احتمال خروج از برجام وجود دارد

  • سیاسی
  • شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۷:۳۸
    کد خبر :664547

رئیس جمهور گفت: البته پس از اینکه مدت زیادی صبر کردیم و بعد از این صبر، اگر ببینیم که از این توافق هیچ نتیجه‌ای عاید ما نمی‌شود و صرفاً ناچاریم بعضی از تعهدات‌مان را اجرا کنیم، به طور طبیعی تصمیم بعدی ما ممکن است ادامه این تعهد نباشد. معتقدیم، صلح، امنیت، ثبات و رفتار انسانی متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز به نفع همه کشورهای دنیا خواهد بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه و پیش از ترک توکیو در نشستی با این مدیران ارشد ژاپنی گفت: برای روابط ایران و ژاپن اهمیت زیادی قایل هستیم به دلیل اینکه اولا ایران و ژاپن دو کشور بسیار مهم و تأثیرگذار در آسیا و جهان هستند. دوم اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای روابط بین دو کشور وجود دارد که استفاده از این ظرفیت‌ها به نفع دو طرف خواهد بود. سوم اینکه ملت ایران و ژاپن از دیرباز با هم روابط بسیار دوستانه‌ای داشتند و روابط تجاری بین دو کشور مربوط به بیش از هزار سال قبل خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری رئیس جمهوری با اشاره به اراده دو کشور برای توسعه روابط، یادآور شد: اینکه در طول این چند سال با آقای نخست وزیر آبه شینزو ۱۲ بار ملاقات کردیم، نشانه این است که این اراده در دو دولت وجود دارد. فکر می‌کنم هیچ مانعی امروز در روابط دو کشور وجود ندارد، مگر تحریم غیرقانونی آمریکا و نسبت به این تحریم شما کاملاً مطلع هستید که بر خلاف مقررات بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

 

وی ادامه داد: آمریکا متأسفانه بر کشورها فشار می‌آورد که بین قانون و مقررات و اراده دولت آمریکا یکی را انتخاب کنند. همه می‌دانیم قطعنامه ۲۲۳۱ از همه کشورها خواسته روابط اقتصادی و تجاری معمولی خود را با ایران معمول دارند. اگر در اختلافاتی که بین ما و آمریکا وجود دارد، موردی باشد که کسی تردید کند، آمریکا یا ایران مقصر است، حداقل در این مورد اخیر تحریم، هیچ‌کس نباید تردید داشته باشد. یعنی ما یک توافق ۷ جانبه داشتیم و همه ما به این توافق متعهد بودیم و بدون هیچ دلیلی آمریکا از این توافق خارج شد.

 

توافق هسته‌ای به نفع همه ملت‌ها و دولت‌هاست

 

روحانی افزود: بعدها نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ولیعهد عربستان اعلام کردند که ما به آقای ترامپ فشار آوردیم تا از توافق هسته‌ای خارج شود و این یکی از رسوایی‌های تاریخی است که کشوری بخاطر منافع کشور دیگر مقررات بین‌المللی را زیر پا بگذارد. به اعتقاد ما توافق هسته‌ای به نفع همه ملت‌ها و دولت‌هاست. برای حل مسأله نیز هیچ راهی وجود ندارد به جز اینکه آمریکا از مسیر اشتباه و خطایی که انتخاب کرده، بازگردد.

 

رئیس جمهوری تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های ما ایرانی‌ها این است که در معامله در بحث و در توافق ممکن است کمی سخت‌گیر باشیم اما وقتی توافق و امضاء کردیم در هیچ شرایطی امضاء مان را زیر پا نخواهیم گذاشت.

 

روحانی در ادامه سخنانش به دو دستاورد توافق هسته ای اشاره کرد و گفت: دستاورد اول این بود که به دنیا ثابت کردیم دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و حاضریم همه گونه نظارت‌های بین‌المللی را بپذیریم در صورتی که رفتار کشورهای بزرگ با ما رفتار عادی باشد. دستاورد دوم این بود که به دنیا ثابت کردیم که پای تعهدات خودمان می‌ایستیم و علیرغم اینکه طرف تعهد به بخشی از تعهداتش عمل نکرده و یا یکی از آنها به طور کامل خارج شده ما همچنان در تعهدمان خودمان باقی هستیم.

 

اگر از توافق هسته ای چیزی عایدمان نشود ممکن است تصمیم بعدی ما ادامه تعهدات نباشد

 

رئیس جمهوری اضافه کرد: البته پس از اینکه مدت زیادی صبر کردیم و بعد از این صبر، اگر ببینیم که از این توافق هیچ نتیجه‌ای عاید ما نمی‌شود و صرفاً ناچاریم بعضی از تعهدات‌مان را اجرا کنیم، به طور طبیعی تصمیم بعدی ما ممکن است ادامه این تعهد نباشد. معتقدیم، صلح، امنیت، ثبات و رفتار انسانی متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز به نفع همه کشورهای دنیا خواهد بود.

 

وی عنوان کرد: در یک جایگاه بسیار مهم جغرافیایی قرار گرفتیم و کاملاً به امنیت منطقه‌مان و آبراه‌ها متعهد هستیم. در طول بیش از ۲ قرن گذشته ایران هیچگاه آغازگر هیچ جنگ و تجاوزی نبوده است.

 

روحانی تصریح کرد: امروز هم از جنگ نفرت داریم و علاقمندیم اگر مشکلی با کشوری داریم از طریق گفت وگو آن را حل و فصل کنیم. دنبال سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای هم نبوده و نخواهیم بود و شما می‌دانید هم شما قربانی سلاح جمعی بودید و هم ما. شما قربانی سلاح هسته‌ای بودید و ما قربانی سلاح شیمیایی.

 

رئیس جمهوری یادآور شد: اما متأسفانه فشار آمریکا بر ایران و کشورهای دیگر یک واقعیت تلخ است که امروز با آن روبرو هستیم. مهم این است که در این شرایط سخت باز هم راهی را پیدا کنیم که با هم تجارت و مراوده داشته باشیم و به نفع دو ملت گام برداریم.

 

وی خاطرنشان کرد: علیرغم فشار یک سال و نیم گذشته آمریکا بر ما توانستیم به اقتصادمان ثبات ببخشیم. بعد از یک تلاطم اقتصادی از ۵ ماه پیش روند حرکت اقتصادی ما در مسیر صحیح و ثبات قرار گرفته است.

 

روحانی افزود: علیرغم اینکه در سال گذشته رشد منفی اقتصادی داشتیم، پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود. روند تورم در ماه‌های گذشته کمی مهار شده و معتقدیم در سال آینده شرایط بهتری خواهیم داشت. در شرایط تحریم شرکت‌ها و دولت‌ها راه‌های مختلفی را برای ادامه روابط اقتصادی و تجاری با ما پیدا کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید