ند پرایس: اگر ایران خواستار لغو تحریم است، باید به مسائل فرا برجام رسیدگی کند

    کد خبر :903555
اگر ایران خواستار لغو تحریم است، باید به مسائل فرا برجام رسیدگی کند

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه به اظهارات «سعید خطیب‌زاده» همتای ایرانی خود درباره اینکه واشنگتن عامل تأخیر در حصول توافق در مذاکرات وین است، واکنش نشان داد.

پرایس در پاسخ به سوالی در این‌باره گفت: «ما از ابتدا به طور مداوم این را گفته‌ایم که آماده بازگشت به اجرای کامل برجام هستیم. ما همچنین برای تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر برای حل‌و‌فصل مسائل خارج از برجام و این پرونده هسته‌ای خاص آماده هستیم».

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی توضیح داد که «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان به انتقال پیام‌ها بین واشنگتن و تهران ادامه می‌دهد و در تلاش است تا این مذاکرات را به نتیجه موفقیت‌آمیز برساند.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: «ما قرار نیست علنی مذاکره کنیم، اما چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که اگر ایران خواهان لغو تحریم‌هاست که فراتر از برجام است، باید به نگرانی‌های ما که فراتر از برجام است رسیدگی کنند».

پرایس طی اظهاراتی با تلاش برای گره‌زدن رفع تحریم‌های ایران به مسائل غیر برجام، مدعی شد: «اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این گفتگوها برای حل‌و‌فصل دیگر مسائل دوجانبه استفاده کنند، مطمئن هستیم که می‌توانیم خیلی سریع درباره برجام به تفاهم برسیم و شروع به اجرای مجدد خود توافق کنیم».

بر این اساس، وی با انداختن مجدد توپ به زمین ایران، افزود: «این تهران است که باید این تصمیم را بگیرد. هر طرف، هر کسی که مستقیماً در این گفتگوها شرکت داشته است، می‌داند که کدام طرف پیشنهادهای سازنده را روی میز گذاشته است، می‌داند کدام طرف مذاکره کرده و با حسن نیت انجام داده است، و می‌داند کدام طرف این مذاکرات را انجام نداده است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره جو مذاکرات وین، گفت: «من فکر نمی‌کنم توصیف محیط مذاکرات برای ما مفید باشد. واقعاً فقط یک عنصر مهم است، و آن این است که آیا می‌توانیم به یک بازگشت متقابل به انطباق برسیم یا نه، آیا می‌توانیم از خط پایان عبور کنیم یا نه. در حال حاضر برای ما مشخص نیست که آیا می‌توانیم به آنجا برسیم یا خیر. ما در مورد پیشرفت قابل توجهی که در هفته‌های اخیر به دست آمده بود صحبت کرده‌ایم. بدیهی است که ما اکنون چندین هفته است که در موقعیت متفاوتی قرار داریم».

پرایس بار دیگر با مطرح کردن راه‌های جایگزین آمریکا در صورت عدم حصول توافق، ادعا کرد: «به همین دلیل است که ما به طور مساوی برای سناریوهایی آماده می‌شویم که در آن بازگشت متقابل به پایبندی به برجام وجود دارد و سناریوهایی که در آن بازگشت متقابل به برجام وجود ندارد. ما اولی را بسیار ترجیح می‌دهیم، برجام و محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی که دوباره بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند، داشته باشیم. اینکه ما بتوانیم به آنجا برسیم یا نه، این یک سوال برای ایران است».

وی سپس در پاسخ به سوالی درباره هشدارهای روز دوشنبه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به رژیم صهیونیستی، مدعی شد: «ما می‌دانیم که ایران، کشور اصلی حامی تروریسم در جهان است. حمایت این کشور از تروریسم، امنیت بین‌المللی و شرکای ما را در سراسر منطقه و جاهای دیگر تهدید می‌کند».

این دیپلمات آمریکایی ضمن تاکید بر تعهد واشنگتن به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی، افزود: «ما این را به طرق مختلف و با همکاری متحدان و شرکای منطقه‌ای خود از جمله اسرائیل نشان داده‌ایم. ما از هر ابزار مناسب برای مقابله با نقش بی‌ثبات‌کننده سپاه در منطقه از جمله همکاری نزدیک با شرکای خود در اسرائیل استفاده خواهیم کرد».

به گزارش فارس، پیش از این، یک منبع غربی مدعی شد ایران طی پیامی با واسطه به رژیم صهیونیستی، درباره بانک اهداف این رژیم که می‌تواند هدف قرار گرفته شود، هشدار داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید