اختلاف اصلی ایران و آمریکا در مذاکرات وین

    کد خبر :873205
اختلاف اصلی ایران و آمریکا در مذاکرات وین

وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اینکه مسکو قصد جنگیدن با هیچ کشوری را ندارد، گفت: می‌دانیم که مذاکرات با آمریکا و ناتو درباره تضمین‌های امنیتی بسیار دشوار بوده و کار زیادی برای رسیدن به توافق لازم است، ولی مسکو در این خصوص کاملاً جدی است.

“سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که روند مذاکرات وین درباره احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران رو به پیشرفت جلو رفته و نتیجه بخش باشد.

لاوروف در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی “راشا تودی” درباره دستورکار فعلی در عرصه روابط بین لملل، در این باره گفت: «من شخصاً روند اوضاع پیرامون مذاکرات وین را بیش از اندازه نگران کننده نمی‌بینم. واضح است که تیم مذاکره کننده ایرانی در این دور از رایزنی‌ها جدید است، ولی با این وجود، آنها با سرعت و به عقیده من، حرفه‌ای، خود را با جو حاکم وقف کرده و پیشنهاداتی را نیز آماده کردند که در ابتدا با مخالفت برخی شرکت کنندگان غربی در مذاکرات مواجه شد، ولی در نهایت آنها نیز پذیرفتند که این پیشنهادات حق مسلم طرف ایرانی است و شرکای غربی قبول کردند تا آنها را بررسی کنند و این کاری است که در حال حاضر در وین انجام می‌شود.»

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «شانس بسیار بالایی وجود دارد که مذاکرات وین به نتیجه مثبت دست یابد، البته مسلماً موضوع با اهمیت آن است که اصولی در نظر گرفته شود و بر اساس آن کار شود و همه طرفین با این مسئله موافق هستند که هیچ چیز تا زمانی که در خصوص آن توافق نشده، قطعی نیست. لازم است تا روی یک بسته اقدامات درست و به خوبی تهیه شده کار شود و رسیدن به نتیجه مورد قبول همه طرفین دور از واقعیت نیست.»

به گزارش تسنیم، لاوروف یادآور شد: «در جریان مذاکرات مشکلاتی با توجه به مواضع تند دو طرف آمریکایی و ایرانی در این رابطه که چه کسی باید نخستین گام را بردارد، بوجود آمد. مقامات تهران معتقدند که آمریکایی‌ها باید اولین قدم را بردارند، برای اینکه آنها بطور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شدند. در عین حال طرف آمریکایی نیز می‌گویند که ایرانی‌ها شروع به نقض تعهدات خویش درچارچوب برجام کرده و به رغم اینکه واشنگتن بطور کلی هیچیک از تعهداتش را عملی نکرده، ایران باید نخستین گام را بردارد. ما (روسیه) به همراه دوستان چینی خود معتقدیم و بطور کلی این درک مشترک در بین شرکت کنندگان اروپایی در مذاکرات وین هم وجود دارد که با توجه به این اختلاف نظر، دو طرف بصورت هماهنگ و همزمان دست به اقدام زده و بسته گام‌های متقابلی را تحقق بخشند و این کاری است که اکنون در جریان مذاکرات وین در حال انجام است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید