انواع ورق گرم کدام‌اند؟ تفاوت ورق گرم b و c چیست؟

    کد خبر :968871

شاید برای شما هم این سؤال مطرح باشد که انواع ورق گرم کدام‌اند؟ تفاوت ورق گرم b و c چیست؟ ما در این مطلب قصد داریم در مورد این موضوع صحبت کنیم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم تا اگر قصد خرید ورق گرم را دارید، درک بهتری از انواع ورق گرم داشته باشید و متناسب با نیاز خود اقدام به خرید کنید.

ورق گرم چیست؟

ورق گرم به دلیل مات و تیره بودن آن به ورق سیاه معروف است و پرکاربردترین ورق در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، کشاورزی و ساختمان‌سازی است که در انواع مختلف و برای کاربردهای متفاوت تولید می‌شود، به همین خاطر قیمت ورق سیاه متنوع است.

ورق گرم، در واقع معروف‌ترین ورق فولادی با پهنای مشخص است که در طول‌های مختلف برش زده می‌شود و عمدتاً به‌صورت ورق یا در قطعات سفارشی به فروش می‌رسد.

چرا به ورق گرم، ورق سیاه می‌گویند؟

ورق گرم بعد از عملیات نورد گرم، پوسته زدایی می‌شود، اما به دلیل ماهیت دمایی نورد گرم، سطح ورق گرم در مواجهه با اتمسفر هوا، اکسید شده و غیر براق می‌شود و به همین جهت در بازار به ورق سیاه شهرت دارد.

انواع ورق گرم

در مبحث انواع ورق گرم کدام‌اند؟ تفاوت ورق گرم b و c چیست؟ باید گفت ورق گرم بر حسب ترکیب شیمیایی یا آلیاژ به دو نوع کلی st37 و st52 تقسیم‌بندی می‌شود که هرکدام از آنها ویژگی‌های خاصی دارد و برای مصارف مختلف مناسب است. اما در بازار، منظور از ورق سیاه ورق st37 است.

ورق سیاه st37

این ورق نوعی ورق فولادی، کم‌کربن است و استفاده از آن، در صنایع مختلف رایج است. از ویژگی‌های این نوع ورق می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا، استحکام و قابلیت جوش‌پذیری بالا اشاره کرد.

این نوع ورق از 0.02 درصد گوگرد، 0.025 درصد فسفر، 0.27 درصد سیلیسیم، 0.5 درصد منگنز و 0.17 درصد کربن تشکیل شده است.
ورق st37 با استحکام کششی حدود 370 تا 510، استحکام تسلیمی حدود 227 نیوتن و در ضخامت‌های بین 2 تا 15 میلی‌متر تولید می‌شود.

در تولید صفحه مشبک، پروفیل، نبشی و ناودانی، پل هوایی، نرده، درب و پنجره، بدنه خودرو، ستون ساختمان، حفاظ، دستگاه و تجهیزات صنعتی از ورق سیاه st37 استفاده می‌شود.

ورق گرم st52

ورق آلیاژی st52، ورق فولادی است که میزان کربن موجود در ترکیب آن کم است؛ ولی درصد کربن آن از ورق st37 بیشتر است. همین امر میزان شکل‌پذیری این ورق را کم و استحکام آن را بالاتر برده است.

0.02 درصد گوگرد، 0.025 درصد فسفر، 0.22 درصد سیلیسیم، 0.95درصد منگنز و 0.216 درصد کربن در ترکیب شیمیایی این نوع ورق وجود دارد.
ضخامت این ورق بین 3 تا 100 میلی‌متر، استحکام تسلیم آن حدود 315 تا 355 و استحکام کششی بین 490 تا 630 نیوتن بر میلی‌مترمربع است که برای ساخت قطعات ریل راه آهن، بدنه خودرو، تسمه چهارپهلو، پل، جرثقیل و غیره بیشتر کاربرد دارد.

استانداردهای ورق گرم

ورق‌های گرم گریدهای مختلفی دارند. گرید ورق گرم نشان‌دهنده فولادی است که در ساخت آن استفاده شده است.
ورق st33 پایین‌ترین درصد کربن و بالاترین انعطاف‌پذیری را دارد و ورق st52 دارای بالاترین درصد کربن و انعطاف‌پذیری پایینی است.
ورق st37 از جمله پرکاربردترین ورق‌های سیاه محسوب می‌شود که عمده کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی است.

کاربرد ورق گرم

ظاهر ورق گرم آن را نسبت به ورق‌های دیگر متمایز کرده است. ورق گرم اصولاً به رنگ خاکستری تیره است. ورق گرم یا سیاه که در اثر نورد گرم تولید می‌شود، در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد. در ادامه به کاربردهای دیگر آن اشاره خواهیم کرد.

کاربردهای متداول ورق گرم به شرح زیر است:

♦ ساختمان‌سازی
♦ کشتی‌سازی
♦ قاب و اسکلت ماشین‌های سنگین
♦ راه‌آهن
♦ کپسول‌ها و مخازن گازی
♦ درها، قفسه‌ها و مخازن فولادی
♦ خودروها
♦ ساخت لوله‌ها
♦ نرده‌های محافظ

ورق گرم b و c چیست؟

ورق گرم b و c هر دو از ورق‌های نورد گرم تولید می‌شوند که تفاوت آنها در عرض و ضخامت است. ورق‌های گرم b و c در بورس کالا با نام‌های HB، HC و HR معروف است.

فرق ورق گرم b و c

همان‌طور که گفته شد ورق b و c هر دو از جنس ورق گرم تولید می‌شوند. تفاوت ورق گرم b و c در ضخامت و طول آن است.
ورق گرم b که به آن ورق نوع یک گفته می‌شود عرضی به‌اندازه 1200 و 1250 میلی‌متر و ضخامت 4 میلی‌متر دارد.
ورق گرم c در عرض‌های 1300، 1350، 1400 و 1450 میلی‌متر و ضخامت 5 و 6 میلی‌متر را دارد و به ورق نوع دوم معروف است.

ورق Hb و Hc نمادهایی هستند که در بورس کالا برای ورق‌های گرم b و c در نظر گرفته‌اند.
در واقع حرف H مخفف کلمه HOT به معنی گرم است که اشاره به روش تولید آنها، یعنی نورد گرم دارد.

HR نیز در واقع به سبد کالایی شامل دو نوع ورق گرم Hb و Hc در بورس کالا است. این سبد کالایی مناسب پروفیل سازان و نوردکاران است که به انواع ورق با ضخامت‌های متفاوت برای تولید پروفیل‌های مختلف نیاز دارند. ضمن اینکه باید گفت این نماد مختص فولاد مبارکه اصفهان است.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم در مورد اینکه انواع ورق گرم کدام‌اند؟ تفاوت ورق گرم b و c چیست؟ صحبت کنیم و اطلاعات کاملی را در مورد ورق گرم در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا در هنگام خرید، ورق مناسب با نیاز خود را خریداری کنید.

توصیه می‌شود انواع ورق گرم و دیگر مقاطع فولادی را از بازرگانی‌های معتبر خریداری کنید. بازرگانی آیرومارت همواره سعی کرده است تا بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

شما می‌توانید برای استعلام قیمت روز ورق و کلیه مقاطع فولادی به سایت آیرومارت به آدرس https://iromart.com/ مراجعه کنید و یا با کارشناسان آیرومارت به شماره 02145306 تماس حاصل نمایید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید