ادعای یک دیپلمات خارجی مقیم عربستان؛ تهران و ریاض در آستانه توافق قرار دارند

    کد خبر :852227
گفتگوهای ایران و عربستان

یک دیپلمات خارجی مقیم عربستان اعلام کرده است که تهران و ریاض در آستانه توافق قرار دارند و دو طرف در دور بعدی گفتگوها احتمالا موافقت خود با بازگشایی کنسول‌گری‌ها را اعلام خواهند کرد. این در حالی است که به باور تحلیل‌گران شدت و عمق اختلافات دو کشور سبب می‌شود که گفتگوهای آشتی طولانی و زمان‌بر باشد.

«بازتاب»؛ آرش صفار- به گزارش «فرانس 24»، پس از چند دور گفتگو میان مقام‌های ایران و عربستان، یک دیپلمات خارجی مقیم عربستان اعلام کرده است که پس از آخرین دور مذاکرات، دو طرف در آستانه یک توافق برای کاهش تنش‌ها و «جنگ نیابتی دیپلماتیک» در سطح منطقه هستند.

پیش‌تر شاهزاده «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه سعودی ابراز امیدواری کرده بود که چهار دور گفتگو میان دو کشور بستر و اساس رسیدگی به مسائل بین تهران و ریاض را فراهم کند.

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران هم گفته بود که گفتگوها میان ایران و عربستان که با میانجی‌گری جعراق در حریان است «در مسیر درست» قرار دارد.

این دیپلمات خارجی با تأکید بر نیاز به گفتگوهای بیش‌تر، گفت که احتمال زیادی وجود دارد که در دور آتی گفتگوها که قرار است در چند روز آینده برگزار شود، دو طرف در خصوص آخرین دستاوردها به توافق برسند.

به گفته او، ایران و عربستان «در اصل به توافقی برای بازگشایی کنسول‌گری‌ها دست یافته‌اند و من فکر می‌کنم اعلام عادی‌سازی روابط ممکن است در چند هفته آینده انجام شود».

به گفته این منبع، عربستان خواهان پایان دادن به جنگ پرهزینه یمن است و در طرف مقابل ایران هم به دنبال فرصت‌ همکاری‌های اقتصادی با عربستان با هدف کاهش فشار تحریم‌های آمریکا است.

به گزارش فرانس 24، لفاظی‌های ضد ایرانی در رسانه‌های سعودی کاهش یافته است و تلویزیون دولتی «اخباریه» مذاکرات میان دو طرف را «مستقیم و صادقانه توصیف» کرده است.

در عین حال، مطابق این گزارش، «علی شهابی»، مشاور دولت سعودی با مثبت ارزیابی کردن فضای مذاکرات گفت که پیش از اقداماتی همچون بازگشایی سفارتخانه‌ها، تهران باید به ویژه در یمن اقدامات اساسی انجام دهد. او همچنین خواهان گام‌های واقعی ایران به جای اظهارات زیبا شده است.

با وجود اظهارات دیپلمات خارجی که مأموریت خود را عربستان سپری می‌کند، کارشناسان منطقه ضمن تأکید بر اینکه برگزاری گفتگوها و اظهارات مقام‌های رسمی دو طرف نشان‌دهنده مسیر مثبت در روابط دو کشور است، بر این باور هستند که با توجه به عمق اختلافات در سال‌های گذشته، دو طرف نیازمند گفتگوهای بیش‌تر هستند و فرایند آشتی احتمالی زمان‌بر خواهد بود.

پیش‌تر «شورای راهبردی روابط خارجی» در یک گزارش تحلیلی ضمن اشاره به اختلافات دو کشور و آغاز فرایند «تنش‌زدایی» در ماه‌های اخیر تأکید کرده بود که هر چند پیشرفت گفتگوها میان تهران و ریاض طولانی و با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو است، در نهایت ثمربخش بودن آن در گرو خواست و تمایل عربستان به اتخاذ رویکردی واقع‌گرایانه، مستقل و اصولی است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. بهنام گفت:

    حجاج ایرانی را دوبار کشتند حالا باید منت عربستانی ها را بکشیم

دیدگاهتان را بنویسید