افشای اختلافات پشت پرده در روابط آمریکا و دولت نتانیاهو

    کد خبر :982043
اختلافات امریکا و دولت نتانیاهو

پایگاه خبری “میدل ایست مانیتور” در گزارشی از اوج گیری اختلافات پشت پرده میان دولت جدید رژیم اسرائیل و دولت آمریکا خبر داده و تاکید کرده که این اختلافات تا بدان حد تشدید شده اند که شاهدیم مقام‌های آمریکایی نه تنها تاکنون دعوتنامه ای را برای نخست وزیر جدید اسرائیل جهت سفر به آمریکا ارسال نکرده اند بلکه حتی حاضر به دیدار با وزیر اقتصاد این رژیم که اکنون در آمریکا است هم نیستند.

بازتاب– آمریکا اعلام کرده که این کشور در یک کنفرانس اقتصادی در واشینگتن که قرار است با حضور اقتصاددان‌های برجسته برگزار شود، به دلیل حضور “بزالل اسموتریچ” سیاستمدار تندروی اسرائیلی و وزیر اقتصاد این رژیم در آن، شرکت نخواهد کرد.

این اقدام دولت آمریکا در شرایطی صورت می گیرد که خودِ این دولت به اسموتریچ ویزای دیپلماتیک جهت سفر به آمریکا داده است. این رفتار آمریکا پیامی روشن به اسموتریچ و اسرائیل  است و در واقع نشان دهنده این است که دولت آمریکا فرد مذکور را به دلیل مواضع نژادپرستانه اخیرش علیه فلسطینی ها و تاکید بر اینکه روستای فلسطینی “الحورا” باید به کل نابود شود، بایکوت کرده است.

در عین حال، شهردار سابق نیویورک “مایکل بلومبرگ” نیز به اقدامات اخیر نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل جهت اجرایی کردن برخی تغییرات در نظام قضایی اسرائیل، شدیدا حمله کرده و این قبیل اقدامات را فجایعی جدی برای اسرائیل خطاب کرده است. تلاش های نتانیاهو برای حفاظت از موقعیت خودش که اکنون خود را در قالب تحرکات جدی وی جهت اجرایی کردن تغییرات در نظام قضایی اسرائیل نشان می دهد سبب شده تا هزاران شهروند اسرائیلی به خیابان های اراضی اشغالی بریزند و نسبت به نتانیاهو و طیف متحدان وی اعتراض کنند. اضافه بر این ها، اتحاد راهبردی میان اسرائیل و آمریکا بر پایه برخی اصول ادعایی نظیر حاکمیت قانون است و اصلاحات نتانیاهو در نظام قضایی اسرائیل می تواند تا حد زیادی بنیادهای روابط آن با جهان غرب را تضعیف کند.

در نتیجه، اعضای برجسته حزب دموکرات در کنگره آمریکا نامه ای را به جو بایدن نوشته اند و از وی درخواست کرده اند که او ابزارهای لازم را در دسترس دارد تا مانع از پیشبرد طرح نتانیاهو جهت اجرایی کردن اصلاحات قضایی مد نظرش در اسرائیل شود. آن ها همچنین از وی می خواهند تا از تمامی اهرم های دیپلماتیک استفاده کند و مانع از این شود که دولت افراط گرایِ کنونی رژیم اسرائیل با رویه های خاص خود نه تنها دیکتاتوری را در اراضی اشغالی برقرار کند بلکه عملا راهکار تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیلی را نیز به کل نابود سازد.

مجموع این مسائل نشان می دهند که نتانیاهو و طیف متحد وی در قدرت، عملا در حال پیشبرد اسرائیل به سمت تنش‌ها و اصطکاکات جدی با دولت آمریکا هستند و تنش زایی های آن ها نیز صرفا به داخل اسرائیل محدود نمی‌شود. از این رو، هم نتانیاهو و هم اعضای دولت وی به شدت در واشینگتن هدف انتقاد قرار دارند و محبوب نیستند. در این میان باید توجه داشت که اوج گیری تنش ها میان اسرائیل و آمریکا تبعات و پیامدهای ویرانگری را برای اقتصاد و امنیت اسرائیل خواهد داشت.

هشدارهای دیپلماتیک از سوی واشینگتن به نتانیاهو در رابطه با طرح وی جهت اجرای تغییرات در نظام قضایی اسرائیل و نوعِ خاص رویکرد وی به ارتباط با فلسطینی ها، تا حد زیادی از سوی نتانیاهو و متحدانش مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. در نتیجه، سفر بزالل اسموتریچ وزیر اقتصاد اسرائیل به واشینگتن جهت شرکت در یک کنفرانس، شامل دیدارهای مقام های ارشد آمریکا با وی نخواهد شد و آن ها عملا از انجام این کار خودداری کرده اند.

هنگامی که یک دولت در آمریکا وزیر اقتصاد اسرائیل را تحریم و بایکوت می کند، باید این مساله را پدیده ای جدی در نظر گرفت. این موضوع در نوع خود پیام منفی را به سرمایه گذاران، بانکداران و تُجاری می فرستد که به دنبال فعالیت در اراضی اشغالی هستند.

اضافه بر این ها، رسم بر این است که هر نخست وزیر اسرائیل بلافلاصله پس از تشکیل دولت خود به آمریکا سفر کند. چنین دیدارهایی از اهمیت نمادین زیادی برخوردارند و حاکی از روابط ویژه آمریکا و اسرائیل هستند. با این حال، نتانیاهو هنوز دعوتنامه ای از سوی آمریکا جهت سفر به این کشور دریافت نکرده و اساسا معلوم نیست که آیا قرار است وی در نهایت چنین دعوتنامه ای را دریافت کند یا خیر؟ تردیدی نیست که وقتی نتانیاهو به هشدارهای دولت بایدن توجهی نمی کند، این دولت نیز مواضع انتقادی را در قبال آن اتخاذ می کند.

احتمال زیادی وجود دارد که تل آویو موقعیت برتر و خاص خود نزد واشینگتن را از دست بدهد. مواضع نژادپرستانه بزالل اسموتریچ در مورد ضرورت نابودی روستای فلسطینی الحورا، عملا همچون بمبی عمل کرده که کلیت روابط اسرائیل و آمریکا را نشانه گرفته است. البته که تاکنون هنوز هم ابعاد دقیق این مساله روشن نشده است.

وخیم تر شدنِ وضعیت روابط اسرائیل و آمریکا می تواند بر همکاری‌های راهبردی آن ها اثر منفی بگذارد. موضوعی که می تواند خود را در قالب رویکرد آن ها به پرونده اتمی ایران نشان دهد. سخت است که باور کنیم نتانیاهو این مساله و تبعات وحشتناک آن برای اسرائیل را نمی فهمد. تا جایی که به آمریکا مربوط است، واشینگتن ملزم است که نیروهای افراطی حاضر در دولتش را کنترل کند.

اضافه بر این ها، سفیر آمریکا در تل آویو “توماس نیدز” تایید کرده که وی به نتانیاهو توصیه کرده که هر چه سریع‌تر روند اقدامات خود جهت اجرایی کردن تغییرات در نظام قضایی اسرائیل را متوقف سازد. مهمتر از همه، دستگاه سیاست خارجی آمریکا و نهاهای وابسته به آن به تازگی داده ها و اطلاعاتی را در مورد روند رو به رشد خشونت ها و اقدامات غیرقانونی اسرائیل علیه فلسطینی ها منتشر کرده اند که این مساله هم حامل پیام های خاصی از سوی آمریکا به اسرائیل است.

وزارت خارجه آمریکا از رژیم اسرائیل خواسته تا به نحوی قاطعانه رفتار کند و به برخوردهای غیرقانونی با فلسطینی‌ها خاتمه دهد و آن دسته از صهیونیست هایی را که به جنایت علیه فسلطینی ها اقدام می کنند، تعقیب قضایی کند. در واقع آمریکا از دولت کنونی رژیم اسرائیل خواسته تا مسوولانه تر در مورد روابطش با ملت فلسطین رفتار کند.

در رسانه های آمریکا، شاهد حملات گسترده به دولت کنونی نتانیاهو و متحدان وی در قدرت هستیم. تحلیلگران و مفسران عمدتا تاکید دارند که نتانیاهو و متحدانش عملا جامعه و آینده اسرائیل را به نقطه ای خطرناک رسانده‌اند. آن ها تاکید دارند که نتانیاهو مساله پیشبرد تغییرات در نظام قضایی اسرائیل را کاملا شخصی می بیند و می‌خواهد که خود و موقعیتش را تقویت و به نوعی برای خودش مصونیت قضایی ایجاد کند و عملا پایان پیگردهای قضایی علیه خود به دلیل دریافت رشوه و فساد و خیانت به اعتماد عمومی را رقم بزند. جرایمی که حتی می توانند در نهایت به زندانی شدنِ نتانیاهو ختم شوند.

در مدت اخیر شماری از مقام های بلند پایه آمریکایی نظیر وزیر خارجه این کشور، وزیر دفاع آمریکا و رئیس سازمان سیا، به اراضی اشغالی سفر کرده اند. همگی آن ها نیز در موضع گیری هایشان اختلافات خود با مقام‌های دولت کنونی رژیم اسرائیل را آشکار کرده اند. آمریکایی ها به صراحت نگرانی های خود در مورد تحرکات نتانیاهو و طیف متحد وی در قدرت در اراضی اشغالی را ابراز کرده و می کنند.

کاملا واضح است که آمریکا از کانال های مختلف به رژیم اسرائیل این هشدار را می دهد که تغییرات مطلوب آن جهت اجرا در نظام قضایی اسرائیل کاملا غیرقابل قبول هستند و دولت بایدن نیز با حمایت کلیه نهادهای قانونی این کشور نظیر سنا، مجلس نمایندگان، دادگاه عالی و البته قانونی اساسی این کشور، شدیدا با این مساله مخالف است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید