امارات چگونه با پول پاشی، منافع خود را به سیاست آمریکا تبدیل می کند؟

    کد خبر :959478
پول پاشی امارات در آمریکا

بر اساس داده ها و آمارهای وزارت دادگستری آمریکا، از سال 2016، امارات متحده عربی بیش از 154 میلیون دلار را در زمینه لابی گری در آمریکا هزینه کرده است، امارات همچنین صدها میلیون دلار را به دانشگاه ها و اندیشکده های آمریکایی تخصیص داده است. مساله ای که موجب شده تا نهادهای مذکور در موارد مختلف و متعددی، متن ها و گزارش های به ظاهر تحقیقاتی و پژوهشی و سیاستی را به نفع امارات متحده عربی تولید و منتشر کنند.

بازتاببر اساس یک تحلیل و ارزیابی نهادهای رسمی و دولتی تحقیقاتی و نظارتی در آمریکا، بیش از 20 شرکت لابی‌گر به نمایندگی از امارات در فاصله میان سال های 2020 و 2021 ، بیش از 10 هزار کُنش و اقدام سیاسی را به ثبت رسانده اند که در میان آن ها ارتباط گیری با کنگره، سنا، و رسانه های مهم و جریان اصلی آمریکایی نیز به ثبت رسیده است.

گزارش نهادهای مذکور تاکید می کند که فعالیت های لابی گرانه امارات همچون عربستان سعودی در خاک آمریکا به شدت زیاد است. بر اساس یافته های گزارش مذکور، مشتریان اماراتی و لابی گر های حامی امارات در آمریکا جهت پشبرد دستورکارهای مطلوب امارات در نهادهای قانونی آمریکا چیزی بیش از 64 میلیون دلار آمریکا را نیز در دوره زمانی مذکور هزینه کرده اند (2020 تا 2021).

به گزارش میدل ایست آی؛ بر اساس نتایج افشا شده از تحقیقات نهادهای نظارتی آمریکایی، شرکت های لابی گر و متنفذان وابسته به امارات، بیش از 500 هزار دلار را به نمایندگی از کنشگران اماراتی به شماری از اعضای کنگره آمریکا داده اند. جالب است که در برخی موارد، فاصله میان ارتباط گیری لابی گران با نمایندگان کنگره و در نهایت واریز پول به حساب آن‌ها، به شدت کوتاه بوده است.

“بن فریمن” از اعضای پژوهشگر “اندیشکده کوئینسی” در بیانیه ای می گوید:

“در موارد زیادی، از مداخله گری نظامی امارات در یمن تا توافق ابراهیم و مساله فروش تسلیحات از سوی آمریکا به امارات و همچنین مسائل مرتبط با تقویت قدرت نرم امارات به واسطه برگزاری اکسپوی گردشگری سال 2020 دوبی، لابی گران اماراتی و همراهان با منافع این کشور، تلاش های زیادی را جهت همسو‌سازی نهادهای قانونی آمریکا و سیاست های رسمی این کشور با آنچه مطلوب امارات است انجام داده اند.

یافته های این پژوهش تنها چند هفته پس از آن منتشر شده اند که “واشینگتن پست” گزارش داده مقام های اطلاعاتی آمریکایی گفته اند که امارات متحده عربی تلاش های زیادی را انجام داده تا در نظام سیاسی آمریکا علی‌رغم اینکه یکی از متحدان نزدیک این کشور است، به نفع خود، دستکاری ها و مداخلاتی را انجام دهد.

این مقام های اطلاعاتی تصریح کرده اند که امارات نقاط آسیب پذیر و خلا در سیستم حکمروایی آمریکایی را شناسایی کرده و از این طریق به طور خاص سعی داشته که اطمینان خاطر ایجاد کند که سیاست خارجی آمریکا همسو با منافع امارات متحده عربی است. در این رابطه اماراتی ها استفاده های زیادی را از شرکت ها و نهادها و افرادی که در حوزه لابی گری در آمریکا فعال هستند می کنند.

قانونگذاران آمریکایی و چالش مداخله و نفوذ خارجی در این کشور

از سال 2016، امارات متحده عربی بیش از 154 میلیون دلار را در زمینه لابی گری (در آمریکا) هزینه کرده است (بر اساس داده ها و آمارهای وزارت دادگستری آمریکا). امارات همچنین صدها میلیون دلار را به دانشگاه ها و اندیشکده های آمریکایی تخصیص داده است. مساله ای که موجب شده تا نهادهای مذکور در موراد مختلف و متعددی، متن های به ظاهر تحقیقاتی و پژوهشی و سیاستی را به نفع امارات متحده عربی تولید و منتشر کنند.

سفیر امارات در آمریکا، “یوسف العتیبا” پیشتر به “واشینگتن پست” گفته است که وی از “نفوذ و جایگاه خوب و مناسب امارات در آمریکا به شدت خرسند است”.

بر اساس یافته های یک پژوهش دیگر که توسط “واشینگتن پست” و “پروژه نظارت بر حکومت” انجام شده، صدها افسر نظامی بازنشسته آمریکایی از جمله ژنرال ها و دریادارهای این کشور، از عقبه نظامی خود استفاده کرده اند تا قراردادهای پرسودی را با دولت امارات و دیگر دولت های خارجی در راستای اهداف و منافع آن ها به امضا برسانند.

افشای این مسائل تا حد زیادی بر شدت نگرانی ها در مورد میزان مداخله و نفوذ کشورهای خارجی در نهادها و ساختارهای قانونی و مهم آمریکا افزوده است. در این چهارچوب، گروهی از نمایندگان احزاب دموکرات و  جمهوریخواه در تلاشی مشترک سعی داشته و دارند تا این مساله را مخاطب قرار دهند و به طور خاص شفافیت را در مورد دریافت های مالی دانشگاه ها، اندیشکده ها و حتی سیاستمداران و شخصیت های متنفذ آمریکایی از دولت های خارجی نظیر امارات تا جای ممکن بالا ببرند.

این تلاش ها که خود را در قالب “قانون موسوم به اقدام مبارزه با نفوذ خارجی” نشان می دهند، محدودیت های همیشگی و دائمی را نیز بر مقام های آمریکایی در صورت لابی گری آن ها به نفع یک دولت خارجی اعمال می‌کنند و به طور کلی، درگیر بودن آن ها در این فرایند را برایشان پرهزینه می کند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید