استرداد یک شهروند ترکیه به آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران

    کد خبر :904240
استرداد یک شهروند ترکیه به آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران

پلیس اسپانیا مورات بوکی، یک شهروند ترک را در ماه سپتامبر به درخواست آمریکا در فرودگاه بارسلونا دستگیر کرد.

مقامات قضایی آمریکا مدعی هستند این فرد متهم به خرید تجهیزات ساخت موشک از آمریکا از جمله سلول‌های سوختی و ارسال آن به ایران است. آمریکایی‌ها می‌گویند این فرد در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ تجهیزاتی مربوط به تامین سوخت موشک‌های بالستیک را از آمریکا خریداری می‌کرده و از طریق دور زدن تحریم‌ها آن را به ایران منتقل می‌کرده است.

در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ تهران تحت تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل قرار داشت که خرید و فروش هر گونه تجیهزات و قطعات مربوط به تسلیحات نظامی را ممنوع می‌کرد. این تحریم، اما در سال ۲۰۲۰ منقضی شد و در سال‌های اخیر کشورمان تنها تحت تحریم‌های اقتصادی آمریکاست.

دادگاه اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: مورات بوکی در آن سال‌ها به دروغ اعلام کرده بود این قطعات به ایران صادر نمی‌شود. وی همچنین متهم به پولشویی در رابطه با ایران است.

به گفته وکلای مدافع این شهروند ترک، وی هنوز به حکم دادگاه اسپانیا اعتراضی نکرده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که این روز‌ها مقامات آمریکایی مدام ادعا می‌کنند حاضرند در صورت همکاری کشورمان برخی تحریم‌های اقتصادی را لغو کنند. گفته‌ای که البته ماه هاست هنوز عملی نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید