نابودی تاسیسات هسته ای ایران در صورت بازگشت «بایدن» به برجام؛ تهدیدی که یک عضو پارلمان اسرائیل مطرح کرد

    کد خبر :777706

یک عضو کنست (پارلمان اسرائیل) تهدید کرد اگر آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران باز گردد، اسرائیل تاسیسات هسته ای ایران را نابود می‌کند.

زاچی هانگبی که ارتباط نزدیکی با نتانیاهو دارد، بر این باور است که بازگشت آمریکا به برجام، اسرائیل را در برابر ایران تنها خواهد گذاشت و در این صورت تل‌آویو چاره‌ای جز اقدام مستقیم علیه تهران ندارد.

«بازتاب»؛ آرش صفار– به نقل از وبسایت خبری-تحلیلی «میدل ایست مانیتور»، یکی از وزاری کابینه اسرائیل هشدار داده است که اگر ایالات متحده، تحت رهبری جو بایدن به برجام بازگردد، اسرائیل مجبور خواهد بود که خود علیه برنامه هسته‌ای ایران دست به اقدام بزند.

«زاچی هانگبی»، وزیر امور اجتماعی اسرائیل و عضو حزب لیکود که روابط نزدیکی با بنیامین نتانیاهو دارد گفته است «اگر ایالات متحده چنانکه به نظر می‌رسد به توافق هسته‌ای ایران بازگردد، نتیجه عملی این می‌شود که اسرائیل دوباره در برابر تهران تنها خواهد ماند».

به گفته هانگبی، اسرائیل بر این باور است که بازگشت آمریکا به برجام، به این معنی است که ایران «چراغ سبزی از جهان و آمریکا برای ادامه برنامه تسلیحاتی هسته‌ای خود می‌گیرد»؛ او هشدار داد که اسرائیل اجازه چنین چیزی را نخواهد داد.

به گفته این وزیر اسرائیل «ما تا الان هم دوبار آنچه لازم بوده است را انجام داده‌ایم؛ در 1981 علیه برنامه هسته‌ای عراق و در سال 2007 علیه برنامه هسته‌ای سوریه». اسرائیل در 1981 و 2007، تأسیسات هسته‌ای عراق و سوریه را طی یک حمله هوایی نابود کرده بود.

مواضع این عضو حزب لیکود در حالی بیان شده است که جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده در جریان کارزار انتخاباتی، از برنامه خود برای بازگشت به برجام خبر داده است.

پیش‌تر گمانه‌هایی در مورد امکان صدور فرمانی از سوی ترامپ برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، در هفته پایانی مسئولیت او مطرح شده بود. هانگبی در این رابطه گفته است «ارزیابی‌ اسرائیل این است که هیچ اتفاق مهمی در این هفته روی نخواهد داد».

به گفته او، دولت بایدن نباید اشتباه اوباما در مورد ایران را تکرار کند؛ زیرا این سیاست تنها باعث تشدید سیاست‌های تهاجمی ایران شد چرا که ایران رویکرد اوباما را به معنی ضعف آمریکا تفسیر کرد.

هشدار هانگبی در مورد توانایی اسرائیل برای نابود کردن برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی بیان شده است که در روزهای اخیر خبر حملات هوایی اسرائیل به مواضع ایران در سوریه برجسته شده است.

این عضو حزب لیکود بدون تأیید یا رد مسئولیت اسرائیل در این حملات، گفت «ایرانی‌ها خواهان اجازه بشار اسد برای اقدامات آزادانه در سوریه هستند تا [این کشور] را به مدل حزب‌الله تبدیل کنند؛ همه این‌ها برای بازداشتن ما از اقدام علیه برنامه هسته‌ای خودشان است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید