اخبار ضد و نقیض پیرامون صدور مجوز مصرف واکسن برکت/ چرا نمی توان به خبر خوش وزیر بهداشت خوش بین بود؟

    کد خبر :818750

روز گذشته و در بیست و نهمین آیین پوشش ره سلامت، سعید نمکی وزیر بهداشت کشورمان از صدور مجوز مصرف واکسن ایرانی کووایران برکت خبر داد؛ خبری که امروز تکذیبیه ای در مورد آن منتشر شد، البته با توضیحاتی که به آن سنجاق شده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- با اینکه سعید نمکی روز گذشته و در شهر اراک از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی کووایران برکت خبر داد، امروز خبری به نقل از کیهانوش جهانپور- سخنگوی سازمان غذا و دارو منتشر شد که خلاف این ادعا را نشان می داد.

بر اساس خبری که در ایلنا منتشر شد، کیانوش جهانپور، ‌گفته بود: هنوز مجوز مصرف اضطراری برای هیچ یک از واکسن‌های تولید داخل صادر نشده است.
جهانپور افزود: البته هم‌زمان دو واکسن تولید داخل در سازمان غذا و دارو در دست بررسی است که در روزها و هفته‌های آینده برای مجوز مصرف استراتژیک‌شان تصمیم گرفته‌ می‌شود.

پس از انتشار این خبر که در واقع در تناقض کامل با سخنان سعید نمکی قرار داشت، کیانوش جهانپور در یک توئیت به انتقاد از خبرگزاری ایلنا پرداخت و علاوه بر تأیید سخنان وزیر بهداشت، مدعی شد که این رسانه خبری نسبت به انتشار مصاحبه با او پس از چند روز تأخیر اقدام کرده است.

به صورت مشخص جهانپور در این توئیت نوشت: دو روزه زمین و زمان از جمله بنده مجوز مصرف اضطراری واکسن کوویران برکت خبر می دهند. بعد خبرگزاری ایلنا بعد دو روز مصاحبه قبلی بنده رو با چند روز تأخیر منتشر می کنه که هنوز مجوزی صادر نشده!!؟

بقیه رسانه ها هیچ، حداقل خبرهای خودتون رو بخونید.

همانطور که اشاره شد این حواشی پس از آنی مطرح شد که وزیر بهداشت ایران، روز گذشته در سفری به استان مرکزی با اعلام خبر صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن “کووایران برکت” به رسانه ها گفت: از هفته آینده دستور توزیع دوزهای آماده را دادیم.

وزیر بهداشت همچنین با تأکید بر اینکه از خوشحالی شنیدن این خبر خوابش نبرده است، وعده داد که واکسن پاستور هم با تکمیل مدارک “هفته آینده اجازه مصرف اضطراری بگیرد.

علی رغم اینکه کیانوش جهانپور خیلی زود اقدام به تصحیح مصاحبه خود کرد و سخنان وزیر بهداشت را تأیید کرده است، اما همچنان ابهام هایی در این باره وجود دارد که بر نگرانی ها مبنی بر چرایی این تفاوت اظهار نظر آن هم در یک بازه زمانی کوتاه اشاره دارد.

در واقع نگرانی و پرسش جدی این است که مگر می شود در یک بازه زمانی کوتاه مجوز مصرف واکسن ایرانی کووایران برکت صادر شود و پیش از آن سخنگوی سازمان غذا و دارو در جریان آن قرار نداشته باشد.

حتی اگر بپذیریم که واقعا آقای جهانپور نسبت به این مهم بی اطلاع بوده و یا از زمان دقیق اعلام نظر و نتیجه نهایی نیز بی خبر بوده است، باز هم ابهام های دیگری در این باره وجود دارد که لازم است نسبت به آنها نیز شفاف سازی های لازم صورت بگیرد.

به طور مثال و در همین باره برخی بیان می کنند، خبر صدور مجوز اضطراری برای واکسن کووایران برکت در حالی اعلام شد که چهار روز پیش از اظهار نظر وزیر بهداشت، نتایج کارآزمایی “پیش‌بالینی” واکسن برکت، یعنی آزمایش‌ آن روی حیوانات، منتشر شد و این در حالی است که این مقاله هنوز همتاداوری نشده است.

از سویی نیز در روز و هفته های اخیر خواندیم و شنیدیم که عملیات تزریق واکسن کرونای خارجی به واسطه برخی مشکلات نظیر کمبود شدید واکسن خارجی در کشور متوقف و بعضاً به شدت کند شده است، در چنین شرایطی که به لحاظ تأمین واکسن خارجی کشور با مشکل مواجه شده است، صدور این مجوز کمی شائبه برانگیز است.

شائبه برانگیز از آن جهت که شاید مسئولان وزارت بهداشت و درمان به واسطه محدودیت در تأمین واکسن خارجی به نوعی خطرپذیری زودتر از موعد کرده و مجوز اضطراری مصرف واکسن کووایران برکت را علی رغم باقی بودن برخی ابهام ها آغاز کرده اند تا از فرایند واکسیناسیون جهانی به ویژه برای سالمندان عقب نمانند!

جدا از این مسئله چه بسا اعلام این خبر تنها بعد تبلیغاتی و رسانه ای داشته باشد تا کمی از بار و فشار انتقادات مطرح شده بکاهد و اساساً هنوز مصرف واکسن کوویران برکت عملیاتی نشده است.

به ابهام های بالا باید این را نیز اضافه کرد که پیشتر وزیر بهداشت وعده داده بود واکسن های داخلی تا پایان خرداد به چرخه مصرف وارد شوند و حتی شاید تلاش برای تحقق آن وعده آن هم به هر قیمتی دلیل این صدور زودهنگام بوده باشد؟

به هر صورت همانطور که اشاره شد دلایل به ظاهر پیش پا افتاده اما منطقی وجود دارد که نگران این صدور ناگهانی مجوز برای واکسن برکت باشیم.

نگرانی بر حقی که شایسته است مقام های مسئول نسبت به آن حساس باشند و برای شفاف سازی در مورد آن در فضای رسانه ای و برای افکار عمومی اقدام موثری انجام دهند.

ناگفته نماند، نقد وارد شده ناظر بر روند و زمان اعلام خبر صدور مجوز اضطراری مصرف است و نافی زحمات دانشمندان توانمند کشورمان در پیگیری و تلاش برای تولید واکسن کرونای بومی نیست. 

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. بهروز سلگی گفت:

    تیتروکار شما هم بعنوان خبرگزاری خیلی زشته

دیدگاهتان را بنویسید