اختصاصی «بازتاب»؛ سبقت قیمت لوازم آرایشی ایرانی از برندهای خارجی/ وقتی بازار لوازم آرایشی به امان خدا رها می‌شود

    کد خبر :854592
لوازم آرایشی

درحالی که انتظار می رود لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی در مقایسه با مشابه خارجی‌شان، قیمت بسیار کمتری داشته باشند اما مشاهدات میدانی حکایت از آن دارد که قیمت برخی محصولات ایرانی از برندهای معروف خارجی هم بیشتر است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- از ابتدای سال 97 واردات لوازم آرایشی و بهداشتی ممنوع شد و همین موضوع قیمت این محصولات را به شکل چشمگیری افزایش داد، البته پس از دو سال و نیم و در بهمن ماه سال گذشته این ممنوعیت برداشته شد، اما تاثیر منفی منع واردات بر بازار، از بین نرفت و در این میان افزایش روزانه نرخ ارز هم به روند صعودی قیمت ها کمک می کرد. 

دراین شرایط که قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی به دلیل رشد قیمت دلار، مرتبادرحال افزایش است،نگاه ها به سمت محصولات ایرانی می رود اما قیمت برندهای ایرانی هم دست کمی از مشابه خارجی ندارد چون به گفته تولیدکنندگان داخلی برای تولید این محصولات نیازمند تامین مواد اولیه از خارج هستیم.

در واقع بخش بزرگی از لوازم آرایشی و بهداشتی امکان تولید داخلى ندارند و صد درصد به واردات متکى هستند، براساس آمار در حال حاضر 50 درصد محصولات آرایشى، بیش از 80 درصد عطریات و 70 درصد کرم هاى بهداشتى تخصصى متکى به واردات است و همین موضوع بر قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی هم اثرگذار است.

برندهای ایرانی

 بازار فروش محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله بازارهایی است که همیشه در ایران رونق داشته و حتی با وجود اینکه اغلب بازارها به علت وضعیت اقتصادی کنونی در رکود به سر می برند، اما این محصولات مشتریان خود را از دست نداده اند، البته نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت کالاهای آرایشی و بهداشتی تا حدودی در میزان خرید این محصولات اثر منفی داشته است و رونق گذشته را ندارند.

به گفته فعالان بازار، برخی مشتریان ترجیح می دهند که محصولات ایرانی را جایگزین برندهای خارجی کنند، در سال های اخیر شرکت های بسیاری در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی در داخل کشور شروع به کار کردند که مهمترین و معروفترین آنها عبارتند از سینره، کالیستا، مای، این لی و لافارر هستند.

بزرگترین امتیاز لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی، اصل بودن آن‌هاست که این موضوع درباره برندهای خارجی صدق نمی کند چون اکثر برندهای لوازم آرایشی موجود در کشور، از مبادی غیررسمی و به‌طور غیرقانونی وارد ایران می‌شوند بنابراین نمی‌توان درباره کیفیت آن‌ها با قاطعیت نظر داد، ضمن اینکه محصولات آرایشی و بهداشتی هر کشوری متناسب با ویژگی‌های افراد و آب و هوای آن کشور تولید می‌شود.

در این شرایط اغلب شرکت های آرایشی و بهداشتی ایرانی ادعا می کنند که تولیداتشان با مشابه خارجی برابری می کند و حتی بهتر است ضمن اینکه قیمت محصولات هم نسبت به نمونه‌های خارجی، ارزان‌تر است اما اگر سری به دیجی کالا یا دیگر سایت های فروش اینترنتی بزنید و قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی برخی برندهای ایرانی را با مشابه خارجی آن مقایسه کنید به نکته جالبی بر می خورید، قیمت برخی محصولات ایرانی به برندهای معروف خارجی بسیار نزدیک و گاهی گرانتر است.

مثلا کرم دور چشم لایسل مدل Smart حجم ۲۰ میلی لیتر که در کشور سوییس تولید می شود با قیمت 149 هزار و 500 تومان فروخته می شود و کرم دور چشم بالای 40 سال سینره که محصولی ایرانی است با حجم 30 میلی لیتر، 135 هزار تومان است.

سرم پوست لافارر ایرانی مدل Anti Ageing and Lightening حجم 30 میلی لیتر، 410 هزار تومان و سرم پوست لورآل مدل Revitalift Filler حجم 16 میلی لیتر، 358 هزار و 600 تومان است، برند لورآل برای فرانسه است و محصولات آن در بین خانم های ایرانی محبوبیت زیادی دارد.

یا کرم ضد آفتاب و ضد لک لافارر مدل Oily and Acne-Prone SPF50 حجم 40 میلی لیتر، 238 هزار و 900 تومان و کرم ضد آفتاب الارو فرانسه مدل Teinte Fonce حجم 50 میلی‌لیتر، 187 هزار تومان است، کرم ضد آفتاب الارو هم از مارک هایی است که مشتری زیادی دارد.

اما ریمل حجم دهنده و بلند کننده ایرانی شون مدل Lash Duplicator صد و بیست هزار تومان و ریمل حجم دهنده و بلند کننده یوبه آلمان مدل مولتی مایزر 122 هزار تومان یا ریمل حجم دهنده بورژوآ فرانسه مدل ولوم گلامور مکس 87 هزار تومان است.

سایه چشم این لی ایران مدل Ocean با 4 رنگ 170 هزار تومان به فروش می رسد اما سایه چشم گلدن رز ترکیه مدل professional شماره 107 با 5 رنگ متفاوت، 160 هزار تومان است.

همچنین خط چشم کالیستای ایرانی مدل Dip Liner، هفتاد و چهار هزار و 800 تومان اما خط چشم فلورمار مدل Dipliner پنجاه و پنج هزار و 600 تومان است یا خط چشم ضد آب اترنیتی مدل ULTRA CARBON BLACK ، چهل و شش هزار و 750 تومان است.

این نمونه ها نشان می دهد که قیمت برخی محصولات آرایشی ایرانی گوی سبقت را از رقیب خارجی ربوده اند البته باید بپذیریم که بالای 70 درصد از مواد اولیه لوازم آرایشی از خارج تأمین می شود و افزایش نرخ ارز بر روی آن اثرگذار است اما شرکت های ایرانی باید به این موضوع توجه داشته باشند که با تعدیل قیمت ها می توانند مشتریان بیشتری برای خرید ترغیب کنند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. پارسا برادرز گفت:

    به امان خدا نه،ازامان خدا مطمئن تر هم داریم مگه؟
    بگید به امان سوء استفاده گران و زالو های اقتصادی رها شده

دیدگاهتان را بنویسید