افزایش قاچاق عینک با تعرفه بالای گمرکی

    کد خبر :26124

با آغاز فصل بهار و تابستان یا به عبارت بهتر فصل گرما بازار برخی کالاها رونق می‌گیرد. عینک آفتابی هم جزو همین دسته از کالاهاست.

 کسب و کار نوشت :  هرچند که پزشکان استفاده از عینک آفتابی را در تمام فصول پیشنهاد می‌کنند، اما با آغاز فصل گرما مشتریان این کالا بیشتر می‌شوند. در این میان اما با رونق گرفتن بازار عینک، برخی سودجویان، دلالان و دستفروشان با عرضه عینک‌های قلابی و تقلبی سودهای بسیاری به جیب می‌زنند. مردم نیز که به دلیل کاهش قدرت خرید روی به استفاده از کالاهای ارزان‌قیمت آورده‌اند، غافل از اینکه چه مشکلاتی آنها را با استفاده از این عینک‌ها تهدید می‌کند، اقدام به خرید این دسته از کالاهای تقلبی می‌کنند. متاسفانه هنوز مردم از معایب استفاده از عینک‌های آفتابی تقلبی بی‌اطلاع هستند و بیشتر افرادی که عینک آفتابی بر چشم می‌گذارند، از نوع تقلبی و درواقع ارزان است، اما به دلیل اینکه هزینه زیادی کرده‌اند، خیال‌شان راحت است و راه ورود آسیب به چشم خود را هموار می‌سازند زیرا نه‌تنها نور آفتاب از شیشه‌های دودی این عینک‌ها به راحتی عبور می‌کند و بر چشم تاثیر می‌گذارد، بلکه سلامت افراد را نیز به خطر می‌اندازد.

درست است که تشخیص عینک اورجینال و چینی دشوار است، اما عینک‌های پشت ویترین عینک‌فروش‌ها چینی هم که باشند، حداقل کیفیت را دارا هستند. عینک‌های چینی دیگری هم در بازار یافت می‌شود، عینک‌هایی با کیفیت بسیار پایین که معمولا فقط و فقط جنبه تزئینی دارند، این فریم‌ها که عمدتا آفتابی هستند، حتی از طریق واردکنندگان عینک هم وارد ایران نمی‌شوند و پروسه‌ای کاملا جداگانه نسبت به عینک‌های پشت ویترین مغازه‌ها دارند. عمدتا در شهرهای مرزی به صورت کیلویی خریداری می‌شوند و از بی‌کیفیت‌ترین‌های چینی هستند.

دستفروشان عینک مشکل واحدهای مجاز فروش عینک شده‌اند

دانا امان‌پور، فروشنده عینک

در تهران تقریبا در تمام نقاط شهر فروشگاه‌های مجاز عرضه عینک آفتابی و طبی وجود دارد. بورس‌های اصلی خریدوفـروش غیرقانونی این کالا نیز در بسیاری مناطق وجود دارند که غالبا انواع عینک‌های آفتابی و حتی طبی غیراستاندارد در این مراکز توسط دستفروشان عرضه می‌شود. این مشکل حال حاضر فروشندگان مجاز عینک است. برخورد با دستفروشان و بساطی‌های کنار خیابان که اقدام به عرضه عینک‌های غیراستاندارد می‌کنند، کار راحتی نیست، چراکه این افراد به‌طور ثابت در یک مکان استقرار ندارند و دائم محل عرضه‌وفروش عینک‌های خود را تغییر می‌دهند و همین امر امکان شناسایی و برخورد با این افراد را سخت و مشکل کرده است.

درجه اهمیت عینک آفتابی بیش از عینک طبی است. بنابراین مردم باید از واحدهای مجاز عینک‌های استاندارد خریداری کنند. این در حالیست که عینک‌هایی با مارک‌ها و برندهای معروف و با قیمت بسیار نازل توسط دستفروشان عرضه می‌شود که قطعا اصل نبوده و آسیب‌های بسیاری به چشم می‌رساند.

متاسفانه نوع تقلبی این مارک‌ها به وفور در بازار یافت می‌شوند که معمولا با نصف و گاه یک سوم قیمت نوع اصلی آن به فروش می‌رسند. عینک‌هایی با مارک تقلبی نیز عمدتا ساخت کشور چین هستند. عینک‌ها در انواع و اقسام مختلفی چون آینه‌ای، کمربندی، سایه‌روشن، فتوکرومیک، تراش داده‌شده و صیقلی، ضدضربه، پلاریزه، بلوک‌کننده نور آبی و مادون قرمز و… تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام نیز خریداران خاص خود را دارند. این در حالیست که استفاده نکردن از عینک‌های آفتابی در مقایسه با استفاده از عینک‌های غیراستاندارد صدمه و آسیب کمتری به چشم وارد می‌کند. بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود که برای خرید عینک آفتابی به واحدهایی مراجعه کنند کـه مجوز فعالیت را از اتحادیه اخذ کرده‌اند.

جولان دلالان و سازندگان عینک‌های تقلبی در بازار

سهراب رضایی، فعال بازار عینک

عدسی مناسب برای عینک آفتابی، عدسی ای است که قابلیت جذب نورهای مضر آفتاب را داشته باشد و اجازه ندهد این نورها وارد چشم شوند. این در حالیست که درصد قابل توجهی از عینک‌های آفتابی موجود در بازار این قابلیت را ندارند و دلالان و سازندگان عینک‌های تقلبی با استفاده از ناآگاهی مصرف‌کنندگان، انبوه عینک‌های نامرغوب و بدون کیفیت را در اشکال متفاوت و مـشتـری پسنـد با برچسب‌های قلابی 400 UV از مبادی غیرقانونی به صورت قاچاق وارد کشورمان کرده و از این راه سودهای کلانی نصیب خود می‌کنند. عدسی عینک‌های تقلبی معمولا از جنس پلی کربنات است که از پلیمر نامرغوب تهیه می‌شوند. این نوع عینک‌ها در شرایط نگهداری و حمل و نقل نامناسب دچار اشکالاتی می‌شوند چرا که حمل و نقل غیراصولی و فله‌ای این عینک‌ها موجب ایجاد خش و شیارهایی در سـطح عدسی می‌شود که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. وجود این شیارها منجر به انکسار نور در سطح عدسی و در نتیجه موجب صدمه دیدن چشم می‌شود. از سوی دیگر، پلیمرهای نامرغوب مقاومت کمتری در شرایط مختلف جوی – سرما، گرما، رطوبت و خشکی – دارند و دچار مشکل می‌شوند. در رابطه با چگونگی تشخیص عینک آفتابی اصل از نوع تقلبی آن ضرورت دارد گفته شود که بهترین راه تشخیص عینک آفتابی استاندارد، دقت به رنگ عینک است، چرا که به طور عادی، رنگ عینک‌های آفتابی استاندارد تیره‌تر از انواع دیگر آن است. اگر عینک آفتابی غیراستاندارد را روی شیشه عینک فرومتیک قرار دهیم و به مدت یک تا دو دقیقه آن را در معرض تابش نور خورشید بگذاریم، شیشه عینک فرومتیک تغییر رنگ می‌دهد که این نشانه غیراستاندارد بودن عینک آفتابی است. همچنین برای آزمایش عینک‌ها روش‌های ساده‌تری نیز وجود دارد، برای نمونه امواج کنترل‌ها و ریموت‌ها از عینک‌های استاندارد عبور نمی‌کند، بنابراین چنانچه کنترل تلویزیون یا ضبط صوت را پشت شیشه یا طلق آنها بگیریم، کنترل نباید روی دستگاه موردنظر تاثیر بگذارد.

عینک‌های 30 هزار تومانی استاندارد نیستند

حمید ثابت‌قدم، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک

چشم مهم‌ترین و حساس‌ترین عضو بدن و به تعبیری پادشاه بدن است، ولی کمتر کسی به این عضو حساس که فوق‌العاده آسیب‌پذیر است، اهمیت می‌دهد. هم‌اینک خیلی از مردم هستند که از عیوب انکساری رنج می‌برند. فقط 25 درصد از مردم از عینک‌های آفتابی استفاده می‌کنند و این در حالیست که استفاده از عینک آفتابی برای بچه دوساله تا افراد سالمند ضروری است.

در اروپا که روزهای آفتابی کم است و شدت زیادی هم ندارد، همه مردم عینک‌های ضدآفتاب به چشم می‌زنند و عنوان می‌کنند که عینک را مانند پوشاک می‌پوشیم، ولی در کشور ما جزو اقلام لوکس و تزئینی محسوب می‌شود. با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی ایران وضعیت UV و آلودگی هوا ضروری است که تمام افراد حتی کودکان دو ساله از عینک آفتابی مناسب برای تامین سلامت چشمان خود بهره بگیرند.

در این میان برای خرید یک عینک استاندارد حداقل قیمت بالغ بر ۱۰۰ هزار تومان برای عینک‌های چینی و حدود ۶۰۰ هزار تومان به بالا برای عینک‌های برندهای مختلف دنیا باید هزینه شود. متاسفانه اکنون نوعی رکود در تمام صنف‌ها وجود دارد که این رکود در صنف ما نیز مشاهده می‌شود و مردم در بسیاری موارد ترجیح می‌دهند به جای خرید عینک‌های استاندارد و مناسب از فروشندگان کنار خیابان‌ها خرید کنند، در حالی که عینک‌هایی که در کنار خیابان و با حدود ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسند، به هیچ عنوان استاندارد نبوده و مشکلات متعددی برای بینایی فرد ایجاد می‌کنند، چرا که زمانی که چشم در مقابل آفتاب قرار می‌گیرد، مردمک چشم به‌طور ناخودآگاه جمع می‌شود، اما زمانی که عینک روی چشم قرار می‌گیرد، اگر عدسی آن استاندارد نباشد، مردمک چشم باز شده و این مساله موجب آسیب رسیدن به چشم که سلطان بدن محسوب می‌شود، خواهد شد.

در بازار عینک آفتابی نیز مانند بازار سایر کالاها ممکن است اجناس قاچاق یا تقلبی وجود داشته باشد که شاید حجم این نمونه‌ها به ۳۰ درصد کالاهای موجود در بازار برسد، اما به هر صورت اگر خریداران از واحدهای دارای پروانه کسب خرید خود را انجام داده و فاکتور رسمی داشته باشند، اتحادیه ما آمادگی رسیدگی به تمام مشکلات را داشته و بازرس‌ها در مدتی کوتاه موضوع را بررسی می‌کنند و در صورتی که عینک مربوطه غیراستاندارد یا تقلبی باشد، حتما پیگیری‌های لازم صورت خواهد گرفت.

ضرورت دارد اشاره شود که تعرفه بالای واردات قانونی عینک مشکل‌ساز شده است. این موضوع موجب می‌شود در موارد متعدد افراد به سمت واردات قاچاق بروند. لازم به ذکر است که مذاکراتی برای اصلاح تعرفه گمرکی صورت گرفته و طی این مذاکرات با وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با کالای قاچاق تفاهمنامه‌هایی به امضا رسانده‌ایم و بر همین اساس بازرس‌های ما به‌طور دوره‌ای واحدهای مختلف را بررسی کرده و در صورت کشف نمونه قاچاق آن را ضبط خواهند کرد و امور قانونی انجام می‌شود.

به عبارت بهتر، زمانی که تولید نداریم باید وارد کنیم، اما گمرک با بالا بردن تعرفه‌ها و ارزش‌ها واردکننده را مجبور می‌کند تا کالای خود را به صورت قاچاق وارد کند و این قبیل مسائل هستند که در مجموع شرایط را برای فعالان این صنف سخت‌تر می‌کند. در شرایطی که ایران عینک تولید نمی‌کند و توان تامین نیازهای مردم را با نیروی داخل نداریم، باید شرایط واردات را در این حوزه تسهیل کنیم و ارزش‌گذاری کالا‌ها کارشناسی باشد و به گونه‌ای این اقدام صورت گیرد که به قشر مصرف‌کننده نهایی فشار وارد نشود. مصرف‌کننده نهایی ما مردم هستند و در حقیقت به آنها ظلم می‌شود.

همچنین یکی از مشکلات اصلی ما این است که کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها نیز اقدام به فروش عینک می‌کنند و این موضوع کمی شرایط کسب‌وکار ما را تحت‌تاثیر قرار داده است. این افراد جواز کسب ندارند، اما در این مراکز درمانی غرفه‌ای زده‌اند و به فروش عینک می‌پردازند و اتحادیه نمی‌تواند با این اشخاص برخورد کند، چراکه ادعا می‌کنند زیرنظر وزارت بهداشت هستند و حتی بازرسان اتحادیه هم نمی‌توانند بر فعالیت این گروه نظارت داشته باشند. این موضوع شرایط را برای ما سخت‌تر کرده است و ما نمی‌توانیم کیفیت و قیمت اقلام را بررسی و کنترل کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید