از صرفه‌جویی آب تا همکاری با پاکبانان؛ توصیه‌های محیط زیستی محرم

    کد خبر :605671

با توجه به برگزاری مراسم‌های عزاداری حسینی، توجه به نکات زیست محیطی ضروری است. صرفه‌جویی در مصرف آب در هیأت‌ها وتکایا، جمع‌آوری زباله‌های تولیدی، استفاده از لیوان شیشه‌ای و قاشق و چنگال شخصی به جای ظروف یکبار مصرف از جمله این موارد است.

در کشور ما سالانه حدودا ۱۸۵ هزار تن پلاستیک تولید می‌شود و از این منظر ایران جزو ۱۰ کشور پر مصرف ظروف یکبار مصرف در دنیا است. طبق تحقیقات صورت گرفته زمان برگشت ظروف پلاستیکی یکبار مصرف به طبیعت ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال است بنابراین باید هر یک از ما شهروندان باید در مصرف کمتر ظروف یکبار مصرف کوشا باشیم.

با توجه به اظهارات کارشناسان مختلف، توجه به توصیه‌های زیر به منظور داشتن محرمی محیط زیستی‌تر ضروری است:

جایگزین‌های ظروف یکبار مصرف

استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای۶۵درجه سانتیگراد) مناسب نیست. این نوع ظروف به دلیل اینکه دیر در طبیعت تجزیه می‌شوند سبب تخریب محیط می‌شوند، آلودگی پایداری را به وجود می‌آورند و آب و خاک را تحت تاثیر قرار می‌دهند بنابراین توجه به نکات زیر در کاهش مصرف پلاستیک در ایام محرم ضروری است:

*جایگزینی لیوان‌های شیشه‌ای به جای لیوان‌های پلاستیکی به‌خصوص در نذری‌های مربوط به نوشیدنی‌های گرم

*استفاده از پارچه‌نویسی به جای بنزهای پلاستیکی

*حذف آب و نوشیدنی‌های با ظرف پلاستیکی (PET) از سفره‌های نذری

*استفاده از سفره‌های پارچه‌ای یا پلاستیکی پایدار به جای استفاده از سفره یکبار مصرف

*جایگزینی ظرف‌های چند بار مصرف با ظروف یکبار مصرف

*جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای برای نگهداری کفش در هیأت‌ها

*همراه داشتن لیوان، قاشق و چنگال شخصی به جای استفاده پرتعداد از لیوان، قاشق و چنگال یکبار مصرف

ظروف گیاهی جایگزین نسبتا مناسب برای یکبار مصرف‌ها

در موقعیتی که امکان حذف کامل ظروف یکبار مصرف وجود نداشت، شاید ظروف گیاهی جایگزین مناسبی برای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی باشند. شکل و ظاهر این ظروف کاملا مشابه ظروف پلاستیکی است با این تفاوت که زیست تخریب‌پذیر هستند. ظروف قابل بازیافت از پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر بر دو پایه طبیعی و سنتزی تولید می‌شوند. پلیمرهایی بر پایه مواد طبیعی بر اساس پلیمرهای با منشاء حیوانی یا گیاهی هستند. عمده‌ترین و شاخص‌ترین مواد اولیه طبیعی که در دنیا برای تولید پلیمرهای زیست‌ تخریب‌پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، پلی‌ساکاریدها و به‌ویژه انواع نشاسته‌ها هستند. نشاسته نیز از گندم، ذرت، سیب زمینی، برنج و غیره قابل حصول است.

پاکبان‌ها را دریابیم

در ایام محرم می‌توانیم ار از پخش کردن‌ پسماندها داخل جوی‌های آب، بلوارها، پیاده‌روها و خیابان‌ها خودداری کنیم البته معمولا هیأت‌ها یک یا چند متولی دارند. این افراد – که زحمت بسیاری هم برای برگزاری هر چه بهتر مراسم‌ عزاداری حسینی می‌کشند – می‌توانند برای پاکسازی اطراف تکیه و هیأت‌ها نیز برنامه‌ریزی کنند تا از طریق جمع‌آوری زباله‌ها، نظافت محله‌ها حفظ شود همچنین می‌توان با استقرار چند سطل زباله در اطراف تکایا و هیأت‌ها، عزاداران را به ریختن زباله‌های خود داخل سطل‌ها تشویق کرد.

در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنیم

به گزارش ایسنا،در ایام محرم متأسفانه شاهدیم که برخی شهروندان، شلنگ آب را در معابر رها می‌کنند یا کل یک خیابان را چراغ می‌زنند، درحالی‌که می توان به اندازه نیاز از چراغ استفاده کرد بنابراین لازم است مدیریت مصرف آب و برق در ایام محرم مورد توجه و دقت عزاداران و مسئولان هیأت‌ها قرار گیرد. در این روزها سازمان مدیریت پسماند توصیه‌هایی برای کاهش مصرف آب ارائه داده است که به شرح زیر است:

*از کلمن آب یرای خنک نگهداشتن آب برای عزاداران هیأت استفاده کنیم تا مجبور نباشیم شیر آب را برای خنک شدن باز نگه داریم.

*آب برای جارو کردن نیست جلوی تکیه‌ها و هیأت‌ها را با جارو تمیز کنیم و در صورت نیاز از آب‌های خاکستری استفاده کنیم.

*بستن به‌موقع شیر آب را در میان اهالی هیأت‌ فرهنگسازی کنیم.

*در آشپزخانه هیأت‌ها از جریان آب برای ذوب شدن یخ گوشت یا سایر مواد غذایی منجمد استفاده نکنیم.

* در آشپزخانه هیأت هنگام آماده‌سازی مواد غذایی برای طبخ نذری مصرف آب را مدیریت و پساب حاصل از مواد را ذخیره کنیم.

*هنگام شستن ظروف غذای نذری در صرفه‌جویی آب تلاش کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید