اشتیاق کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای گفتگو با ایران/ آیا میان ایران و ریاض کانال ارتباطی وجود دارد؟

    کد خبر :781984

هم‌زمان با سفر دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس به عراق، وبسایت «العربیه الجدید» از وجود کانال ارتباطی میان تهران و ریاض خبر داده است. پیش‌تر وزیر خارجه قطر از «اشتیاق» اعضای این شورا برای گفتگو با ایران خبر داده بود.

 «بازتاب»؛ آرش صفار– وبسایت خبری «العربیه الجدید» هم‌زمان با سفر دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس به عراق، از وجود کانال ارتباطی میان تهران و ریاض خبر داده است.

بنا به گزارش این وبسایت، «نایف الحجرف»، دبیر کل شورای همکاری در دیدار با «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق، ضمن گفتگو برای تقویت روابط دو جانبه، بر تعهد کشورهای عضو شورا به توافق‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری تأکید کرده است.

برهم صالح نیز ضمن ابراز خرسندی از پایان اختلافات درون شورا و لغو محاصره قطر، این موضوع را زمینه‌ساز صلح و ثبات در کل منطقه دانسته است.

از زمان لغو محاصره قطر، وزیر خارجه این کشور خواهان گفتگو میان تهران و کشورهای شورای همکاری شده است. «محمد عبدالرحمان آل ثانی»، گفته بود که اشتیاق مشترکی میان کشورهای شورای همکاری برای گفتگو با ایران وجود دارد.

بنا بر گزارش العربیه الجدید، سفر غیرمنتظره دبیر کل شورای همکاری به عراق، در حالی صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود، بایدن فشار بر ایران را کاهش دهد. این شرایط می‌تواند ریاض را وادار به ارزیابی مجدد روابط با ایران کند؛ به ویژه اینکه رهبران عربستان خواهان مدیریت روابط خود با دولت بایدن هستند.

در پی آغاز به کار دولت بایدن، ایالات‌متحده قرارداد بزرگ فروش تسلیحات به عربستان و اعمال تحریم‌ها علیه انصارالله یمن را به حالت تعلیق در آورده است.

العربیه الجدید، با اشاره به طرح‌های پیشنهادی «سید حسین موسویان»، دیپلمات سابق ایران و پژوهشگر در دانشگاه پرینستون و «عبدالعزیز صقر»، رئیس مرکز تحقیقات خلیج [فارس]، از امکان شروع دوره‌ای جدید از روابط تهران-ریاض خبر داده است.

صقر و موسویان ضمن اشاره به حملات به نفت‌کش‌های ایران و عربستان، حمله سال 2019 به تأسیسات نفتی آرامکو و شهادت سردار سلیمانی، نسبت به پیامدهای خطرناک اشتباه محاسباتی که می‌تواند منجر به یک «جنگ سرد» طولانی میان ایران و عربستان شود، هشدار داده بودند.

به اعتقاد موسویان و صقر، دو کشور بر این باور هستند که دیگری در پی تسلط بر منطقه است؛ ریاض نگران «محاصره» خود توسط ایران از طریق «نیروهای نیابتی» در یمن، سوریه و عراق است و ایران ریاض را متحد آمریکا به عنوان «تهدید وجودی» خود می‌داند.

هر دو کارشناس خواستار توافق ایران و عربستان بر سر خدشه‌ناپذیر بودن مرزهای ملی، رد فرقه‌گرایی و خشونت و کنار گذاشتن استفاده از نیروهای نیابتی برای پیشبرد منافع ملی شده‌اند.

ادعای العربیه الجدید در مورد وجود کانال ارتباطی میان ایران و عربستان، در شرایطی مطرح شده است که «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان، در واکنش به تأکید دیپلمات‌های ایرانی بر آمادگی ایران برای گفتگو با عربستان، اعلام کرده بود که دست عربستان برای گفتگو دراز است، اما تهران به توافقات خود پایبند نیست و تنها برای وقت‌کشی و فرار از بحران‌های خود، درخواست گفتگو را مطرح می‌کند.

اینکه کانال ادعایی العربیه الجدید در چه سطحی در جریان است و آیا «دیپلماسی مسیر دو» خواهد توانست به کاهش بی‌اعتمادی میان دو رقیب منطقه‌ای منجر شود یا نه، سوالی است که زمان به آن پاسخ خواهد داد؛ با این وجود باید به خاطر داشت که دوره‌های کوتاه روابط مثبت دو کشور، منافع زیادی برای آن‌ها و کل منطقه داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید