انتخابات 2019 همچنان موضوع داغ محافل سیاسی ترکیه است

    کد خبر :252954

ائتلاف احزاب و میزان آرای آنها در سه انتخابات محلی، مجلس و ریاست جمهوری سال 2019 این روزها موضوع داغ محافل سیاسی ترکیه است و در صدر اخبار رسانه های این کشور قرار دارد.

گورکان هاجر روزنامه نگار و کارشناس سیاسی در میزگرد سیاسی شبکه سی.ان.ان تورک اظهار کرد: دیدارهای و مذاکرات نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق با احزاب سعادت و نیک به منظور ائتلاف در انتخابات محلی در جریان است.
وی تاکید کرد: انتخابات محلی برای حزب جمهوری خواه خلق بسیار مهم است و پیروزی در این انتخابات می تواند زمینه ساز موفقیت های پی در پی شود.
مصطفی کالایجی معاون حزب حرکت ملی نیز در میزگرد سیاسی شبکه تلویزیونی سی.ان.ان تورک مدعی شد که ائتلاف جمهور در انتخابات 2019 حداقل 60 درصد آراء را کسب خواهد کرد.
ابراهیم اوسلو رییس شرکت افکارسنجی آنار ترکیه در واکنش به ادعای کالایجی اظهار کرد: اظهارات اعضای ارشد احزاب مبنی بر پیروزی در انتخابات آتی با 60 درصد آراء تاکتیکی تبلیغاتی بوده و هدفش ایجاد فضایی هیجانی در جامعه و جلب آرای بیشتر است.
آیتون چیرای دبیر کل حزب نیک نیز در مصاحبه با روزنامه جمهوریت اظهار کرد: بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته، حزب نیک در حال حاضر 22 درصد آراء را به خود اختصاص می دهد و 15.5 درصد بر این مساله تاکید دارند که تحت هر شرایطی به شخص مرال آکشنر رهبر این حزب رای خواهند داد.
وی افزود: افکار سنجی و آگاهی از نظر مردم در خصوص احزاب امروز بسیار اهمیت یافته و به همین دلیل حزب نیک با چندین شرکت نظرسنجی معتبر به مستمر همکاری می کند.
وی تاکید کرد: اگر حزب نیک قدرتمند نبود و اردوغان به موفقیت خود در کسب رای 51 درصدی اطمینان داشت، بی تردید پاسخ سلام دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی را نمی داد.
وی بزرگترین هدف حزب نیک را ایجاد یک دوران جدید پارلمانی با تکیه بر تفکیک مطلق قوا در ترکیه معرفی کرد و گفت: ترکیه بیش از حد قطب بندی شده و امروز به یک قانون اساسی جدید تحت عنوان ‘قانون اساسی برادری’ نیاز داریم چرا که این قطب بندی ها آسیب زیادی به یکدلی جامعه وارد کرده است.
چیرای مدعی شد: تردیدی نداریم که انتخابات سال 2019 به دور دوم کشیده می شود و اردوغان با پنج درصد اختلاف ریاست جمهوری را به مرال آکشنر واگذار خواهد کرد.
مرال آکشنر رهبر حزب نیک ترکیه در مصاحبه با روزنامه ینی گاج اظهار کرد: حزب نیک پتانسل بالقوه بالایی در کسب آرای جامعه ترکیه را دارد و با گذشت زمان نیز بر میزان محبوبیت آن افزوده می شود.
وی تاکید کرد: بر اساس نظرسنجی های مستمر، از زمان تاسیس حزب نیک تاکنون، به میزان طرفداران ما اضافه شده و جالب این که شمار زیادی از حامیان حزب حاکم و حزب حرکت ملی به طرف حزب نیک آمده اند.
آیهان بیلگن سخنگوی حزب دموکراتیک خلق ها و نماینده شهر قارص در مجلس ملی ترکیه نیز در مصاحبه با شبکه آر.اس.اف.ام اظهار کرد: در روند دموکراتیزه شدن ترکیه هم با حرکت های مختلف کُرد و هم با حرکت های مختلف اجتماعی و احزاب سیاسی در غرب ترکیه همکاری و ائتلاف خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: در نقشه راه حزب دموکراتیک خلق ها فقط همکاری با احزاب سیاسی مطرح نبوده بلکه با تمام جناح های اجتماعی که دیدگاه های نزدیکی با ما دارند، مذاکره خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: در اولین گام با احزاب و تشکل های سیاسی ـ اجتماعی که در شرایط دشوار همراه ما بودند، به مذاکره خواهیم پرداخت و در صورت لزوم ائتلاف خواهیم کرد.
فوریه سال جاری رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه از ائتلاف حزب متبوع خود با حزب حرکت ملی در انتخابات سال 2019 خبر داد و نام این همگرایی حزبی را ‘ائتلاف جمهور’ اعلام کرد.
در همین ارتباط روزنامه سوزجو در گزارشی نوشت: ائتلاف حزب حرکت ملی و حزب عدالت و توسعه در آستانه همه پرسی قانون اساسی ترکیه آغاز شد و بعد از چندین مذاکره دو جانبه میان رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه با دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی، ائتلاف این دو رهبر حزب به صورت رسمی برای انتخابات 2019 میلادی ترکیه نیز اعلام و نام ‘ائتلاف جمهور’ را به خود گرفت.
حزب حرکت ملی ترکیه که بعد از برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی و همچنین جدایی برخی از سران آن و تشکیل حزبی تحت عنوان حزب نیک با ریاست مرال آکشنر از اعضای قدیمی و مهم حزب حرکت ملی به شدت تضعیف شده و بر اساس تمامی نظرسنجی های صورت گرفته در سطح ترکیه، زیر حدنصاب انتخابات قرار گرفته بود، با ائتلافی که با حزب عدالت و توسعه انجام داده، از ماندن زیر حدنصاب 10 درصدی انتخابات نجات یافته و در سایه حزب حاکم، حضور خود را در مجلس ملی ترکیه تداوم خواهد بخشید.
آرای حزب حاکم ترکیه نیز با توجه به نارضایتی جامعه از وضعیت اقتصادی دچار کاهش شده و این اوضاع سران حزب عدالت و توسعه را نگران کرده به طوری که آنها سعی می کنند تا از طریق ائتلاف با سایر احزاب، در انتخابات آتی پیروز شده و همچنان در اقتدار بمانند.
به گزارش ایرنا، انتخابات محلی ترکیه با هدف مشخص کردن شهرداران شهرهای 81 استان در ماه مارس 2019(اسفند 1397 ـ فروردین 1398) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی اخیر به تصویب و تایید مردم این کشور رسید، انتخابات بعدی ریاست جمهوری و سراسری در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار خواهد شد و اگر مجلس ملی ترکیه تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام بگیرد، هر دو انتخابات در یک روز انجام می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید