بازتاب ایران؛

المانیتور: عربستان تمایلی به ائتلاف با اسرائیل ندارد/ تایمز اسرائیل: اشتراک گذاری اطلاعات نظامی ایران و چین نگران کننده است/ پولیتیکو: دولت بایدن پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه می کند/ نشنال اینترست: آیا اسرائیل می تواند حضور ایران در سوریه را ریشه کن کند؟

    کد خبر :796915

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل پایگاه خبری المانیتور، روزنامه تایمز اسرائیل، سایت پولیتیکو و نشریه نشنال اینترست با تأکید بر موضوعاتی چون عربستان تمایلی به ائتلاف با اسرائیل ندارد، اشتراک گذاری اطلاعات نظامی ایران و چین نگران کننده است، دولت بایدن پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه می کند، آیا اسرائیل می تواند حضور ایران در سوریه را ریشه کن کند؟ نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

المانیتور: عربستان تمایلی به ائتلاف با اسرائیل ندارد

ایران و عربستان در سال های اخیر رقابت منطقه ای دارند و هر کدام تلاش می کنند برای برتری در توازن قدرت منطقه ای وارد ائتلاف با سایر بازیگران شوند. با توجه به قرارداد ابراهیم احتمال همکاری عربستان و اسرائیل از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است.

پایگاه خبری المانیتور در همین باره نوشت: عربستان تمایل نشان دادن هرگونه همکاری با اسرائیل، از جمله همکاری امنیتی در برابر تهدید منطقه ای ایران را ندارد.

در ادامه به تلاش های نتانیاهو برای دیدار با ولیعهد سعودی اشاره شده است، به گفته این پایگاه خبری نتانیاهو چند تلاش ناموفق برای دیدار با ولیعهد سعودی داشته است، زیرا طرف سعودی هربار دیدار را رد کرده است.

در پایان این رسانه به نگرانی چهار کشور عربستان سعودی، بحرین، امارات و اسرائیل از احتمال بازگشت دولت بایدن به برجام و کاهش تنش بین ایران و آمریکا سخن گفته است.

تایمز اسرائیل: اشتراک گذاری اطلاعات نظامی ایران و چین نگران کننده است

موضوع قرارداد 25 ساله ایران و چین بحث جنجالی رسانه های مختلف در هفته اخیر بوده است، در این میان هر رسانه ای از زاویه ای خاص به این موضوع پرداخته است.

روزنامه تایمز اسرائیل در مطلبی درباره همین موضوع نوشت:چین با بمب هسته ای ایران مخالف است اما جلوی آن را نمی گیرد.

در ادامه این رسانه مدعی است که ایران خواستار همکاری نظامی با چین است، بخشی از این همکاری می تواند اشتراک گذاری اطلاعات نظامی باشد.

این روزنامه این طور نتیجه می گیرد که چین می داند که دولت بایدن مانند دولت ترامپ نیست و چین فرصت رفتارهای تهاجمی تری را دارد. این امر را عاملی برای افزایش احتمال همراهی چین با ایران در پیشبرد برنامه هسته ای ایران می داند.

پولیتیکو: دولت بایدن پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه می کند

دولت بایدن از زمان آغاز به کار خود همواره پرونده هسته ای ایران را به عنوان یکی از اولویت های دولت خود در دستور کار قرار داده است. در این رابطه رفتارهای متفاوتی از تهدید تا پیشنهاد مذاکره را ارائه کرده است.

از جمله رسانه هایی که به این موضوع پرداخته سایت پولیتیکو است، که در همین باره نوشت: آمریکا به پیشنهاد جدید برای تهران سعی در بستن بن بست هسته ای ایران دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: این پیشنهاد که شامل برخی تخفیفات در تحریم ها برای ایران است، همزمان با آغاز انتخابات ایران ارائه می شود.

این وبسایت معتقد است که اگر دولت بایدن برای بازگشت به برجام جدی است اکنون زمان مناسبی است، دولت بایدن می تواند در چند هفته آینده پیشنهاد خود را در حالی ارائه دهد که سیاست های تقابلی دو کشور در حال تشدید است.

در پایان این رسانه این طور نتیجه می گیرد که دولت های اروپایی تلاش دارند ایران و آمریکا را به یکدیگر نزدیک کنند و یک راه میانه برای همکاری دو کشور در پرونده هسته ای پدید آورند. فشارهای این کشورها و برخی از نخبگان آمریکایی به دولت بایدن مهم ترین عوامل برای ارائه پیشنهاد جدید از سوی دولت آمریکا است.

نشنال اینترست: آیا اسرائیل می تواند حضور ایران در سوریه را ریشه کن کند؟

یکی از بسترهای درگیری ایران و اسرائیل در سال های اخیر، خاک سوریه بوده است. همکاری ایران با دولت سوریه که پس از شروع اعتراضات در این کشور و درخواست دولت اسد آغاز شد؛ همواره برای اسرائیل غیرقابل تحمل بوده و هست.

نشریه نشنال اینترست در مطلبی در همین باره نوشت: با تحکیم نفوذ ایران در سوریه، به نظر می رسد که اسرائیل فاقد یک استراتژی سیاسی مناسب برای مقابله با آنچه بعد از جنگ سوریه رخ خواهد داد است.

در ادامه آمده است: حضور پیروزمندانه دولت اسد در سوریه و خاتمه جنگ داخلی در این کشور، اسرائیل را مجبور به پذیرش حضور ایران در سوریه می کند و اسرائیل سعی دارد این واقعیت را نپذیرد به همین دلیل سوریه برای سال های آینده نیز صحنه درگیری ایران و اسرائیل خواهد بود.

ائتلاف با اسرائیل

در پایان این نشریه مدعی می شود که ایران توانسته است با تامین بقای دولت اسد پای خود را در خاک سوریه محکم کند و با ایجاد یگان هایی از نیروهای غیرایرانی هزینه سیاسی حضور خود در خاک سوریه را کاهش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید