلیل سرما کشاورزی نمی‌شود و نیاز به آب در حداقل ممکن است.

عفت‌منش با بیان اینکه بر اساس برنامه مورد توافق با سازمان آب منطقه‌ای مشخص است که در هر ماه مجاز به برداشت چه میزان آب از رودخانه کن برای دریاچه چیتگر هستیم، گفت: در مطالعات انجام شده نیاز آبی پایین دست مشخص شده و آبگیری با توجه به تخصیص معین شده به نحوی انجام می‌شود که آب مورد نیاز برای پایین دست رودخانه جریان داشته باشد.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در ادامه تصریح کرد: در ازای برداشت آب از منابع طبیعی و آب رودخانه‌ها باید عوارضی به دولت پرداخت شود بنابراین ما به ازای برداشت آب از رودخانه باید هزینه‌ای را به آب منطقه‌ای پرداخت کنیم. شهرداری تهران طی چند سال گذشته به دلیل مشکلات مالی گاهی اوقات در پرداخت این آب‌بها تاخیر داشته و در نتیجه سازمان آب منطقه‌ای محدودیت‌هایی را برای برداشت آب ایجاد کرده است و ما در زمان معین نتوانستیم آب را برداشت کنیم.

وی با اشاره به اینکه برداشت آب از رودخانه کن برای دریاچه چیتگر در زمانی صورت می‌گیرد که کشاورزان به آن آب نیاز ندارد، گفت: مقدار برداشت آب از رودخانه بسیار کم است و ضربه‌ای به آب رودخانه نمی‌زند. سازمان آب منطقه‌ای نیز جدولی به ما داده که نیاز آبی پایین دست در آن مشخص شده است.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در پایان گفت: برای مثال درجدول تامین آب بستر رودخانه در اسفند ماه معین شده که «دبی» آب برای پایین دست رودخانه نباید برای مثال از حدود یک متر مکعب در ثانیه کمتر باشد. ما هنگام برداشت آب این ملاحظات را در نظر داریم و ناظران آب منطقه‌ای نیز روی این موضوع نظارت کامل دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید