«انتقاد» ملاک بررسی صلاحیت داوطلبان نیست

  • سیاسی
  • شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۳:۳۷
    کد خبر :664259

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما انتقاد را ملاک بررسی صلاحیت‌ داوطلبان قرار نمی‌دهیم، توهین، افترا و سخنان ساختار شکنانه با انتقاد تفاوت دارد و قطعاً ملاک بررسی‌ها قرار می‌گیرد.

 

 عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز شنبه 30 آذر با خبرنگاران ضمن عرض تسلیت در پی درگذشت زهرا عبدالمحمدی خبرنگار این خبرگزاری، گفت: خانم عبدالمحمدی خبرنگار خوبی بود که در حوزه شورای نگهبان نیز فعالیت زیادی داشت و هفته گذشته به دلیل بیماری وی را از دست دادیم که انشالله خداوند روح وی را قرین آرامش ابدی گرداند.

 

 

به گزارش فارس،سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهار داشت: هیات‌های اجرایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کارشان را انجام داده اند و نتایج را نیز اعلام کرده اند؛ الان مرحله رسیدگی به صلاحیت ها در هیات های نظارت استانی است که طبق قانون بعد از کسب نظر از هیات های مرکزی اعلام نظر خواهند کرد.

 

وی‌ ادامه داد: در حوزه خبرگان رهبری ۳۰۳ نفر ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد افرادی قبلا آزمون داده بودند و ۲۷۲نفر برای آزمون کتبی دعوت شدند که از این تعداد ۲۲۱نفر در آزمون کتبی شرکت کردند که بعد از استخراج نتایج آزمون کتبی از پذیرفته شدگان برای آزمون شفاهی دعوت خواهد شد و بعد از آن بررسی صلاحیت ها انجام می شود.

 

کدخدایی در مورد شرایط گرفتن رای اعتماد مجدد کابینه دولت دوازدهم از مجلس گفت: در استفساریه مجلس مقرر شده بود که وقتی بیش از نیمی از کابینه تغییر کند، دولت نیازمند گرفتن رای اعتماد مجدد از مجلس است.

 

وی افزود: براساس قانون، تعداد وزارتخانه ها در زمان بررسی این موضوع مد نظر قرار می گیرد؛ اگر در کابینه موجود، نیمی از وزرا تغییر کنند دولت نیازمند کسب رای اعتماد مجدد است.

 

هیات های اجرایی براساس مرّ قانون اعلام نظر کنند

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی در انتقادات به شورای نگهبان به علت رد صلاحیت داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها از سوی هیئت‌های اجرایی تأیید می‌شود، گفت: ما گلایه مان را در این زمینه کجا ببریم؟ همه نهادها و دستگاههای که در حوزه انتخابات وظیفه دارند باید وظیفه شان را طبق قانون انجام دهند. این انتظار را از هیات های اجرایی داریم که براساس مرّ قانون اعلام نظر کنند، البته چون آمار دقیقی از بررسی های در هیات های اجرایی نداریم لذا نمی توانیم بگوییم که هیات های اجرایی تا چه اندازه براساس قانون عمل کرده اند. ما در شورای نگهبان دقت لازم را انجام می دهیم که قانون در بررسی صلاحیت ها رعایت شود و حقی از کسی ضایع نشود.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا انتقاد برخی نسبت به رهبر انقلاب ملاک بررسی صلاحیت آن‌ها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود یا خیر؟ اظهار داشت: درباره انتقاد، رهبر معظم انقلاب فرمودند که در این زمینه کشور آزادی داریم.

 

وی افزود: از رهبر تا کوچک‌ترین فرد در کشور، خود را در معرض انتقاد قرار می‌دهند.

 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: ما انتقاد را ملاک بررسی صلاحیت قرار نمی‌دهیم اما توهین، افترا و بحث‌های ساختار شکنانه تکلیفش با انتقاد فرق می‌کند و ما قطعاً موارد ساختار شکنانه را مورد ملاک قرار می‌دهیم.

 

درباره تبلیغات زودهنگام اعلام نظر می‌کنیم

 

کدخدایی همچنین درباره تبلیغات زودهنگام برخی داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم اظهار داشت: ما درباره تبلیغات زودهنگام اعلام نظر می‌کنیم و فرقی نمی‌کند داوطلب چه فردی باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید