جدیدترین اقدام آمریکا علیه ایران /«حسن ایرلو» چهره جدید تحریم شده را بشناسید

    کد خبر :768007

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد سفیر ایران در یمن را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز سه‌شنبه اعلام کرد سفیر ایران در یمن، یک تبعه پاکستان و دانشگاه المصطفی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده «حسن ایرلو» به دلیل حمایت از فعالیت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یمن در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.

در حالی که آمریکا یکی از حامیان اصلی ائتلاف متجاوز به یمن است در بیانیه خزانه‌داری ادعا شده «ایران همچنان به بی‌ثبات کردن یمن ادامه می‌دهد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه گفته «دانشگاه بین‌المللی المصطفی» را به دلیل تسهیل فعالیت‌های سپاه پاسداران تحت تحریم قرار داده است.

علاوه بر این، یک تبعه پاکستان به نام «یوسف علی معراج» نیز به بهانه حمایت از فعالیت‌های سپاه پاسداران تحریم شده است.

«حسن ایرلو» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران روز ۶ آبان‌ماه رونوشت استوارنامه خود را تقدیم «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن کرد.

ایرلو از دیپلمات‌های با سابقه وزارت خارجه و کارشناس ارشد حوزه عربی و شبه جزیره بوده است. مسئول میز یمن در وزارت امور خارجه ایران پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ در یمن، هماهنگ کننده کمک‌های انساندوستانه ایران به یمن پس از آغاز جنگ (اعزام هواپیماهای کمک رسانی و کشتی نجات و پس از آن کمک رسانی با هماهنگی سازمان ملل و … از دیگر فعالیت‌های ایرلو است. او همچنین پیش از تصدی این سمت، معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ بوده است.

جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست اصولی خود مبنی بر راهکار سیاسی حل بحران یمن و در چارچوب طرح چهار ماده‌ای که در آغاز تجاوز نظامی به یمن از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ارائه شد، حمایت خود را از هرگونه آتش‌بس کامل و همه جانبه و رفع محاصره ظالمانه اقتصادی و انسانی مردم یمن و تفاهم سیاسی بین تمام گروه‌های سیاسی یمنی که تأمین‌ کننده خواست و مطالبات مردم این کشور باشد اعلام کرده است.

به گزارش فارس، انتخاب سفیر جدید ایران در یمن واکنش آمریکایی‌ها را به دنبال داشت و در همین خصوص سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اول آبان ماه در کنایه به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و در پاسخ به دخالت وزارت خارجه این کشور در اعزام سفیر جمهوری اسلامی ایران به یمن عنوان کرد: «ایالات متحده از پنج سال سلاخی مردم یمن توسط ائتلاف سعودی پشتیبانی کرده است. ضمن اینکه به سوءاستفاده از پوشش‌های دیپلماتیک نیز سوءشهرت داشته و بدنام است: کافی است از پمپئو، جاسوس ارشد سابق آمریکا، بپرسید. از این رو، آمریکا در جایگاهی نیست که یمنی‌ها و ایرانی‌ها را در خصوص روابط دوجانبه‌شان موعظه کند. بهتر است به جنایات و حضور شرارت‌بار خود در منطقه ما پایان دهید.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید