صدور اعلان قرمز برای ترامپ از سوی دستگاه قضایی ایران

    کد خبر :774926

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور شهید سلیمانی و فخری زاده گفت: در پرونده تروریستی شهید سلیمانی و همراهان تحقیقات پرونده روند خوبی را طی کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه: عوامل موثر در حادثه شهادت سردار سلیمانی شناسایی و برای ۴۸ نفر از مقامات مختلف از جمله رئیس جمهور آمریکا اعلان قرمز صادر شده است.

آقای اسماعیلی گفت: این پرونده در دادسرا در شرف تکمیل است و به زودی کیفرخواست این افرادی که در جنایت نقش داشتند؛ صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وی افزود: شعبه ویژه دادگاه به محض صدور کیفرخواست به این موضوع رسیدگی می‌کند و در ارتباط با شهید فخری زاده بررسی‌هایی انجام شده و مستنداتی به دست آمده است.

قوه قضائیه در تعقیب و مجازات عاملان جنایت تروریستی شهید سلیمانی جدی است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: جمهوری اسلامی ایران در تعقیب و مجازات عاملان و آمران جنایت که منجر به شهادت شهید سلیمانی و همراهانش شد، کاملا جدی در میدان است.

آقای اسماعیلی در سی و هفتمین نشست خبری گفت: از روز‌های آغازین این حادثه در دادسرای ویژه امور بین الملل پرونده‌ای تشکیل شد و تحقیقات جامع و مفصلی در این خصوص با فرآیند عملیات منتهی به شهادت انجام شد.

وی گفت: در این خصوص نیابت‌هایی به کشور‌های مختلف همسایه که می‌تواند در تحقیقات کمک کند داده شد که در واقع به ۶ کشور نیابت قضایی ارسال شد که برخی پاسخ مناسبی دادند و اسناد خوبی به دست ما رسیده است.

اسماعیلی افزود: یکایک عاملان این جنایت شناسایی شدند که ۴۸ نفر از مقامات و عاملان مختلف جنایت که در فرآیند این حادثه دخیل بودند از جمله رئیس جمهور آمریکا که عامل و آمر اصلی این جنایت بود و فرماندهان پنتاگون و نیرو‌های عمل کننده شناسایی شدند و برای این ۴۸ نفر اعلان قرمز صادر شده است و از طریق اینترپل پیگیر آن‌ها هستیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تحقیقات پرونده روند خوبی را طی کرده است و سپاه قدس و وزارت امور خارجه و دبیرخانه شورای امنیت ملی همکاری خوبی در این خصوص داشتند، بنابراین پرونده در دادسرا در شرف تکمیل است و بزودی کیفرخواست این افراد صادر خواهد شد و به دادگاه ابلاغ شده است که هم از بعد کیفری و هم حقوقی به آن رسیدگی می‌کنیم و به محض صدور کیفرخواست به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

وی گفت: علاوه بر آن بین ما و دولت عراق و مقامات قضایی دو کشور تعاملات خوبی انجام شده است. وی افزود: جمهوری اسلامی در تعقیب و مجازات عاملان و آمران این جنایت کاملا جدی است.

شهروندانی که از اقدامات امریکا متضرر شده اند در دادگاه‌های جمهوری اسلامی طرح دعوا کنند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به دنبال جنایت آمریکا طی سال‌های گذشته علیه مردم ایران در منطقه شنیده شده تعدادی از هموطنان آسیب دیده اقدام به طرح شکایت کردند آیا این موضوع صحت دارد و این شکایت به کجا رسیده است، گفت: متاسفانه جنایت پیشگی جزو ذات دولتمردان آمریکا در دوره‌های مختلف بوده و در کشور‌های مختلف به ویژه در منطقه خاورمیانه و در کشور‌های اسلامی از جمله در کشور عزیزمان ایران، جنایات متعددی را در طول تاریخ جنایت پیشگان آمریکا انجام دادند.

وی ادامه داد: به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، شهروندانی که از اقدامات جنایتکارانه آمریکا متضرر شده اند می‌توانند در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و در دادگستری تهران طرح دعوی کنند و به این موضوع رسیدگی شود که تاکنون در این مورد پرونده‌های متعددی تشکیل و آراء زیادی صادر شده است.

اسماعیلی تاکید کرد: گزارش برخی از این آراء در سنوات قبل ارائه شده است؛ در ماه‌های اخیر در دو پرونده، متعاقب دادخواست شهروندان آسیب دیده از جنایات آمریکا، رسیدگی و رای صادر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: یک پرونده مربوط به تعدادی از خانواده شهدای حادثه تروریستی چابهار بوده که علیه دولت آمریکا طرح دعوی و مطالبه خسارت کردند که این پرونده در دادگاه رسیدگی شده است و برابر حکم صادره از ناحیه شعبه ویژه دادگاه دولت آمریکا به پرداخت یک میلیارد دلار خسارت و غرامت در حق این خانواده‌های آسیب دیده محکوم شده است.

اسماعیلی گفت: در پرونده دیگری هم ۱۴ نفر از آسیب دیدگان از اقدامات جنایتکارانه آمریکا در تهران مطالبه خسارت از دولت آمریکا کردند که در این پرونده هم جمعا در یک دادنامه ۲۶ هزار میلیارد تومان مبلغی است که دادگاه رای به محکومیت دولت آمریکا در حق آسیب دیدگان از جنایت‌های آمریکا، صادر کرده است.

وی ادامه داد: مدعیان زیادی هنوز داریم که یکی بعد از دیگری طرح دعوی می‌کنند و هر کدام از آسیب دیدگان از جنایت آمریکا که از اتباع کشور ما باشند و در دادگاه طرح دعوی کنند، برابر ضوابط و مقررات و صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران رسیدگی خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید