افزایش سرسام آور قیمت دارو در بازار؛ برخی اقلام دارویی بیش از 4 برابر افزایش یافت

    کد خبر :902491

 گمانه های ضد و نقیض و بعضاً نسنجیده پیرامون حذف و یا عدم حذف ارز ترجیحی دارو که در ماه های گذشته سوی برخی مسئولان مطرح می شد، اثر منفی خود را بر روی قیمت دارو گذاشته است و شرایط در این زمینه نگران کننده است.

بازتاب- با اینکه در روز و هفته های گذشته برخی مدیران و مقامات اجرایی با قاطعیت فراوان از ثبات قیمت دارو در بازار و بی منطق بودن افزایش قیمت ها خبر داده اند، اما بررسی ها نشان می دهد که قیمت دارو روز به روز در حال افزایش است و از قرار معلوم کنترل آن از دست متولیان امر خارج شده است.

در همین رابطه مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت به تازگی گفته است: بر اساس نظر وزیر بهداشت، نباید قیمت دارو افزایش پیدا کند و مردم می‌توانند شکایت‌های خود از افزایش قیمت دارو را به داخلی ۳ سامانه ۱۹۰ اعلام کنند.

 وی ادامه داد: علاوه بر سامانه ۱۹۰، مردم می‌توانند شکایت‌های خود از افزایش قیمت دارو به ویژه در دو سه ماه گذشته با اسم دارو، داروخانه و نسخه خود به پیام رسان واتساپ به شماره ۰۹۹۰۱۹۰۲۰۲۹ و یا ایمیل samane190@behdasht.gov.ir ارسال کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

همچنین حسینعلی شهریاری- رئیس کمیسیون بهداشت نیز مدتی پیش از هرگونه افزایش قیمت در حوزه دارو نسبت به شهریور ماه سال گذشته انتقاد کرد و تأکید داشت که قیمت های حال حاضر دارو باید همان قیمت های شهریور ماه سال 1400 باشد.

علی رغم این تأکیدات اما رویه های موجود در بازار چنین موضوعی را تأیید نمی کند و به همین خاطر فضای مجازی نیز مملوء از انتقاد و اعتراضاتی شده است که پیرامون افزایش قیمت ها مطرح می شود.

در همین رابطه بررسی های بیشتر نشان می دهد که برخی اقلام دارویی نسبت به دو الی سه ماه گذشته بعضاً بیش از 4  برابر افزایش قیمت داشته اند.

به طور مثال اسپری سروتاید که برای بیماران مبتلا به آسم مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از داروهای مهم و مورد نیاز ایشان است نسبت به زمستان سال قبل بیش از 4 برابر افزایش قیمت داشته و از قیمت 98 هزار و 800 تومان به قیمت 459هزار و 600 تومان رسیده است.

کاربری در توئیتر ضمن اشاره به این افزایش قیمت ها نوشت: از قیمت دارو رو خبر داری؟! تقریبا سه برابر شده! می‌دونی چرا؟ چون سه دوز واکسن رایگان زدن حالا باید پولشو از یه جایی جبران کنن…

کاربر دیگری نیز در توئیتی انتقادی نوشت: دولتی که قیمت دارو رو 4 برابر میکنه مردمیه؟

کاربر دیگری نیز نوشته است: با این قیمت جدید دارو بعد حذف ارز دولتی، 50 تومن پول ویزیت میدی ولی 500 تومن باید دارو بخری. آخرش هم فحششو به دکترا میدی و فقط ازون 50 تومنی که دادی زورت میاد نه از پول دارو. پذیرش پزشکی رو زیاد کنین تا قیمت دارو بیاد پایین

یکی دیگر از کاربران توئیتر هم در این باره نوشته است: ارز دارو رو آزاد می‌کنند، قیمت داروها چند برابر می‌شه بخاطر پوشش ضعیف بیمه، هزینه بیشتری از جیب خود مردم بابت خدمات درمانی پرداخت می‌شه بعد وزیر «رفاه» (و نه بهداشت!) افزایش تعرفه خدمات پزشکی رو ۱۰ درصد اعلام می‌کنه و می‌گه افزایش بیشتر از این در تعرفه‌ها،‌ باعث گسترش فقر می‌شه!

همچنین کاربر دیگری نیز نوشت: معنای بالابردن قیمت دارو در کشوری که بیش از 60 درصدمردم درزیر خط فقر زندگی می کنند چیست؟ آیا افزایش هولناک قیمت دارو در مافیای حکومتی ، قتل شهروندان نیست ؟

موضوع افزایش قیمت بسیاری از داروها جدا از اینکه بر خلاف رأی و نظر مسئولان در بازار اتفاق افتاده است، همچنین به واسطه عدن پوشش بیمه سبب شده تا فشار مضاعفی از این محل بر مردم به ویژه خانواده های دارای بیمار وارد شود.

به نظر می رسد وضعیت کنونی بازار دارو متأثر از تصمیم های ضد و نقیض مدیران اجرایی در مورد حذف ارز ترجیحی دارو است که البته به هنوز اجرایی نشده ولی از آنجا که ساز و کار دقیق، مشخص و تضمین شده ای برای عملیاتی کردن آن وجود ندارد چنین شوک هایی را به بازار وارد کرده است.

جدا از چرایی و دلایل این مشکل، آنچه که مشخص است اینکه کنترل قیمت ها در بازار دارو از دست مسئولان خارج شده و در این میان برخی داروخانه ها و شرکت های دارویی نیز در حال سوء استفاده هستند.

با این تفاسیر به نظر شایسته است تا در این باره اقدام های عاجلی در دستور کار قرار بگیرد. به ویژه به این دلیل که دارو یکی از ملزومات زندگی بیماران و خانواده های دارای بیمار است و می تواند در ادامه کشور و دولت را با چالش هایی رو به رو کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید