افزایش نگرانی از عملیات خشونت‌بار کردها در آلمان

    کد خبر :247665

بر اساس گزارش رسانه‌های آلمانی، شمار حمله به نهادها و بانک‌های وابسته به ترکیه در آلمان افزایش یافته است. مقامات امنیتی آلمان احتمال می‌دهند که در این راستا گروه‌های ضدفاشیستی و کردها با هم متحد شوند.

به گزارش بازتاب به نقل از شبکه خبری دویچه وله، روزنامه آلمانی “فرانکفورتر الگمانیه” گزارش داد که مقامات امنیتی آلمان نگران افزایش عملیات قهرآمیز کردهای مقیم آلمان هستند. به همین دلیل قرار است که روز سه‌شنبه در دفتر صدراعظم نشستی برای بررسی این موضوع برگزار شود.

بر اساس این گزارش، حمله به نهادها و بانک‌های ترکی و همچنین دفاتر نمایندگی احزاب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی آلمان در حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

یک وبسایت وابسته به کردها دلیل این روند را تشدید حمله ارتش ترکیه به عفرین، واقع در شمال سوریه، اعلام کرد. این وبسایت نوشت: «به محض اینکه پرچم ترکیه در عفرین برافراشته شود، ما فصل تازه‌ای از مقاومت را آغاز می‌کنیم».

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه پرچم‌های ترکیه و “ارتش آزاد سوریه” در عفرین برافراشته شده اعلام کرد: «علی‌رغم تونل‌ها، دیوارهای بتنی و تله‌هایی که کاملا مخفی شده بودند، در پنجاه و هشتمین روز عملیات “شاخه زیتون”، ما عفرین را به کنترل خود در آوردیم.»

به گزارش هفته‌نامه آلمانی “اشپیگل” مقامات امنیتی آلمان نسبت به اتحاد گروه‌های چپگرای ضدفاشیستی (آنتی‌فا) و کردهای طرفدار عملیات قهرآمیز هشدار داده‌اند.

اشتفان مایر، مشاور وزیر کشور آلمان به “اشپیگل” گفته است: «بیش از همه، جوانان جذب گروه‌های افراطی می‌شوند».

به گفته مایر، شاخه جوانان احزاب افراط‌گرای کرد، “عملیات خود را بیش از پیش متمرکز کرده‌اند”.

بر اساس گزارش روزنامه آلمانی “زوددویچه”، در دو ماه اخیر به ۲۶ مسجد در آلمان حمله شده است. از این تعداد ۱۸ مسجد متعلق به “اتحادیه ترک−‌اسلامی برای امور دینی” (دیتیب DITIB) بوده است.

دیتیت از نهادهای وابسته به دولت ترکیه به‌شمار می‌رود، هرچند همواره خود را مستقل و فعالیت خود را صرفا دینی خوانده است.

هفته گذشته وزارت خارجه ترکیه سفیر آلمان را فرا خواند و از اینکه “آلمان به اندازه کافی از نهادهای ترک حفاظت نمی‌کند” انتفاد کرد.

تظاهرات در شهرهای آلمان

از آغاز حمله ترکیه به عفرین حرکت‌های اعتراضی گوناگونی در شهرهای آلمان صورت گرفته است. آخرین تظاهرات روز شنبه در شهرهانوفر برگزار شد. در دو راهپیمایی جداگانه در این شهر ۱۱ هزار نفر شرکت کردند.

به گزارش پلیس هانوفر، این اعتراضات آرام و بدون درگیری برگزار شدند. پلیس در موارد زیادی از حرکت برخی از تظاهرکنندگان به دلیل حمل پلاکات‌های تبلیغاتی برای “حزب کارگران کردستان” (پ‌ک‌ک) جلوگیری کرد.

فعالیت “پ ‌ک‌ ک” در آلمان ممنوع است و حمل عکس ‌رهبران آن یا نمایش پلاکارد برای پشتیبانی از این حزب، عملی غیرقانونی به‌شمار می‌رود.

در آلمان ثبت وابستگی افراد به یک قوم یا طایفه مرسوم نیست، به همین دلیل شمار کردهای ساکن آلمان بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده‌ می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید