اسرائیل از آمریکا خواست مذاکرات هسته‌ای با ایران فوراً پایان یابد

    کد خبر :866834
اسرائیل از آمریکا خواست مذاکرات هسته‌ای با ایران فوراً پایان یابد

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه ۱۱ آذر (۲ دسامبر) در گفت‌وگویی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، خواستار «پایان فوری» مذاکرات هسته‌ای با ایران شد.

نخست وزیر اسرائیل بارها «نگرانی» خود را از اینکه قدرت‌های جهانی تحریم‌ها علیه ایران را در ازای «تضمین ناکافی» در برنامه هسته‌ای تهران لغو کنند، بیان کرده است.

اینک او در گفتگوی خود با وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه «ایران شرط‌هایش را در مورد برنامه هسته‌ای خود اضافه کرده است»، گفت که پاسخ این روش تهران باید «قطع فوری مذاکرات» و واکنش «ملموس» قدرت‌های بزرگ نسبت به این کشور باشد.

پیشتر برخی منابع خبری گفته بودند که دولت اسرائیل در آستانه ازسرگیری مذاکرات برجام در وین، کارزار دیپلماتیک جدیدی را با هدف اثرگذاری بر کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای ایران و همچنین آمریکا تدارک دیده است.نخستین دور گفتگوهای احیای توافق هسته‌ای ایران پس از ۶ ماه روز دوشنبه ۲۹ نوامبر در وین شروع شده است.

آقای بنت در گفتگوی خود با آقای بلینکن به اطلاعاتی که منابع اسرائیلی از آماده‌ شدن ایران برای «غنی‌سازی اورانیوم ۹۰ درصد» ارائه کرده‌اند، اشاره کرد.

یک منبع اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه گفت که نخست وزیر اسرائیل در گفتگوی تلفنی خود با وزیر خارجه آمریکا به «تخلفات هسته‌ای» ایران به هنگام انجام مذاکرات وین اشاره کرده است.

برخی تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که ایران در صورت رسیدن به غنی‌سازی ۹۰ درصد می‌تواند از این موضوع به عنوان «اهرم فشار» در مذاکرات وین استفاده کند.

از همین رو دولت اسرائیل در تلاش است تا با اثرگذاری بر آمریکا و در ادامه کشورهای غربی باقی‌مانده در برجام، آنها را برای گرفتن موضعی سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران تشویق کند.

یورونیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید