اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به اخراج اجباری از خوابگاه متاهلی+ توضیحات معاون دانشجویی دانشگاه

    کد خبر :767487

دیروز یک شنبه برابر با 16 آذر و مصادف با روز دانشجو، جمعی از دانشجویان خوابگاه های متاهلین دانشگاه تهران با اجتماع در برابر ساختمان ریاست دانشگاه نسبت به آنچه که اخراج اجباری خود از خوابگاه های متأهلین عنوان می کنند، اعتراض کردند.

به گزارش «بازتاب»، در اعتراض امروز دانشجویان ساکن خوابگاه های متأهلین دانشگاه تهران که دانشجویان به همراه همسر و فرزند خود در آن شرکت کرده بودند، آنها نسبت به برخی سخت گیری ها که از سوی ریاست دانشگاه و معاونت دانشجویی دانشگاه اعمال شده است، شاکی بودند و تلاش داشتند تا این اعتراض و شکایت را به صورت حضوری به سمع و نظر رئیس دانشگاه برسانند.

جزئیات این تجمع و چرایی وقوع آن حکایت از آن دارد که اخیراً هیأت امنای دانشگاه تهران با اعمال جریمه های سنگین و فراتر از تصور و انتظار ساکنین خوابگاه های متأهلین بنا دارد آنها را مجبور به تخلیه خوابگاه های متأهلی کند؛ اتفاقی که از قرار معلوم برای هر دانشجوی ساکن آن هم به صورت مازاد بر سنوات قانونی تا 4 میلیون تومان جریمه به ازای هر ماه در پی خواهد داشت.

دانشجویان معترض در این تجمع تأکید کردند که این جریمه های نجومی و سنگین فراتر از توان آنهاست و مضاف بر آن در قراردادی که با اداره کل خوابگاه ها در رابطه با سکونت تنظیم کرده اند، نیز به چنین موضوعی اشاره نشده بوده است.

دانشجویان معترض انتظار دارند، ریاست دانشگاه و دیگر مسئولان امر در تصمیم خود تجدید نظر کنند و ایام بحرانی کرونا را به سنوات مجاز آنها بیافزایند. آنها همچنین اشاره می کنند که در توان بسیاری از آنها نه تنها پرداخت جریمه های سنگین و چند میلیونی دانشگاه آنهم جدا از جریمه های اعمالی از سوی صندوق رفاه نیست، بلکه اساساً در این ایام کرونا توان تخلیه خوابگاه و اجاره خانه را ندارند.

توضیحات معاون دانشگاه تهران در مورد چرایی برگزاری تجمع دانشجویان متأهل

دکتر سعید حبیبا، معاون دانشجویی و رئیس سازمان دانشجویان دانشگاه تهران در رابطه با چرایی این تجمع و اقداماتی که دانشگاه در خصوص ساکنین خوابگاه های متأهلین در دستور کار دارد، ضمن گرامیداشت روز دانشجو و تبریک این روز به جامعه دانشگاهی کشور به خبرنگار ما گفت: دانشجویان متأهل ساکن در خوابگاه ها مطابق مقررات ، قراردادهایی را امضاء کرده اند که به طور طبیعی پس از اتمام قرارداد می بایست، واحد در اختیار دانشجوی عزیز دیگری قرار بگیرد. اما مبلغ جریمه تعیین شده 300 هزار تومان در ماه با توجه به تغییرات قیمتی و نرخ تورم سالیان گذشته، نقش بازدارندگی خود را از دست داده است و متاسفانه بسیاری از دانشجویان علی رغم دانش آموختگی و یا پایان سنوات، استمرار سکونت را بر تخلیه واحدها به لحاظ قیمت های سطح شهر ترجیح می دهند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران در ادامه افزود: بر همین اساس سال گذشته هیأت امنای دانشگاه مصوبه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن برای دانشجویان و دانش آموختگانی که مازاد بر سنوات قانونی در خوابگاه ساکن هستند، هزینه سکونت معادل با قیمت کارشناس رسمی دادگستری محل محاسبه و لحاظ شود.

این بدان معناست که دانشجویی که مازاد بر سنوات قانونی دانشگاه می خواهد از امتیاز خوابگاه استفاده کند، باید هزینه اجاره واحد مسکونی را معادل محل سکونت پرداخت کند. یعنی دانشجویانی که در خوابگاه متأهلین سعادت آباد دانشگاه ساکن هستند به جای ماهانه 300 هزار تومان جریمه باید هنگام تسویه حساب معادل قیمت واقعی اجاره خانه در سعادت آباد تهران را پرداخت کنند.

دکتر حبیبا در ادامه توضیحات خود و در مورد چرایی این سختگیری اضافه کرد: ما اکنون تعدادی دانش آموخته در خوابگاه های متأهلین داریم که کارمند رسمی دولت هستند ولی از تخلیه واحدها سرباز می زنند، این افراد از سویی باعث می شوند امکان تفاوت قائل شدن میان دانشجویان مستحق ارفاق و تخفیف و دیگران سخت شود و از سویی نیز ما دانشجویان شاغل به تحصیل فراوانی داریم که نیازمند خوابگاه هستند ولی به دلیل عدم تخلیه واحدها از سوی قدیمی ترها امکان ارائه واحد جدید به آنها را نداریم.

معاون دانشجویی دانشگاه در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما که از وی پرسید، دانشجویان مدعی هستند واحد خالی زیادی در مجتمع های متأهلین است که بهانه واگذاری واحد به دانشجویان جدید را نقض می کند، افزود: این موضوع درستی نیست. واحدهای خالی اگر هم باشد واحدهایی هستند که به دلیل تخریب و تأسیسات نیاز به تعمیرات اساسی دارند و ما نمی توانیم به دانشجویان جدید متقاضی بگوییم بروند در واحدهایی که در سال های گذشته تخریب شده و هنوز فرصت مرمت و بازسازی آن را پیدا نکرده ایم ساکن شوند. لذا ما ناچاریم پس از تخلیه واحد توسط ساکنین اقدام به بازسازی و بهسازی واحد تخلیه شده بکنیم که این مسئله دلیل خالی بودن برخی واحدهاست.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود و در پاسخ به این سئوال که در شرایط کرونایی و بحران اقتصادی دانشگاه ناگزیر است با دانشجویان و دانش آموختگان همراهی کند و از سخت گیری خارج از توان آنها صرف نظر کند، نیز گفت: دقیقاً ما بر همین اساس با دانشجویان و دانش آموختگان پیش رفته ایم. مصوبه ای که خدمت شما عرض شد در سال 1398 به تصویب رسیده و در سایت رسمی دانشگاه منتشر شد، اما هنوز آن را اجرایی نکرده ایم.

در حال حاضر نیز به افرادی که زمان قرار داد آنها به پایان رسیده است، ابلاغ کرده ایم که تا 15 دی ماه می توانند با جریمه های سابق در خوابگاه های متأهلین ساکن باشند ولی از 15 دی به بعد جریمه ها بر اساس مصوبه جدید هیأت امنا انجام خواهد شد. به این اضافه کنید که به طور مثال یکی از ساکنین تیرماه سال جاری نزد بنده آمد و به بنده قول داد که اگر دوماه دیگر اجازه سکونت بدهم، خوابگاه را تخلیه خواهد کرد ولی وی همچنان در خوابگاه ساکن است.

معاون دانشجویی دانشگاه در پایان و در پاسخ به این سئوال که دانشجویان و دانش آموختگان ساکن می توانند مستند به قرارداد سابق خود (جریمه ماهانه 300 هزار تومان) به دیوان عدالت اداری شاکی شوند یا خیر؟ گفت: اولا قرارداد اسکان دانشجویان به پایان رسیده است و ثانیا این مصوبه در مورد ساکنین فعلی و گذشته صادق است، چرا که مصوبه هیأت امناست و مسیرهای قانونی رسمی را طی کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید