افشاگری تازه از یک اقدام مشکوک: ۳ میلیون دلار به قطر بپردازید!

  • ورزشی
  • چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ ۱۱:۱۹
    کد خبر :706544

از زمانی که قرارداد همکاری بین فوتبال ایران و قطر بسته شد تا کنون همه اردو‌ها و بازی‌های دوستانه تیم‌های ایرانی در قطر رایگان بوده و خواهد بود. تمام خبر‌ها و مصاحبه‌ها درباره اردو‌های تیم امید یا مصاحبه‌های شخص کارلوس کی‌روش درباره اردوی تیم ملی در قطر مؤید همین مطلب است. با این حال، اما نامه‌ای از فدراسیون فوتبال در اختیار ایران ورزشی قرار گرفته است که فدراسیون فوتبال ایران طی درخواستی از فیفا، از بدهی‌اش به فدراسیون فوتبال قطر گفته است!

درخواست فدراسیون فوتبال ایران از فیفا بابت پرداخت ۳ میلیون دلار به قطر بابت بدهی، ابهامات و سؤال‌های زیادی را به همراه دارد. همه می‌دانیم که اردو‌ها و بازی‌های دوستانه رایگان بوده است. پس دلیل ارسال این نامه چه بوده؟ فدراسیون فوتبال چه هدفی داشته و واقعیت پشت این مکاتبات چیست؟

بدون مقدمه و توضیح اضافه باید به سندی عجیب از مکاتبات داخلی فدراسیون فوتبال بپردازیم که حقایقی تکان دهنده را به جامعه فوتبال نشان می‌دهد. این سند با امضای ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی سابق فدراسیون به وضوح برنامه پنهانی فدراسیون برای ریخت و پاش مالی در قطر را مشخص می‌کند. در متن این نامه سرپرست دبیرکلی سابق به مدیران فدراسیون آمده است: «احتراما به استحضار می‌رساند فدراسیون فوتبال ایران ارتباط دوجانبه تنگانگ و سازنده‌ای با فدراسیون فوتبال قطر دارد که بخشی از این ارتباط در حوزه برگزاری کمپ‌های تمرینی و برگزاری دیدار‌های دوستانه متعدد در رده‌های مختلف ملی اعم از بانوان و آقایان می‌باشد. (برنامه تمرینی و کمپ‌های تیم‌های ملی از ابتدای سال ۲۰۱۹ تا پایان سال ۲۰۲۰ توسط سازمان تیم‌های ملی پیوست گردد.

با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده در تقویم سالیانه فدراسیون فوتبال ایران، در سال جاری میلادی و سال‌های آتی برگزاری چنین کمپ‌هایی هم‌چنان ادامه خواهد داشت که منجر به بدهی فدراسیون فوتبال ایران به فدراسیون فوتبال قطر می‌گردد؛ لذا با توجه به در مضیقه بودن فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران از لحاظ مالی و مشکلات عدیده در این حوزه، خواهشمند است دستور فرمایید تا معادل ۳.۰۰۰.۰۰۰$ (سه میلیون دلار) از مطالبات فدراسیون فوتبال به حساب فدراسیون فوتبال قطر واریز گردد تا از یک سو فدراسیون فوتبال مطالبات خود را دریافت کرده باشد و از سوی دیگر در عین حال تعهدات مالی برابر فدراسیون فوتبال قطر نیز انجام گردد.»

اتفاقاتی که در مدیریت اجرایی فدراسیون فوتبال شاهد آن هستیم حیرت انگیز است؛ باور کردنی نیست. تمامی امور زیر سایه دنیایی از ابهام انجام می‌شود. تنها چیزی که دیده نمی‌شود اصول است و آن چیز‌هایی هم که قابل مشاهده است چیزی نیست جز ریخت و پاش و سرمایه سوزی!

مدیران فدراسیون فوتبال همیشه موضوعی را به موضوعی دیگر گرده می‌زنند تا شاید راه حل را پیدا کنند. در نهایت آنچه برایشان باقی می‌ماند باز هم زنجیر سنگین فولادی است که همواره به خاطر اشتباهات و بی توجهی به قانون مجبور هستند آن را به دوش بکشند.

با توجه به مکاتبات صورت گرفته حالا باید از مدیران فدراسیون فوتبال درخواست کرد که به صورتی کاملا شفاف به اعضای مجمع عمومی، رسانه‌ها و جامعه فوتبال توضیح قانع کننده ارائه دهند که قرارداد خواهرخواندگی امضا شده با فدراسیون فوتبال قطر بر پایه چه جزئیاتی امضا شده است؟ به هر صورت مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون و مدیران مختلف این مجموعه در سال‌های اخیر در مصاحبه‌های خود با برنامه‌های تلویزیونی و سایر رسانه‌ها به صراحت اعلام کرده بودند برگزاری تمرینات تیم‌های ملی در کمپ اسپایر قطر به صورت رایگان انجام شده است. حتی یک بار مهدی تاج رسما در برنامه ورزش و مردم تاکید کرده بود اردوی برگزار شده پرسپولیس در قطر هم با کمک فدراسیون به صورت رایگان انجام شده که ایرج عرب مدیرعامل وقت باشگاه این اظهارات را تکذیب و تاکید کرده بود برای برگزاری اردو به قطری‌ها پول پرداخت کرده‌اند.

عدم اطلاع رسانی مدیریت فدراسیون فوتبال درباره فعل و انفعلات مالی و شفاف سازی درباره برنامه‌های اجرایی هم موضوع دیگری است که همواره در سال‌های اخیر مورد انتقاد اهالی فوتبال و رسانه‌ها بوده است. حالا هم مشخص شده همکاری فوتبال ایران و قطر با آن چیزی که تا کنون وعده آن به جامعه فوتبال داده شده تفاوتی آشکار دارد. پس باید سوال کرد آیا برگزاری اردو‌های تیم ملی بزرگسالان در قطر، تیم المپیک و سایر تیم‌های ملی تا کنون هم شامل هزینه‌های دلاری سنگین شده است؟

آیا فدراسیون فوتبال برنامه دارد تا بتواند بخشی از مطالبات خود از فیفا (پیرامون کمک‌های فیفا برای اجرایی شدن پروژه‌های عمرانی که خیلی بعید است مورد وموافقت فیفا قرار بگیرد) از این طریق دریافت شود؟

ایا اعضای مجمع عمومی فدراسیون موافق این عملکرد اقتصادی مجموعه و ریخت و پاش‌های حیرت انگیز هستند؟ آیا گزارش جزئیات این هزینه‌ها به اطلاع آن‌ها می‌رسد یا این جزئیات را از مجمع عمومی هم با ارائه اطلاعات کلی پنهان می‌کنند؟

علاوه بر همه خبر‌هایی که پیش از این درباره برگزاری اردو‌ها و بازی‌های دوستانه در قطر شنیده‌ایم، حالا برخی منابع آگاه و نزدیک به فدراسیون فوتبال قطر هم این نکته را تأیید می‌کنند که هیچ هزینه‌ای بابت این اردو‌ها و بازی‌های دوستانه از ایران گرفته نشده است. این منبع آگاه می‌گوید: «فدراسیون فوتبال قطر به هیچ عنوان بابت بازی‌های دوستانه و اردو‌های تیم‌های ایرانی در قطر هزینه‌ای دریافت نکرده و حتی مواردی بوده که قطر حتی هزینه بلیت هواپیمای کاروان‌های اعزامی را هم پرداخت کرده است. بنده از این نامه بی‌اطلاع هستم، اما ممکن است که فدراسیون فوتبال ایران خواسته باشد از طریق قطر پول بلوکه شده خود در فیفا را دریافت کند. هر چند که تحریم‌های بانکی به گونه‌ای است که پرداخت این پول به ایران از طریق قطر هم سخت است و مشخص نیست که در صورت صحیح بودن این فرضیه چه راهی برای این پرداخت انتخاب کرده باشند.»

علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال هم البته به رایگان بودن اردو‌ها تأکید می‌کند: «من در جریان این نامه نیستم، اما این را می‌دانم که همه اردو‌های ایران در قطر رایگان بوده و از این به بعد هم رایگان خواهد بود.»

امیرمهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال هم درباره این نامه اظهار بی‌اطلاعی کرده است. یک منبع آگاه در فدراسیون فوتبال ایران هم می‌گوید: «ممکن است که از این طریق فدراسیون می‌خواسته به ۳ میلیون دلار برسد.»

به گزارش ایران ورزشی،نکته اصلی، اما اینجاست که حتی انتقال پول از قطر به ایران هم، با همان موانعی مواجه است که پرداخت پول از فیفا به ایران با آن روبه‌روست. هر دو مسیر پرداخت پول به ایران به دلیل تحریم‌ها مسدود است و باید از مدیران فدراسیون فوتبال پرسید که بر چه اساسی این مسیر را برای دستیابی به پول خود انتخاب کرده‌اند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید