انگلیس حملات غیرهسته‌ای را با سلاح هسته‌ای پاسخ می‌دهد

    کد خبر :794446

تارنمای دیلی میل امروز خبر داد که انگلیس حجم زرادخانه هسته‌ای خود را بیش از ۴۰ درصد افزایش داده و در صورت بروز تهدیدهای شیمیایی، بیولوژیک یا ناشناخته از آن استفاده خواهد کرد.

در سند بازبینی جامع سیاست خارجی و دفاعی قید شده که سقف تعداد کلاهک‌های هسته‌ای موشک ترایدنت از ۱۸۰ به حداکثر ۲۸۰ عدد افزایش می‌یابد.

این سند به «دشمنان انگلیس» هشدار داده که این کشور حق خود را در برابر تهدیدهای کشورهای غیرهسته‌ای و از جمله کشورهای دارای فن‌آوری‌های نوظهور محفوظ می‌داند.

در این سند آمده است که یک سازمان تروریستی احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ یک حمله شیمیایی، بیولوژیک، رادیولوژیک یا هسته‌ای علیه انگلیس انجام می دهد.

دفتر بوریس جانسون امروز افزایش سقف کلاهک‌های هسته‌ای را ناقض تعهدات بین‌المللی این کشور ندانست و گفت: پیمان عدم اشاعه هسته‌ای ما را ملزم به کاهش تعداد کلاهک‌ها نمی‌کند. در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم که کشورهای مسلح به سلاح هسته‌ای قواعد بین‌المللی را نادیده می‌گیرند. بهترین راه برای حفاظت از خود و متحدانمان در ناتو اطمینان خاطر از توان بازدارندگی مستقل هسته‌ای است.

توبیاس اِلیوود رئیس کمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس با انتقاد از این تصمیم آن را «خطرناک» دانست و گفت: نباید بدون مشورت با نزدیکترین شرکایمان در ناتو چنین تصمیمی اتخاذ می‌شد.

وی افزود که افزایش زرادخانه هسته‌ای انگلیس تلاش‌ها برای تجدید پایبندی ایران به برجام را تضعیف می‌کند.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به انتشار این سند توییت کرده بود: ایران بر این باور است که همه سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی وحشیانه باید ریشه‌کن شوند. بوریس جانسون با ریاکاری تمام می‌گوید «نگران تولید یک سلاح هسته‌ای واقعی توسط ایران است». در همان روز، او اعلام می‌کند که کشورش زرادخانه اتمی‌اش را گسترش می‌دهد.

ظریف افزود: برخلاف انگلستان و متحدانش، ایران معتقد است که تسلیحات اتمی و تمام تسلیحات کشتارجمعی وحشیانه هستند و باید ریشه‌کن شوند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ایرانی گفت:

    خوب به این جمله دقت کنید:
    توان بازدارندگی مستقل هسته‌ای

دیدگاهتان را بنویسید