افزایش نگرانی‌ها بخاطر جولان قارچ سیاه در تهران

    کد خبر :839257

بعد از گذشت سه هفته از جشن عروسی و دورهمی به یادماندنی اقوام و خویشان عروس و داماد، اکنون دیگر خبری از آن شور و شوق نیست؛ شماری در قرنطینه خانگی، تعدادی بستری و چند نفر هم مشغول مراسم کفن و دفن مادر عروس هستند.

«بازتاب»، به نقل از ایرنا، این تنها یکی از عادی انگاری های متداول پایتخت نشینان است که وضعیت رنگ بندی کرونایی آن قرمز و آمار مرگ و میر آن نسبت به ۲ هفته گذشته به ۲.۵ برابر رسیده است.

چندی پیش فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت به پیچیدگی های سوش دلتای کرونا و درمان سخت آن به شهروندان تهرانی هشدار داد و گفت: مردم باید کماکان پروتکل های بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند؛ حتی افرادی که هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده اند هم احتیاطات لازم را به کار ببرند.

دکتر علیرضا زالی از رسانه های عمومی خواست در راستای افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی، به اقناع سازی افکار عمومی و آموزش های همگانی بپردازند و خاطرنشان کرد: در هر مقطعی که همراهی و همگامی مردم را با مصوبات و مداخلات در تهران و سایر استان ها داشتیم شاهد دستاوردهای موثر در راستای مقابله با کرونا بودیم.

وی با یادآوری اینکه سوش دلتا با سایر سوش ها تفاوت دارد، تاکید کرد: نبرد با این سویه مستلزم ارتقای سطح دانش همگانی جدید از نظر نحوه انتقال و سرایت بیماری و اعمال پروتکل های بهداشتی است.

به گفته زالی، اگر با کمک و همراهی مردم بتوانیم میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را افزایش دهیم به طور قطع وضعیت بیماری در تهران بهبود و تعداد بیماران کاهش می یابد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت به مردم توصیه کرد: همچنان توصیه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمعات را به شدت رعایت کنند.

زالی بیان داشت: هرچند روند تزریق واکسن کرونا در تهران افزایش یافته اما این موضوع نباید سبب ساده انگاری مردم شود و آنان توصیه های بهداشتی را رعایت نکنند.

وی ادامه داد: سویه دلتای کرونا با شدت بیشتری به دیگران انتقال می یابد و به همین دلیل باید توصیه های بهداشتی را همچنان به دقت رعایت کنیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت یادآورشد: براساس آخرین آمار در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در تهران ۵۲ درصد است که باید با همراهی و همگامی بیشتر مردم، اقناع افکار عمومی و ارتقای آموزش های همگانی افزایش یابد تا موفق به کنترل و مهار بیماری شویم.

قارچ سیاه و کمبود دارو؛ ۲ روی بازی مرگ

در همین حال محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با ایرنا درباره قارچ سیاه توضیح داد: «موکورمایکوزیس» یا همان قارچ سیاه یک عفونت قارچی جدی است که فرصت طلب بوده و در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نقص ایمنی بدن دارند، شایع است.

وی درباره چگونگی ورود این بیماری به بدن انسان یادآور می شود: قارچ سیاه در افراد مبتلا به کرونا که در بیمارستان به مدت طولانی بستری می شوند نیز دیده و این عفونت از طریق بینی، دهان و چشم وارد بدن می شود و خوردن غذای آلوده نیز در بروز قارچ سیاه نقش دارد.

دکتر گویا با اشاره به اینکه این عفونت از حدقه چشم به مغز سرایت کرده و می تواند ریه ها و دستگاه گوارش را نیز درگیر کند، خاطرنشان می کند: یکی از علایم حمله قارچی به رگ‌های خونی است که منجر به تشکیل لخته‌های خون و مرگ بافت اطراف آن به دلیل از دست دادن خون‌رسانی می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر بیماری مغز را درگیر کند، در این صورت علایم ممکن است شامل سردرد یک طرفه در پشت چشم، درد صورت، تب و گرفتگی بینی باشد که به ترشحات سیاه و سفید و سینوزیت حاد همراه با تورم چشم تبدیل می‌شود.

به گفته گویا، علایم بیماری قارچ سیاه ریوی نیز شامل تب، سرفه، درد قفسه سینه و تنگی نفس است و می تواند به صورت تاول یا زخم و ضایعات پوستی ظاهر و ناحیه آلوده سیاه شود.

این در حالی است که دکتر محمدرضا صالحی ‌متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) تهران هم با اشاره به شایع شدن قارچ سیاه در کشور، از بستری شدن ۱۰ بیمار مبتلا به این بیماری در بیمارستان امام خمینی (ره) پایتخت خبر داد.

وی درباره درمان این بیماری عفونی اظهار کرد: درمان اصلی عفونت بیماری قارچ سیاه، استفاده از داروی «آمفوتیریسین بی» است که در کشور کمبود جدی آن مشاهده می شود یا در مواردی اصلا موجود نیست تا آنجا که برای ۱۰ بیماری بستری شده در بیمارستان نتوانستیم تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه هموطنان و همراهان بیماران به شدت از این موضوع نگران و ناراحت هستند، خاطرنشان کرد: علیرغم تلاش های درمانی که برای این بیماران صورت می گیرد اما به دلیل اینکه «آمفوتیریسین بی» دارویی فوق العاده برای درمان این عفونت است اما مهیا نیست، احتمال از دست دادن بیماران مبتلا به این عفونت افزایش یافته است.

دکتر صالحی با تاکید بر اینکه در صورت درمان نشدن قارچ سیاه، بیمار بینایی خود را از دست می دهد، اظهار کرد: قارچ سیاه نخست در هندوستان شایع بود اما با انتشار ویروس کرونا، در جنوب شرق آسیا هم شایع شده است.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: در موج آخر کرونا به شدت با افزایش شیوع قارچ سیاه مواجه هستیم و در حال حاضر هم بیش از ۱۰ بیمار در بیمارستان امام خمینی (ره) با این بیماری درگیر هستند که درمان قطعی هم برای آنان انجام نمی شود.

“رمدسیویر” در دکان دلالان

در شرایطی که شمار بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در تهران رو به افزایش و تعداد بستری های بیمارستانی نیز افزایش یافته است، داروخانه‌ها و بیمارستان ها با صف‌های طولانی برای خرید داروهای بیماران کرونایی مواجه‌اند.

با اتراق پیک پنجم کرونا در پایتخت، وضعیت نابسامان خرید داروها، تشدید شده است و رمدسیویر به عنوان داروی موثر در درمان کرونا، جای خود را به داروهای دیگری همچون اکتمرا (نوع خارجی) و تمزیوا (نوع ایرانی) داده است.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که شلوغی جمعیت مقابل داروخانه‌های هلال احمر تهران، ۲۹ فروردین و ۱۳ آبان و همچنین جمعیت ناشی از صف‌های طولانی در بیمارستان فیروزگر تهران، برای خرید این داروها است.

مردم از شهرهای دیگر هم برای تهیه این داروها به تهران آمده‌اند و حالا سرگردان برای نجات جان بیمارشان، از یک داروخانه ای به داروخانه دیگر و از بیمارستانی به بیمارستان دیگر می‌روند.

حال در این وضعیت دلالان دارو در مقابل همین داروخانه‌ها و بیمارستان ها، رونقی به کاسبی‌شان داده‌اند؛ شماره تلفن این دلالان میان بیماران و خانواده‌هایشان دست به دست می‌شود و عده‌ای با وجود مشکلات مالی، تن به قیمت‌های چند ۱۰ میلیونی برای خرید داروی مورد نیاز بیمار کرونایی می‌دهند بلکه بتوانند جان بیمارشان را نجات دهند.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، در بازار سیاه برخی داروهای کرونایی ۸۰۰ تا یک میلیون تومانی، ۱۲ میلیون تومان به فروش می رسد و این در حالی است که انتظارهای چندین ساعته برای دریافت این داروها نیز با بی اعتمادی است و افراد اطمینانی برای دستیابی به دارویشان ندارند.

کارشناسان تاکید دارند که با توجه به بالابودن سرعت شیوع و گسترش ویروس دلتا، رعایت دستور العمل های بهداشتی همچنان بهترین راه برای مهار و مقابله با این بیماری و جلوگیری از گسترش آن در تهران و دیگر مناطق کشور است.

در کنار افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی، شتاب گیری فرایند واکسیناسیون نیز می تواند در جلوگیری از مواجه شدن با موج های دیگر بیماری کووید-۱۹ در کشور موثر و مفید باشد.

تزریق بیش از چهار میلیون دُز واکسن کرونا در تهران

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در پایتخت در گزارشی اعلام کرد که تا بعدازظهر دوشنبه هفته جاری میزان واکسیناسیون در تهران از چهار میلیون دُز عبور کرده است.

دکتر زالی اظهار داشت: از این تعداد حدود یک میلیون و ۷۵ هزار نفر دُز دوم واکسن را هم دریافت کرده اند.

وی بیان داشت: دوشنبه هفتمین روزی بود که تعداد واکسیناسیون روزانه در تهران بالای ۱۰۰ هزار دُز بوده است.

دکتر زالی ادامه داد: تا انتهای این هفته تمام گروه های مشاغل مندرج در گروه سوم از جمله فرهنگیان هم واکسن دریافت می کنند و تاکنون ۸۰ درصد این کار انجام شده است.

وی اظهار داشت: با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دست کم ۶ هزار دُز واکسن روزانه به ظرفیت تزریق واکسن کرونا در تهران اضافه می شود.

دکتر زالی از افزایش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در تهران خبر داد و گفت: در روزهای آینده شاهد افتتاح مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در تهران خواهیم بود که این کار بر اساس نقشه یابی از لحاظ جمعیت و سایر شاخص ها، انجام خواهد شد.

وی بیان داشت: با راه اندازی مراکز واکسیناسیون، هم شاهد افزایش ظرفیت تزریق و هم سرعت بخشیدن واکسینه کردن مردم، خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، آغاز واکسیناسیون عمومی در تهران با واکسینه کردن افراد بالای ۸۰ سال از هفتم اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و به تدریج به گروه های پایین تر سنی رسید و هم اینک ثبت نام افراد دارای ۵۵ سال سن به بالا برای دریافت واکسن آغاز شده است.

فوت ۷۰۹ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۰۹ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰۳ هزار و ۳۵۷ نفر رسید.

تا دیروز دوم شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰ هزار و ۶۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شد که پنج هزار و ۴۸۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کرونا در کشور به چهار میلیون و ۷۵۶ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.

تا کنون سه میلیون ۹۹۳ هزار و ۲۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و پنج هزار و ۴۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۷۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۳۴ دُز رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید