انتشار اسکناس 500 مناتی جدید با تصویری از پل خدا آفرین؛ واکنش کاربران ایرانی به اقدام اخیر جمهوری آذربایجان

    کد خبر :861292
تصویر اسکناس جدید جمهوری آذربایجان

انتشار اسکناسی جدید از سوی جمهوری آذربایجان که بر آن تصویری از پل خدا آفرین نقش بسته است، با واکنش منفی کاربران ایران در فضای مجازی روبه‌رو شده است. این در حالی است که پیش‌تر، هم جمهوری آذربایجان و هم جمهوری قره‌باغ از تصویر پل خدا آفرین در طراحی تمبرها و اسکناس‌های خود استفاده کرده‌اند.

«بازتاب»؛ آرش صفار- در نخستین سالگرد پیروزی جمهوری آذربایجان در جنگ قره‌باغ و اعاده حاکمیت باکو بر مناطقی که پیش‌تر در کنترل ارمنستان قرار داشت، بانک مرکزی جمهوری آذربایجان اسکناس 500 مناتی (پول ملی جمهوری آذربایجان) جدیدی را منتشر کرده است که در آن تصویری از پل خدا آفرین نقش بسته است.

پل‌های خدا آفرین دو پل قوسی شکل بر روی رودخانه ارس، در نقطه صفر مرز ایران و جمهوری آدربایجان هستند که یکی در قرن 12 و دیگری در قرن 15 میلادی ساخته شده‌اند و شهرستان خدا آفرین در استان آذربایجان شرقی را به ناحیه جبرئیل در جمهوری آذربایجان متصل می‌کنند.

بعد از اشغال جبرئیل توسط نیروهای ارمنستان در سال1993، این منطقه تحت کنترل جمهوری خودمختار قره‌باغ کوهستانی قرار گرفت؛ باکو پس از اعاده حاکمیت خود بر این منطقه، سال گذشته پرچم خود را بر سر پل خدا آفرین در خاک خود برافراشت.

علاوه بر تصویر پل خدا آفرین، بر دو طرف اسکناس جمله‌ «قره‌باغ آذربایجان است» از «الهام علی‌اف» نقش بسته است؛ در یک طرف اسکناس هم طرحی از دو سرباز آذربایجانی که در حال برافراشتن پرچم کشورشان بر سر پل خدا آفرین هستند، دیده می‌شود.

از آن جا که خط مرزی ایران با اتحاد شوروی و پس از آن جمهوری آذربایجان بر اساس خط منصف رودخانه ارس تنظیم شده است و در نتیجه نیمی از پل خدا آفرین در قلمرو سرزمینی ایران قرار دارد، کاربران فضای مجازی ایرانی از انتشار اسکناس جدید جمهوری آذربایجان برداشتی منفی داشته‌اند و برخی از سایت‌های خبری نیز این اقدام را شیطنت‌آمیز و تنش‌آفرین دانسته‌اند.

علاوه بر واکنش‌های کاربران ایرانی، «مایکل اسکات دوران»، تحلیل‌گر خاورمیانه در موسسه «هادسون» که سابقه عضویت در شورای امنیت ملی و وزارت دفاع آمریکا در دولت «جورج بوش» را نیز دارد، در توییتی با اشاره با انتشار اسکناس 500 مناتی جدید، معنی این اقدام باکو را «واضح» توصیف کرده است.

با این وجود به نظر می‌رسد حساسیت کاربران ایرانی و واکنش منفی به تصویر درج شده بر اسکناس، در زمینه اقدامات اخیر باکو و بالا گرفتن تنش میان ایران و جمهوری آذربایجان قابل درک باشد؛ چرا که جمهوری آذربایجان پیش‌تر نیز از تصاویر پل خدا آفرین به عنوان یک نماد از تمامیت ارضی خود بهره گرفته بود.

باکو پیش‌تر تصویر پل خدا آفرین را بر روی تمبرهای سال 2007 منتشر کرده بود؛ به علاوه این تصویر توسط جمهوری خودمختار قره‌باغ (آرتساخ) نیز بر روی اسکناس مورد استفاده قرار گرفته بود.تمبرهای رسمی ج. آذربایجان در سال 2007

اسکناس جمهوری خودمختار قره‌باغ کوهستانیبه نظر می‌رسد موضع‌گیری‌ها بر اساس برداشت‌های منفی از اقدامات باکو در سطح جامعه ایران که طبیعتا با واکنش‌های مشابه در سطح جامعه جمهوری آذربایجان روبه‌رو می‌شود، بسترهای اجتماعی روابط دو کشور را تضعیف می‌کند و در نتیجه بر در سطح رسمی نیز این روابط را محدودیت روبه‌رو می‌سازد؛ موضوعی که تنها در راستای منافع بازیگران سوم قرار دارد.

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. رضا گفت:

    حالا ایران هم یک اسکناس چاپ کند وپل دران باشد چه ایرادی دارد شما خودتان مشکل دارید

  2. ایرانی گفت:
    موافقم ۲
    مخالفم ۱

    من از همین الان می گم یک اسکناس ایرانی درست کنید که پرچم ایران بر بام باکو نشان می دهد و جمله تبریک که اذربایجان شمالی بالاخره به ایران وصل شد را نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید