اظهارات عجیب دبیر انجمن قطعه سازان؛ تحریم ها لغو شود، قطعه سازان ورشکست می شوند!

    کد خبر :853327

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی اخیراً در گفتگو با «نود اقتصادی» با ابراز نگرانی از احتمال لغو مجدد تحریم ها، تأکید کرد که در صورت بر وز این اتفاق به احتمال زیاد شاهد ورشکست شدن قطعه سازان در کشور خواهیم بود؛ اظهاراتی که البته با واکنش های قابل تأملی در شبکه های مجازی رو به رو شد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- در شرایطی که جمع کثیری از شهروندان ایرانی به واسطه تحریم های ظالمانه با مشکلات شدیدی به ویژه در حوزه معیشت رو به رو شده اند و چشم امید به گشایش ها در این حوزه دارند، از آنسو هستند هموطنانی که اتفاقاً بازارشان در این شرایط سکه است و نگران رفع تحریم ها هستند.

هموطنانی مثل گروه های قطعه ساز خودرو در کشور که اخیراً دبیر انجمن مربوطه آنها در گفت و گو با یکی از رسانه ها صراحتاً مراتب نگرانی خود و هم صنفی هایش را از لغو تحریم ها بیان کرد.

آرش محبی نژاد در این گفت و گو به نود اقتصادی گفت: اگر این نهضت ساخت داخل ادامه پیدا کند و با احیای برجام دلارهای انباشته شده پشت سد تحریم بیاید، هر چه ساخت داخل کردیم با خودش ببرد. مثلاً قطعات ساخت خارج به وفور وارد شود، با این نظام تعرفه واردات خودرو بین 5 تا 15 درصد هیچ قطعه سازی دیگر نمی تواند دوام بیاورد.

وی در مورد چرایی این اتفاق نیز گفت: تعرفه واردات یک کالای وارداتی از سه مولفه نرخ تورم، نرخ واقعی ارز و نرخ بهره های بانکی محاسبه می شود. با این محاسبات کف تعرفه واردات خودر برای جلوگیری از ضربه پذیری 32 درصد خواهد بود که در این شرایط ما ضربه پذیر خواهیم و با این رویه همه چیز وارداتش صرف خواهد کرد.

توضیحات دبیر انجمن قطعه سازان در واقع ناظر بر شرایطی است که پس از لغو تحریم ها، شهروندان بین اجناس با کیفیت وارداتی آن هم با قیمت پایین تر و احتمالاً کالای بی کیفیت داخلی آن هم با قیمت بالاتر ناگزیر به سمت تولید خارج خواهند رفت.

این نگرانی از لغو تحریم ها و احتمالاً تلاش برای استمرار شرایط فعلی در حالی است که از آنسو می بینیم تحریم مشکلات فراوانی برای کشور ایجاد کرده و اقتصاد جامعه را به شدت متأثر کرده است.

در چنین شرایطی اظهارات تولید کنندگان داخلی عجیب و غیر قابل پذیرش به نظر می رسد.

در واقع امثال شرکت های تولیدکننده قطعات خودرو به جای خوشحالی از رفع تحریم و ایجاد بازار مناسب در منطقه و جهان برای عرضه محصولات و تولیداتشان که اتفاقاً می تواند سبب رونق و شکوفایی اقتصاد کشور شود، به واسطه کم کاری های فنی و تکنولوژیکی در همه سال های گذشته از چنین فرصت هایی استقبال نمی کنند و تنها به بازار داخل آن هم به شکل انحصاری چشم دوخته اند.

این رویه و اظهارات اخیر آرش محبی نژاد، همچنین با واکنش های تند کاربران در شبکه های اجتماعی رو به رو شده و اکثر شهروندان این اظهارات را غیرقابل قبول توصیف کرده اند.

به طور مثال کاربری در توئیتر در این باره نوشته است: رقابت بدون رقیب براتون مزه کرده؟!؟بجای استفاده از شرایط انحصاری موجود در بروزآوری خطوط تولید، مشغول پارو کردن پول و خرید ملک در ترکیه و امارات و کانادا هستید… تعرفه اکثر قطعات خودرو تولید داخل بین ۲۶ تا ۴۶ درصد هست.

کاربر دیگری نیز نوشته است: کاسبی که فقط دنبال بگیر و ببند جنس خارجی باشه و نتوانسته بعد از ۵۰ سال خودش رو جمع و جور کنه کاسب نیست. زالوی اقتصاد است.

با توجه به توضیحات بالا اینگونه به نظر می رسد که در شرایط جدید سیاسی و اقتصادی کشور، گروهی از فعالان اقتصادی به ویژه در حوزه تولید علناً در مقابل اکثریت جامعه قرار گرفته و از تحریم های سنگین و ظالمانه استقبال می کنند.

وضعیتی که نباید نسبت به آن بی تفاوت بود و لازم است در مقابل آن تدابیر صحیحی اتخاذ شود. البته این موضوع به آن معنا نیست که نباید از تولید داخل حمایت کرد ولی اینکه بخواهیم اساساً مدافع تحریم باشیم، در نوع خود بی نظیر است.

5
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. عصبانی گفت:

    وقتی با کارگر ارزان و وام های بانکی کم بهره و سوخت ارزان نتوانی موفق باشی بهتر است بروی به….

  2. رضا قربانی گفت:

    ما ملت ایران حاضریم که نه تنها قطعه سا زان بلکه خودرو سا ان ایرانی ورشکست وبه جهنم بروند

  3. جرس گفت:

    البته ناگفته نماند که قطعه سازن در داخل خودروسازان افرادی را بعنوان مدیر و معاون و …. منصوب نموده اند تا حافظ قطعه سازان بوده و از رانت اطلاعاتی بهره ببرند . اسامی انها هم مشخص است . بهنوان مثال اشخاصی بطور همزمان هم در شرکت ….. و هم در شرکت خودورساز مدیر هستند تا قطعه سازان به فساد خود ادامه بدهند . از طرفی همان شخص دو مدیریته ، تعیین کننده قیمت قطعات هم می باشد . حالا پیدا کنید پرتقال……
    قطعه سازان مدیرانی را در خودرسازان دست نشانده کرده اند که هنوز مدرک دانشگاه شان خشک نشده و هنوز ریش در نیاورده اند تا بتوانند براحتی از طریق انها با خودروسازان بازی کنند .
    متاسفانه سود را قطعه سازان می برند و زیان انباشته را خودروسازان و هیچ مرجعی هم وجود ندارد که بپرسد پس وظیفه مدیرعامل خودروساز چیست .

  4. ی گفت:

    واقعا باید بحال کشور و صنعت تاسف خورد که تسلط مافیا و فاسدان باعث شده تا زندگی مردم به این روز بیفتد . به جرات و با قطعیت می توان گفت که ۶۰ درصد قیمت قطعات حباب و سودجویی بوده و قیمت های گاذب دارد . به عبارتی قیمت قطعات باید ۶۰ درصد کاهش یابد . با این وجود باز هم قطعه ساز ۲۰ درصد سود خواهد برد .

  5. ایرانی گفت:

    ورشکست شدن این شرکت بخاطر لغو تحریم ها ؟؟؟؟؟ به درک.
    چرا باید ورشکست شوند. رفع تحریم ها احتمالا جلوی مفت خوری گران فروشی و پول دار شدن یک مشت نور چشمی را می گیرد. کشور را که نمی توان فدای چند نفر مفت خور و گران فروش کرد. به درک که ورشکسته می شوند.
    شرکت هایی که نتوانند رقابت بین المللی کنند همان بهتر که بسته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید