اظهارنظر بایدن درباره ترور دانشمند هسته‌ای ایران

    کد خبر :766734

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که دولت بعدی آمریکا برای پاسخگویی به فعالیت هسته‌ای ایران به روابط بهتر با متحدان سنتی خود در اروپا و اقیانوس آرام احتیاج دارد.

او در مصاحبه با شبکه سی ان ان مدعی شد: سیاست خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران فقط ایران را به سلاح هسته‌ای نزدیک کرد.

بایدن همچنین یک هفته پس از ترور شهید محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران در نخستین اظهارنظر بار دیگر تمایل خود را برای پیوستن به توافق هسته‌ای ایران در صورت پایبندی تهران تأیید کرد. اما خاطرنشان کرد که او قصد ندارد به تهران اجازه دهد به توانایی هسته‌ای برسد.

بایدن بدون محکوم کردن این اقدام ناجوانمردانه تنها به این گفته اکتفا کرد که سخت است که بگوید این ترور چه میزان تعاملات او با تهران را پیچیده خواهد کرد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا این هفته گفته بود که اسرائیل در پشت ترور این دانشمند قرار دارد، کسی که مدت‌ها هدف این رژیم بوده است.

بایدن، ترامپ را به دور شدن از اروپا و در آغوش گرفتن خودکامه گی متهم کرد که اکنون سیاست ایران را پیچیده‌تر می‌کند.

رئیس جمهور منتخب آمریکا در این خصوص مدعی شد: نکته اساسی این است که ما نمی توانیم اجازه دهیم ایران به سلاح هسته ای دست یابد. ترامپ از این توافق بیرون آمده است تا چیزی سخت تر بدست آورد ولی آنها چه كرده اند؟ آنها [دولت ترامپ] توانایی ایران را برای داشتن قدرت هسته ای افزایش داده اند. آنها به توانایی داشتن مواد کافی برای سلاح هسته ای نزدیك تر می شوند و مسائل موشکی نیز وجود دارد.

بایدن افزود: همه این ها، به نظر من بسیار دشوار خواهد بود. اما من یک چیز را می دانم؛ ما نمی توانیم این کار را به تنهایی انجام دهیم و به همین دلیل است که ما باید بخشی از یک گروه بزرگتر باشیم ، نه تنها با ایران بلکه با روسیه ، چین و اروپا تا با طیف وسیعی از مسائل دیگر روبرو شویم.

رئیس جمهور منتخب آمریکا پیشتر در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته بود که اگر ایران شروع به پیروی کامل از توافق هسته‌ای کند، آمریکا به این توافق باز می‌گردد.

ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از برجام خارج شد و این باعث شد ایران تعهدات خود را در این توافق کاهش دهد.

اظهارات بایدن تنها چند روز پس از اعلام ایران برای تسریع روند برنامه هسته‌ای خود صورت گرفته است.

او در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد که برخی از جمهوری خواهان کنگره با او تماس گرفتند تا پیروزی او در انتخابات را تبریک بگویند حتی اگر پیروزی‌اش را علناً تصدیق نکردند.

بایدن همچنین تأکید کرد که حتی اگر در بهترین حالت برای او، جمهوری خواهان و دموکرات‌های سنای آمریکا ۵۰-۵۰ باشند، او فکر می‌کند که جای گفت‌وگو در مورد موضوعات عمده مانند بهبود اقتصاد و امنیت ملی وجود دارد.

رئیس جمهور منتخب در بخش دیگری از این مصاحبه بر لزوم ایجاد هنجار‌های بین المللی که چین باید دنبال کند، تأکید کرد.

او گفت که لازم است پکن «طبق قوانین بازی کند» و سرقت از مالکیت معنوی را که متعلق به شرکت‌های مستقر در کشور‌های دیگر است، متوقف کند.

این اظهارات پس از آن اعلام می‌شود که جان راتکلیف، ارشدترین مقام اطلاعاتی آمریکا اظهار داشت که چین بزرگترین تهدید از زمان جنگ جهانی دوم را نه تنها برای آمریکا بلکه برای دموکراسی و آزادی در سراسر جهان اعمال می‌کند.

بایدن در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دونالد ترامپ در حال بررسی عفو برای فرزندان خود، وکیل خود رودی جولیانی و خودش است، گفت که او هرگز چنین رویکردی را برای بخشش نخواهد داشت.

کامالا هریس، معاون بایدن که در این مصاحبه حضور داشت، گفت که وزارت دادگستریِ دولت بعدی تحت تأثیر سیاست نخواهد بود.

رئیس جمهور منتخب آمریکا در ادامه این مصاحبه گفت که مصمم است که متنوع‌ترین کابینه در تاریخ این کشور را داشته باشد. هفته گذشته مشخص شد که تیم ارشد ارتباطات او برای اولین بار فقط توسط اعضای زن تشکیل می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بایدن در انتهای اظهارات خود اعلام کرد زمانی آماده دریافت واکسن کووید-۱۹ است که آنتونی فائوچی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی و واگیر آمریکا بی خطر بودن واکسن را تایید کند. او از مردم آمریکا خواست پس از مراسم تحلیف به مدت ۱۰۰ روز از پوشش صورت استفاده کنند تا گسترش ویروس کرونا را محدود کنند. او ادعا کرد که ۱۰۰ روز استفاده از ماسک باعث کاهش قابل توجه تعداد مبتلایان روزانه می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید