احتمال مرگ ۴ هزار نفر در پیک پنجم کرونا

    کد خبر :835510
احتمال مرگ ۴ هزار نفر در پیک پنجم کرونا

روزهای اخیر کرونای دلتا در ایران وجهان در حال تاخت و تاز است، رکورد مبتلایان جدید کرونا طی ۷ ماه اخیر در چین شکسته شد و چین با ثبت ۱۴۳ مورد جدید ابتلا به کرونا، رکورد هفت ماه گذشته خود را شکست. میزان سرایت و بیماری زایی این ویروس جهش یافته بسیار بالاست و از این رو افراد به سرعت حتی در فضای باز به بیماری مبتلا می‌شوند.

در ایران هم روند بیماری کرونا صعودی است و میزان تخت‌های بیمارستانی به حداکثر ظرفیت اشغال برای کرونا رسیده است و با وجود هشدارهای مسئولان و کمبود تخت بیمارستانی همچنان میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پایین است و بسیاری ماسک نمی‌زنند و در تجمعات شرکت می‌کنند.

کرونای “دلتا” با سرعت هر چه تمام در کشور در حال پیشتازی و جابجایی رکوردهاست؛ به طوری که روز دوشنبه با اعلام ۵۸۸ مرگ رسمی، سیاه ترین روز کرونایی کشور از ابتدای پاندمی تا کنون بود.این درحالی است که از چند روز پیش تعداد مبتلایان شناسایی شده به ۴۰ هزار مبتلا در روز نزدیک شده است.

سعید نمکی وزیر بهداشت با بیان اینکه نگذاشتیم مشکل کرونا در کشور امنیتی شود، گفت: نباید نام کووید۱۹ را برای این بیماری در نظر گرفت، چراکه ویروس دلتا تشابهی با ویروس ووهان چین ندارد و به نوعی یکی ویروس جدید به شمار می‌رود، متوسط بستری بیماران کرونایی از نوع ویروس انگلیسی در بیمارستان‌ها ۹.۷ روز است، در حالی‌ که این میزان در ویروس ووهان چین ۵ تا ۶ روز بوده و در بیماران مبتلا به سویه دلتا این میزان به ۱۳.۷ روز رسیده و بدین جهت بار بیمارستان‌ها در موج پنجم افزایش چشمگیری یافته است.

نمکی تصریح کرد: بنابراین در شرایط کنونی باید بار بیمارستان‌ها را از طریق ایجاد کلینیک‌های سرپایی و بستری موقت برای تزریق «رمدیسیویر» و همچنین افزایش آزمایش‌ها و قرنطینه‌کردن کاهش دهیم. اگر ورودی بیمارستان‌ها به این شکل کنترل نشود آنگاه تقاضای دارو، سرم و اکسیژن بالا خواهد رفت.

۴۳ هزار بیمار در بیمارستان‌های کشور بستری هستند

قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۴۳ هزار بیمار در بیمارستان‌های کشور بستری هستند، افزود: حدود ۲۵ هزار بیمار نیز در کل کشور در وضعیت بستری موقت هستند که خدمات بستری موقت دریافت می کنند.

جان بابایی گفت: سویه جدید بیماری کاملا متفاوت است و بر این اساس تمام ظرفیت ها، پای کار هستند و خوشبختانه در سطح کشور، تخت برای پذیرش بیماران تعبیه شده و مردم نگرانی نداشته باشند.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،با بیان اینکه شرایط بیماری به رفتارهای مردم و میزان مراعات دستورالعمل های بهداشتی بستگی دارد و برخی مشکلات در تامین دارو و سرم هم به زودی در حال برطرف شدن است.

نجات جان ۲۵ هزار بیمار بستری موقت با بستری موقت

وزیر بهداشت با تأکید بر ضرورت کنترل ورودی بیمارستان‌ها از طریق کلینیک‌های سرپایی، بیان کرد: اگر بستری‌های موقت و سرپایی در درمان کرونا نبود، کشور با کمبود ۲۰۰ هزار تخت بیمارستانی مواجه می‌شدیم. این در حالی است که اکنون روزانه ۲۵ هزار بیمار کرونایی به صورت موقت بستری دارو دریافت می‌کنند. بستری موقت کار بزرگی در راستای مدیریت درمان کرونا بود که باید در کنار طرح‌هایی مانند طرح بیماریابی و مراقبت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسعه و گسترش یابد.

جان‌بابایی خواستار نظارت بر درمانگاه های شبانه روزی و پذیرش در تمام درمانگاه های دولتی، نهادها و نیروهای مسلح برای ارائه خدمات سرپایی و تزریقات کرونایی شد.

معاون وزیر بهداشت، با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۴۳ هزار بیمار در بیمارستان‌های کشور بستری هستند، افزود: حدود ۲۵ هزار بیمار نیز در کل کشور در وضعیت بستری موقت هستند که خدمات بستری موقت دریافت می کنند.

روند صعودی ابتلا به کرونا در تهران، شمال و خراسان و رضوی

وی با اشاره به افزایش روند صعودی ابتلا به کرونا در کشور، اظهار کرد: علاوه بر استان های شمالی، استان های تهران و خراسان رضوی نیز سیر صعودی کرونا را طی می‌کنند.

وی از تامین تخت های درمانی به مردم اطمینان خاطر داد و افزود: تخت های لازم برای بستری بیماران مبتلا و همچنین تخت های موقت در کشور به اندازه کافی موجود است اما نیاز مبرم به همکاری مردم داریم.

احتمال مرگ 4 هزار نفر در پیک پنجم بدون اقدامات فوری و عاجل

حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: کادر درمان تحت فشار هستند و بسیاری از مردم همچنان در تجمعات و مهمانی‌ها شرکت می‌کنند و اگر مردم رعایت کنند بیماری در دو هفته آینده به شدت کاهش پیدا می‌کند، افراد باید با کوچکترین علامت تست دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ادامه داد: اگر بستری موقت کرونا نبود، در تهران یک هزار تخت هم پاسخگو نبود، در بیمارستان بقیه الله روزانه یک هزار بیمار کرونایی به صورت بستری موقت درمان می‌شوند و 400 بیمار بستری هستند. ما هنوز به پیک پنجم کرونا نرسیده ایم و سابقه ابتلا به این بیماری در هند نشان می دهد، روند صعودی بیماری طولانی مدت خواهد بود و پیشنهاد روسای دانشگاه های علوم پزشکی و کمیسیون بهداشت تعطیلی به مدت 10 روز تا 2 هفته است تا بتوانیم موج را بشکنیم، البته تعطیلی صرف کافی نیست و باید مقررات قرنطینه در سطح محله‌ها اجرایی شود و فقط افراد در مشاغل خدمات دهنده ضروری از منزل خارج شوند.

ابوالقاسمی بیان کرد: اگر شرایط به همین صورت پیش برود، مرگ و میر بالا خواهد رفت، ما مرگ و میر را در ابتدای موج پنجم کاهش داده بودیم اما اکنون حجم بیماران در بیمارستان‌ها بالاست، اکنون 43 هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد، در مجموع حداقل 4 هزار مرگ و میر در پیک پنجم خواهیم داشت و می تواند تعداد بستری ها به 150 هزار نفر افزایش پیدا کند و در این صورت تعداد مرگ و میر در پیک پنجم به 15 هزار نفر خواهد رسید.

کرونا مسئله اول و فوری کشور درنظر گفته شود؛ ضرب الاجل یک هفته‌ای برای تصمیم گیری کرونایی

خوشبختانه دیروز رهبر معظم انقلاب در ارتباط زنده تلویزیونی طغیان بیماری کرونا را مسئله اول و فوری کشور خواندند و با تأکید در خصوص انجام قاطع وظایف و تصمیم‌ها برای مقابله با بیماری، توصیه‌ها و نکاتی خطاب به مسئولان و مردم بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، لازمه مقابله با تغییر شکل و جهش ویروس را به‌کارگیری آرایش و شیوه‌های دفاعی جدید و محکم خواندند و گفتند: جان‌باختن بیش از ۵۰۰ تن در یک روز و داغدار شدن خانواده‌هایشان و همچنین ابتلاء دهها هزار نفر به بیماری و مشکلات درمانی آنها حقیقتاً بسیار دردناک است و دل هر مسلمان و هم‌میهنی از این واقعه آتش می‌گیرد، بنابراین برای مقابله با این وضع وظایفی داریم.

ایشان ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای رئیس‌جمهور برای جمع‌آوری پیشنهادها و تصمیم‌گیری درباره آنها را کاری خوب برشمردند و افزودند: در رأس زمان تعیین‌شده، جواب قضیه با دقت سنجیده، و برای هر اقدام لازم با قاطعیت تصمیم‌گیری و به آن عمل شود.

تست‌های کرونا زیاد و رایگان شود

رهبر انقلاب همچنین با تأکید بر لزوم گسترش آزمایش‌های بیماریابی بیان کردند: در اوایل بیماری، آزمایش‌های بیماریابی عمومی رایج شد که کار خوبی بود و باید شبکه بهداشت با کمک بسیج این کار را انجام دهند.

ایشان با اشاره به هزینه‌های سنگین آزمایش‌های تشخیص کرونا، تأکید کردند: دولت و بیمه‌ها کمک کنند تا آزمایش‌های تشخیصی به صورت رایگان و وسیع در اختیار همه مردم قرار بگیرد.

واکسن به هر شکل ممکن برای همه مردم تأمین شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه بعدی به مسئولان، مسئله تأمین گسترده واکسن را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: خوشبختانه با تولید واکسن در داخل، مسیر واردات خارجی آن نیز هموار شد، در حالی که تا قبل از آن با وجود پرداخت بهای واکسن، فروشندگان خارجی بدعهدی می‌کردند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.

همه نهادها پای کار بیایند و اولویت اول کرونا باشد

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور هم جلسه فوری تشکیل داد و با تاکید بر اینکه اگر همه ظرفیت‌های کشور برای مهار شیوع کرونا به کار گرفته نشود، خروج از وضعیت نامطلوب فعلی سخت خواهد بود، اظهار داشت: نکته بسیار مهم دیگر اقناع افکار عمومی برای مشارکت در یاری رساندن به دولت در این راستاست. همه کسانی که تریبون در اختیار دارند باید برای مردم تبیین کنند که کنترل موج اخیر شیوع کرونا نیازمند نقش‌آفرینی همگانی است.

رئیسی با تاکید بر اینکه هیچ کس نباید خودش را از شمول نکات بهداشتی مستثنی بداند و همه باید احساس کنند که اول باید خودشان دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، بیان کرد: دولت و همه نهادهای نظام، نیروهای مسلح و همه بخش‌های دیگر باید با تمام وجود پای کار بیایند و اولویت اول و اصلی‌شان کرونا باشد.

رئیس جمهور اظهار کرد: وضعیت ابتلا و قربانیان کرونا اقتضا می‌کند که اقدامات لازم برای مهار اوضاع را حتی برای یک ساعت هم به تاخیر نیندازیم. از آقای دکتر ظریف، وزیر امور خارجه می‌خواهم که اقدامات و پیگیری‌های لازم را برای تسریع و افزایش واردات واکسن به کشور انجام دهند و مسئولان وزارت بهداشت و نهادهایی مانند هلال احمر نیز حداکثر توان خود برای گسترش و تسریع واکسیناسیون عمومی را به کار بگیرند.

۲۰ پیشنهاد کمیسیون بهداشت و درمان برای مهار سریع کرونا

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پس از دستور قالیباف برای ورود فوری این کمیسیون در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی پیشنهادات را جهت مهار سریع کرونا ارائه کرد.

تاکید موکد به اجرایی نمودن توصیه های ۱۲ گانه مقام معظم رهبری به ستاد ملی کرونا، محدودیت و مدیریت کلیه تجمعات که باعث افزایش شیوع بیماری کرونا می‌شود، ممنوعیت جدی مسافرت های بین شهری و استانی که وضعیت آن مناطق توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز اعلام می‌شود،احیاء وتقویت طرح محله محور شهید سلیمانی و تامین بودجه مورد نیاز آن توسط سازمان برنامه و بودجه، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن هزینه های انجام حداقل ۲۰۰ هزار تست های روزانه PCRوRapid که توسط معاونتهای بهداشتی انجام می شود، تفویض اختیار وظائف ستاد ملی مقابله با کرونا به ستادهای استانی با توجه به تفاوت اقلیم و شرائط اجتماعی واقتصادی استانها و پاسخگو کردن استانداران و روسای دانشگاههای علوم پزشکی در قبال مسئولیت تفویض اختیار شده به آنان، به روز رسانی و بازنگری پروتکل های درمان کرونا بر اساس مستندات علمی موجود و تجارب سایر کشورها، جهت ارتقاء سطح سواد سلامت مردم در پیشگیری از بیماری کرونا ، سازمان صدا وسیما موظف گردد با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، نسبت به تولید تیزرهای فاخر ، عموم مردم را در جریان چگونگی مقابله با این بیماری قرار داده ونیز با گسترش برنامه های آموزشی خود به میزان حداقل ۱۰ ساعت در هفته از طریق شبکه سراسری و استانی رادیویی وتلویزیونی ، فرهنگ سلامت را بالاخص در ارتباط با این بیماری به شدت مسری افزایش دهد، تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت انجام واکسیناتوری حداقل ۱۰۰میلیون دوز واکسن توسط سازمان برنامه وبودجه ودر اختیار قرار دادن آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی جهت خرید سرنگ، پد الکل و پرداخت هزینه ها ی واکسیناتوری و تاخیر وتعویق در بازگشایی مدارس و موسسات آموزش عالی تا حصول اطمینان از پوشش ۱۰۰درصدی واکسیناسیون کادر اداری و آموزشی و دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال و دانشجویان و نیز تمهیدات سخت افزاری آموزش شامل فضاهای آموزشی مناسب ودارای تهویه مطلوب و نیز عنداللزوم تلفیق آموزشهای مجازی و حضوری 10 پیشنهاد کمیسیون بهداشت برای کنترل کروناست.

پرداخت حق الزحمه و کارانه کادر درمان اعم از پزشک، پرستار و سایر کارکنان با قید فوریت و در اسرع وقت، اعطا مجوز استخدام دوبرابری کادر درمانی جدید، قراردادی ، طرحی و شرکتی نسبت به سال ۹۹ طی دو ماه آینده با توجه به نیاز مبرم بیمارستانهای دولتی به علت افزایش تخت های جدید بیمارستانی و مراکز جامع سلامت، اخذ اذن مقام معظم رهبری جهت بهره مندی از اعتبارات در اختیار آستان قدس رضوی، امام زادگان و بقاع متبرکه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد علوی و خیرین کشور برای خرید بسته های حمایتی و لوازم یکبار مصرف و تجهیزات مورد نیاز بیمارستان های دولتی درگیر در درمان بیماران کرونایی و اعطا تسهیلات بلاعوض و قرض الحسنه به اقشار محروم و مشاغل و نیز کارگاههای کوچک که به علت شیوع بیماری تعطیل شده اند، تشکیل کمیته بحران در ستاد ملی مقابله با کرونا با محوریت و مسئولیت سازمان پدافند غیرعامل، الزام صنایع، اصناف ،سازمان ها، نهاد ها و ارگانهای دولتی و غیردولتی به پرداخت هزینه واکسن نیروی انسانی در اختیار خود با قید فوریت و در حداقل زمان ممکن، الزام به استفاده از توانمندی های طب سنتی ایرانی در تمام سطوح ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کرونا اعم از طرح های پیشگیرانه، مراکز سرپایی و بیمارستانها بر اساس برنامه ریزی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت،‌درمان وآموزش پزشکی، ضمانت اجرایی و رعایت دقیق شیوه نامه هایی که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌شود، تسریع و تشدید واکسیناسیون عمومی کرونا و تمهید بودجه مورد نیاز جهت واردات واکسن، پیش خرید واکسن تولید داخلی با اخذ ضمانت‌نامه حقوقی مورد نیاز و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تسهیل در صدور مجوزهای مورد نیاز ، استفاده از زیرساخت های هوشمند شامل ردیابی بیماران از طریق تلفن همراه جهت قطع زنجیره انتقال و تامین مطالبات پرسنلی، دارویی، تجهیزاتی و جاری مراکز بهداشتی، درمانی اعم از بیمارستانها و مراکز جامع سلامت با قید فوریت از هر محل ممکن توسط سازمان برنامه و بودجه دیگرپیشنهادات این کمیسیون بود.

پیگیری طرح شهید سلیمانی و واکسیناسیون بهترین راهکار برای کنترل کرونای دلتا

معاون درمان وزارت بهداشت از مهیا کردن زیرساخت‌های موقت در کشور جهت بستری بیماران خبر داد و گفت: تخت های صحرایی و سالن های بحران از جمله اقداماتی است که جهت بستری بیماران احتمالی کرونا در کل کشور پیش‌بینی شده است.

جان بابایی، با اشاره به فرمایش رهبر مقام معظم رهبری در خصوص در پیش گرفتن اقدامات کنترلی بیماری کرونا، تصریح کرد: پیگیری طرح شهید سلیمانی در کنار واکسیناسیون، بهترین راهکار جهت کنترل بیماری کرونا بوده چرا که ویروس جدید بسیار مسری است.

معاون وزیر بهداشت، از افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور خبر داد و متذکر شد: در حال حاضر روزانه بالای ۵۰۰ هزار دوز واکسن تزریق می‌شود که در صورت همراهی مردم و تقویت طرح شهید سلیمانی روزهای بهتری مورد انتظار مردم است.

جان بابایی، با بیان اینکه کرونا همچون سایر کشورها همیشه در ایران باقی خواهد ماند، گفت: پیشگیری و درمان این بیماران واکسیناسیون است و با خطوط تولید واکسن هایی چون برکت و پاستور یقینا آینده ای بهتر در انتظار ماست.

آماده باش و بسیج و نیروهای مسلح برای مقابله با کرونا/ آغاز دور جدید طرح شهید سلیمانی و تسریع واکسیناسیون در دستور کار

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از ابلاغ آماده باش و بسیج امکانات و ظرفیت های نیروهای مسلح و بسیج برای آرایش دفاعی جدید و نقش آفرینی های موثرتر در امر مقابله و حل مسئله بیماری کرونا کرونا خبر داد.

محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در لبیک به دستور امروز فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) و در ادامه حضور و نقش‌آفرینی های نیروهای مسلح برای کمک به دولت و ملت و ظرفیت سازی قدرتمند تر و موثرتر در صحنه مقابله با کرونا، به فرماندهان ارتش، سپاه، ناجا و سایر مجموعه های کلان نیروهای مسلح ابلاغ شد بدون فوت وقت با ایجاد آمادگی های مقتضی، برنامه‌ریزی‌های عملیاتی را دستورکار قرار دهند.

وی افزود: مطمئناً تحقق توصیه ها و مطالبات امروز رهبر معظم انقلاب در به کارگیری آرایش و شیوه‌های دفاعی جدید و محکم، نیازمند اصلاح الگوهای رفتاری و مدل‌های مقابله بوده و در صدد هستیم در تعامل با وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا قاطع ترین و کارآمد ترین شیوه ها و اقدامات را کارشناسی و عملیاتی کنیم.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای دور جدید طرح شهید سلیمانی و تشدید آمادگی های بسیج در امر واکسیناسیون، بر تداوم اقدامات ارتش، سپاه و بسیج در انجام کمک های مومنانه و کمک به نهضت مواسات و احسان عمومی به اقشار و مشاغل آسیب دیده در عین توجه به اصل عزت، کرامت و آبرومندی تاکید کرد.

سرلشکر باقری ارتقای هم‌افزایی، هماهنگی و همراستایی اقدامات دستگاه‌ها، نهادها و مجموعه‌های مسئول این حوزه در شرایط خطیر و خطرناک کنونی را امری ضروری قلمداد و تصریح کرد: بخش بزرگی از تمهیدات و تدابیر معطوف به رعایت کامل شیوه نامه ها و دستورالعمل های بهداشتی و مراقبتی است که در این روز ها عموماً مورد غفلت جدی قرار گرفته است؛ لذا ضمن دعوت از آحاد مردم و هموطنان عزیز برای رعایت توصیه ها، آماده تصمیمات قاطع با هماهنگی و همراهی دستگاه‌ها و نهادها و همه عوامل و مراجع صاحب نقش و مسئولیت در این زمینه بخصوص مردم، هستیم.

تشکیل قرارگاه عملیاتی بهداشت و درمان برای مقابله با بیماری کرونا در نیروی زمینی سپاه

در پی فرمان جدید فرمانده معظم کل قوا مبنی بر بکارگیری کلیه امکانات نیروهای مسلح برای کمک به بخش های بهداشت و درمان کشور، قرارگاه عملیاتی بهداشت و درمان نیروی زمینی سپاه تشکیل شد.

مقرر شد در همه مناطقی که بیمارستان ها و مراکز ثابت و سیار نیروی زمینی سپاه همچنان در حال خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند، ظرفیت های تازه و ویژه ای برای پذیرش هرچه بیشتر بیماران، ایجاد و افزوده شود. پذیرش بیشتر مبتلایان به کووید۱۹ و همچنین ادامه خدمت رسانی بیمارستان های سیار در مناطق ماموریتی و کم برخوردار از دیگر تصمیمات بود.

سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: با بسیج و فعال سازی ظرفیت های تازه، در هر نقطه‌ای که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کند، آمادگی برپایی مجهزترین بیمارستان های سیار تخصصی و راه اندازی مراکز جامع واکسیناسیون و مراکز ثابت و سیار مراقبتی برای خدمت رسانی به بیماران کرونایی را داریم. نیروی زمینی سپاه در عین حال آمادگی لازم برای افزایش اعزام بهیار و پرستار به مراکز درمانی را نیز دارد.

دستور فوری رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در پی سخنان اخیر رهبری/ تامین و ارسال ۱۰ هزار کیت تشخیص کرونا و 1.2 میلیون ماسک

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با صدور دستوری به زیرمجموعه‌های این ستاد که طی دو سال اخیر مشغول فعالیت در حوزه تولید واکسن، ماسک، کیت تشخیص فوری کرونا، تجهیزات پزشکی و توزیع بسته‌های معیشتی بوده‌اند، خواستار اقدام فوری برای شتاب دادن در این خصوص و تلاش و مجاهدت مضاعف همکاران خود شد.

ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرده است که در فاز نخست این اقدامات ویژه، ارسال ۱۰ هزار کیت تشخیص فوری کرونا به مناطق بحرانی، ارسال یک میلیون ماسک و ۲۰۰ هزار بسته بهداشتی به مناطق محروم، حمایت و اعزام گروه‌های جهادی برای غربالگری محله‌محور، افزایش بیمارستان‌های سیار احسان برای کمک به کادر سلامت و همچنین راه‌اندازی یک پایگاه واکسیناسیون جدید در تهران با همکاری وزارت بهداشت و افزایش ظرفیت تزریق واکسن برکت به افراد مشمول واکسیناسیون عمومی از جمله اقدامات این ستاد خواهد بود و این خدمات تداوم خواهد داشت.

مشکل کمبود دارو و اقدامات وزارت بهداشتی‌ها

رهبر انقلاب در خصوص مسئله تأمین دارو برای بیماران هم تذکراتی داشتند: با وجود کمبود یا نبود دارو در داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها، گفته می‌شود همان داروها در بازار آزاد با قیمت چند برابری فروخته می‌شود که این نشان‌دهنده مشکل در شبکه توزیع است و این مشکل باید حل شود.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه کمبود سرم تزریقی مشکل تولید یکی از شرکت‌های داخلی بود، گفت: با افزایش ظرفیت تولید داخل و واردات حجم مناسب، کمبود سرم تزریقی در بخش بیمارستانی رفع شده است.سازمان غذا و دارو اقدامات لازم را به منظور تامین فوریتی سرم انجام داد وبیش از ۱.۲ میلیون عدد طی دو مرحله وارد کشور شد.

به گفته معاون وزیر بهداشت براین اساس از امروز علاوه بر داروخانه‌های بیمارستانی، سرم در داروخانه‌های دولتی نیز توزیع شده و بزودی در سایر داروخانه‌های خصوصی نیز توزیع خواهد شد وروند واردات تا رفع کامل نیاز داخل استمرار خواهد یافت.

وی بیان کرد: با توجه به پیک بی سابقه کرونا در کشور و افزایش تعداد بیماران، مصرف داروی رمدسیویر ۸ برابر در مرداد ماه افزایش یافته است که با توجه به اینکه این دارو در بیمارستان‌ها با سرم، رقیق و تزریق می‌شد، مصرف سرم نیز افزایش یافت، بر همین اساس سازمان غذا و دارو برای حل این مسئله نیز با هماهنگی تولیدکنندگان، سرم مورد نیاز برای این نوع مصرف را با حجم ۲۵۰ میلی لیتر تامین کرده است که ظرف ۱۰روز آینده و باگذراندن موفق نتایج آزمایشگاهی این اقلام نیز وارد بازار مصرف خواهد شد.

عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره افزایش مصرف دارو‌های کرونا مانند رمدسیویر، اکتمرا و فاویپیراویر و برخی اظهارات مبنی بر کمبود دارو‌های کرونا به دلیل تجویز بیش از حد دارو و خارج از راهنما‌های بالینی اظهار کرد: باید دانست که کمبود رمدسیویر تنها ناشی از تجویز بی رویه و غیر منطقی پزشکان نیست بلکه باید توجه داشت که ما اکنون در اوج کرونا از ابتدای بیماری در ایران هستیم و بالاترین میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر را شاهد هستیم و به اصلاح کارخانه تولید بیمار در ایران همچنان روشن است و به همین دلیل مصرف دارو چند برابر شده است.

عابدینی ادامه داد: البته باید درمان استاندارد و مطابق راهنما‌های بالینی باشیم و به درستی آن‌ها را اجرا کنیم. راهنمای بالینی تجویز دارو‌های کرونا مانند رمدسیویر و اکتمرا در ایران مطابق راهنما‌های بالینی بین المللی است، اما برخی پزشکان طبق راهنمای بالینی عمل نمی‌کنند البته به طور کلی در درمان بیماران بستری کرونا مطابق راهنما‌های بالینی و استاندارد‌های بین المللی عمل می‌شود.

عابدینی بیان کرد: دارو‌های کرونا در داروخانه‌های بیمارستانی برای بیماران بستری تجویز و عرضه می‌شود و داروخانه‌های سرپایی دارو‌های کرونا مانند رمدسیویر، فاویپیراویر و تمزیوا را عرضه می‌کنند و بیماران می‌توانند با پوشش بیمه‌ای رمدسیویر را دریافت کنند.

امید است، در روزهای آینده با همبستگی و اقدامات همه دستگاه ها و همچنین رعایت شیوه نامه های بهداشتی از مردم شاهد روند نزولی بیماری در کشور و کاهش موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید