اقدامات موساد علیه ایران از زبان یوسی کوهن؛ آیا تغییر کابینه سیاست‌های اسرائیل را علیه ایران تغییر می‌دهد؟

    کد خبر :818093
رئیس پیشین موساد

یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد در مصاحبه با کانال 12 اسرائیل برای نخستین بار به توضیح نقش سرویس امنیتی تل‌آویو در حملات به تأسیسات هسته‌ای نطنز، ترور محسن فخری‌زاده و تهدید دانشمندان هسته‌ای ایران پرداخته است. این در حالی است که رویه اسرائیل در خصوص اقدامات امنیتی، سکوت بوده است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- «یوسی کوهن»، رئیس پیشین سرویس جاسوسی اسرائیل، در مصاحبه‌ای با کانال 12، به نقش موساد در حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران و ترور محسن فخری‌زاده اشاره کرده است.

به گزارش «العربیه الجدید»، وی در این مصاحبه هشدار داد که دیگر دانشمندان فعال در برنامه هسته‌ای ایران و حتی دیپلمات‌های ایرانی در وین که مسئولیت مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ را بر عهده دارند، می‌توانند به هدف ترور موساد تبدیل شوند.

به گفته کوهن «اگر دانشمندان [ایرانی] تمایل به تغییر شغل داشته باشند و دیگر به ما آسیب نزنند، بله! ما گاهی به آن‌ها راه خروج را پیشنهاد می‌دهیم».

رئیس پیشین موساد، در پاسخ به مصاحبه‌کننده که از او پرسید «اگر بتوانیم به نطنز سفر کنیم، من را کجا خواهی برد؟»، پاسخ داده است «به انبار! جایی که قبلا سانتریفیوژها می‌چرخید»؛ او تأکید کرده است که آنجا دیگر شبیه گذشته نیست.

همچنین مصاحبه‌کننده –در حضور کوهن- در خصوص اینکه موساد چگونه مواد منفجره را وارد نطنز کرده است، مدعی شد که فرد مسئول این موضوع توانسته است در شبکه تأمین تجهیزات نفوذ کند؛ به گفته او «هنگامی که آن‌ها (ایرانی‌ها) تجهیزات را در نطنز نصب می‌کردند، هیچ ایده‌ای نداشتند که مقدار زیادی ماده منفجره در این تجهیزات وجود دارد».

در خصوص ترور محسن فخری‌زاده نیز، علیرغم اینکه کوهن در مقابل دوربین مدعی دخالت در این ترور نشد، مصاحبه‌کننده توضیح داد که او تمام مراحل عملیات را مستقیما کنترل کرده است.

در بخش دیگری از این مصاحبه، کوهن با اشاره به تلاش‌های موساد برای منصرف کردن دانشمندان ایرانی از مشارکت در برنامه هسته‌ای، مدعی شد که برخی از آن‌ها، پس از هشدار اسرائیل –ولو به شکل غیرمستقیم- کار خود را رها کرده‌اند.

او در پاسخ مصاحبه‌کننده که در مورد پیامدهای جدی نگرفتن تهدید موساد، گفت دانشمندان ایرانی «دوستان خود را می‌بینند».

مصاحبه‌کننده در خصوص ادعای اسرائیل در مورد سرقت اسناد هسته‌ای ایران نیز، مدعی شد که 20 مأمور که هیچ یک اسرائیلی نبوده‌اند، به 32 گاوصندوق دست یافته‌اند و بخش بزرگی از اسناد را اسکن و منتقل کرده‌اند؛ کوهن ضمن تأیید این موضوع، ادعا کرد که از طریق تصاویر اسناد، موساد قبل از خروج فیزیکی به آن‌ها دسترسی یافته است.

یوسی کوهن در این خصوص که علنی کردن این عملیات خلاف رویه نهادهای امنیتی اسرائیل بوده است، ضمن دفاع از تصمیم نتانیاهو در این خصوص گفت «برای ما مهم بود که دنیا این‌ها را ببیند؛ اما مسئله باید در میان مسئولان ایرانی هم می‌پیچید تا به آن‌ها بگوید که ببینید دوستان عزیز: اولا میان شما نفوذ شده است؛ ثانیا ما شما را می‌بینیم؛ ثالثا دوران دروغ تمام شده است».

مطابق گزارش العربیه الجدید، اظهارات کوهن در حالی است که رسانه‌های اسرائیلی بر اساس یک سیاست چندین ده‌ساله، از انتشار خبرهایی که در برگیرنده موضوعات امنیتی باشد، منع شده‌اند.

بنابراین، نویسنده بر این باور است که مصاحبه کوهن، هشداری به ایران در خصوص مذاکرات وین است.

با توجه به آنچه از مصاحبه کوهن ذکر شد، می‌توان ادعا کرد که به جز مسئله سرقت اسناد هسته‌ای ایران که از سوی مقام‌های ایرانی رد شده است، مصاحبه کوهن حاوی اطلاعات جدیدی نیست و سازمان‌های امنیتی ایران پیش‌تر نقش موساد در دو انفجار در نطنز و ترور آبسرد را مطرح کرده بودند.

با این حال اظهارات کوهن تا به حال آشکارترین اعتراف یک مقام بلندپایه اسرائیلی به نقش موساد در حملات علیه تأسیسات هسته‌ای ایران و ترور فعالان این حوزه بوده است.

همچنین بعید است انتشار این مصاحبه بدون نظر مثبت «داوید بارنیا»، رئیس جدید موساد و سران کابینه ائتلافی جدید اسرائیل انجام شده باشد؛ از این نظر می‌توان گفت که اظهارات کوهن، تلاشی برای نشان دان این موضوع است که سیاست اسرائیل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ارتباطی با ریاست موساد، نخست‌وزیر اسرائیل و حتی توافق ایران و قدرت‌های جهانی ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید